یادداشتی بر هفتگانه «بنیاد» اثر «ایزاک آسیموف»؛ «سعید زمانی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

saeid zamaniایزاک آسیموف نویسنده مشهورترین نویسنده ادبیات علمی تخیلی در صده اخیر بوده است. مجموعه آثار وی به بیش از پانصد جلد می‌رسد. دامنهٔ آثار وی نیز فقط محدود به ادبیات علمی تخیلی نمی‌شود. زیرا وی در سایر ژانرهای ادبی و همچنین در سایر زمینه‌های غیر داستانی هم قلم بسیار زده است.

شناخته‌ترین آثار ایزاک آسیموف مجموعه‌های رباتیک او بوده‌اند. بر پایه بسیاری از آثار رباتیک او اقتباس‌های سینمایی نیز صورت گرفته است. مشهورترین این اقتباس‌ها فیلم مرد دویست ساله با هنرمندی رابین ویلیامز فقید و فیلم من، روبوت با هنرمندی ویل اسمیت می‌باشد. در بسیاری از آثار دیگر علمی تخیلی مانند مجموعهٔ ترمیناتور نیز می‌توان ردپایی از ذهنیت رباتیک ایزاک آسیموف یافت.

اما پرمغزترین و ارزنده‌ترین آثار ادبی ایزاک آسیموف محدود به مجموعهٔ رباتیک وی نشد. ایزاک آسیموف بر اساس الهام از تاریخ ظهور و سقوط امپراتوری رم باستان، مجموعه‌ای تاریخی نگاشت که داستان آن در چندین هزار سال آینده اتفاق می‌افتد. مجموعه‌ای به نام بنیاد کهکشانی. مجموعه بنیاد را می‌توان به حق، برترین مجموعهٔ ادبیات علمی‌تخیلی نام گذاشت. این مجموعه در سال 1978 جایزه هوگو را به عنوان برترین مجموعه تاریخ از سه گانه ارباب حلقه‌ها نوشته تالکین ربود. مجموعهٔ بنیاد کهکشانی در ابتدا در سه جلد نگاشته شد. 1- بنیاد که در ایران با عنوان ظهور امپراتوری کهکشانی منتشر شد. 2- بنیاد و امپراتوری که در کشور ما با عنوان جنگ امپراتوری کهکشانی منتشر شد. 3- بنیاد دوم که در کشور ما با عنوان سقوط امپراتوری کهشکانی منتشر شد. بعدها زمانیکه طرفداران ایزاک آسیموف به ادامه داستان اصرار ورزیدند پس از عقد قرارداد با ناشر دو جلد دیگر تحت عنوان لبه بنیاد کهکشانی و بنیاد کهشکانی و زمین منتشر شد. سال‌های بعد ایزاک آسیموف به این نتیجه رسید که دو جلد دیگر به این مجموعه اضافه کند: سرآغاز بنیاد کهکشانی و پیشبرد بنیاد کهشکانی که مورد آخر پس از مرگ ایزاک آسیموف منتشر شد. سلسله حوادث در مجموعه بنیاد به این صورت است: 1. سرآغاز بنیاد کهکشانی 2. پیشبرد بنیاد کهکشانی 3. بنیاد

  1. بنیاد و امپراتوری 5. بنیاد دوم 6. لبه بنیاد 7. بنیاد کهکشانی و زمین. و اما داستان مجموعه بنیاد: دانشمند ریاضی‌دان‌جامعه‌شناسی به نام هری سلدون روشی به نام روان تاریخ ابداع می‌کند که طی آن می‌توان آینده بشریت را پیش بینی کرد. بر اساس این پیش بینی امپراتوری کهکشانی فعلی رو به زوال است و تا کمتر از پنجاه سال دیگر رو به از بین می‌رود. پس از آن در دوره هزارساله‌ای کل کهکشان به اوج هرج و مرج می‌رسد و تا اینکه امپراتوری جدید به این هرج و مرج خاتمه می‌دهد. تلاش هری سلدون و بنیادی که تأسیس کرده در پی این است که دوره هزارساله به دوره‌ای به حداقل زمان ممکن برسد. کل محوریت این هفتگانه حول این محور می‌چرخد. جلد اول و دوم این مجموعه ماجرای هری سلدون و آفرینش بنیاد را بازگو می‌کند. سه جلد بعدی به تبعید هری و آغاز دوره چهارصد ساله کشمکش در کهکشان و تلاش در جهت جلوگیری از هرج و مرج اختصاص می‌یابد. دو جلد آخر این مجموعه سالهای انتهای هرج و مرج را بازگو می‌کند؛ زمانیکه یکی از اعضای بنیاد به نام گولان تروایز به همراه جامعه تاریخ شناسی به نام یانوف پلورات در جستجوی دومین بنیاد سراسر کهکشان به جستجو می‌پردازند. نکتهٔ قابل ملاحظه در مورد مجموعه بنیاد کهشکانی زمان داستان است. زمان آن در بیست و پنج هزار سال آینده حادث می‌شود. بیست و پنج هزار سال آینده در دنیای بنیاد زمانی‌ست که بشر نه تنها کرات را تسخیر کرده، بلکه سایر کهکشانها را نیز برای زندگی به تسخیر خود درآورده است. بیست و پنج هزار سال آینده زمانیست که بشر از زمین کوچ کرده و انسانها دیگر کره‌ای به نام زمین نمی‌شناسند و از زمین تحت عنوان سیاره مادر یا سیاره پیدایش نام می‌برند. به هر حال اکنون، سالهاست که این مجموعهٔ ارزشمند دیگر تجدید چاپ نمی‌شود؛ سه جلد میانی این مجموعه یعنی سوم، چهارم و پنجم را انتشارات شقایق منتشر کرد و جلدهای اول و دوم و ششم و هفتم را سازمان چاپ و نشر بنیاد منتشر کرد که متاسفانه کتاب به صورت فیزیکی دیگر یافت نمی‌شود. اما خوشبختانه در سراسر فضای مجازی این مجموعه به قابل دسترسی می‌باشد.
  2. ----------------------------------------------------------------------
  3. شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک    
    telegram.me/chookasosiation
    نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک
    www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html
    دانلود فصلنامه پژوهشی شعر چوک
    www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html 
    دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک
    www.chouk.ir/download-mahnameh.html
    دانلود نمایش رادیویی داستان چوک
    www.chouk.ir/ava-va-nama.html 
    سایت آموزشی داستان نویسی و ویراستاری خانه داستان چوک
    www.khanehdastan.ir 
    فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك
    www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html
    بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان 
    www.chouk.ir/honarmandan.html 
    اینستاگرام کانون فرهنگی چوک
    instagram.com/kanonefarhangiechook
    بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر
    www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

یادداشتی بر هفتگانه «بنیاد» اثر «ایزاک آسیموف»؛ «سعید زمانی»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692