مقایسه نویسندگان تازه¬کار با بزرگان ادبیات «علی پاینده»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

ali payandeh jahromi

در انجمن‌های ادبیِ شهر من شیراز منتقدی هست که هر وقت کسی داستانی می‌نویسد داستانش را با کافکا مقایسه می‌کند و نهایتاً نتیجه می‌گیرد که چون این داستان هم سطح داستان کافکا نیست پس نویسنده‌اش دیگر نباید داستان بنویسد.

من همیشه وقتی چنین رفتارهایی را خصوصاً با نویسندگان تازه کار می‌بینم با خودم می‌اندیشم که آیا می‌توان بازیکن تیم برق شیراز را با مارادونا مقایسه کرد؟

اول اینکه تمام دنیا بوده است و یک مارادونا. دیگر بازیکنان تیم ملیِ آرژانتین هم در آن زمان هم سطح مارادونا نبوده‌اند پس آیا چون مارادونایی وجود داشته می‌توان گفت که بازیکن برق شیراز دیگر بازی نکند چون هم سطح مارادونا نیست؟!

آیا بازیکن برق شیراز حق ندارد به چنین منتقدِ بی انصافی بگوید که بابا گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن؟

تو بیا ببینیم خودت می‌توانی هم سطح مارادونا بازی کنی که به من چنین می گویی؟!

دوم اینکه بازیکنان بزرگ در یک کشور محصول یک ساختار کلی هستند و این در تمام رشته‌های علمی، هنری، فرهنگی، ورزشی و غیره صدق می‌کند. اگر بازیکنی می‌شود پله یا فرانس بیکن باور این محصول یک سری زیر ساخت‌ها و هزاران و بلکه میلیون‌ها فوتبالیست و مربیِ دیگر بوده که در این راه زحمت کشیده‌اند. مارادونا با همان استعداد اگر در ایران به دنیا بیاید ممکن است حداکثر به تیم ملیِ ایران راه یابد اما ماردونا نخواهد شد. دانهٔ گیاه هر چقدر هم با استعداد باشد به خاک و بستر مناسب هم نیاز دارد. اگر آن بسترِ مناسب نباشد دانه هرگز رشد نخواهد کرد.

پس آیا مقایسهٔ یک نویسندهٔ تازه کار با کافکا کار درستیست و نتیجه گیریِ بدتر اینکه این نویسنده دیگر هرگز ننویسد چون داستانش هم سطح فلان بزرگ نیست؟!

تمام دنیا هست و یک کافکا. در خود اروپا هم که از نظر بستر فرهنگی در دنیای امروز برتر از ماست هم، هم سطح کافکا وجود ندارد و در تمام تاریخ یک کافکا یا مثلاً حافظ وجود داشته است و مقایسهٔ هر شعری با شعر حافظ کار درستی نیست و این یک نویسندهٔ خوب محصول کارِ یک بستر فرهنگیِ مناسب و زحمت عدهٔ زیادی در طول تاریخ است.

جالب است بدانید که این شخصی که من او را به عنوان نمونه آوردم که داستانِ همه را با کافکا مقایسه می‌کند خودش یک داستان برای رضای خدا ندارد.

بله.

حتی یک داستان ندارد که حالا به اندازهٔ نصف داستان کافکا باشد بعد به بقیه می‌گوید ننویسید چون داستانتان هم سطح کافکا نیست؟!

پس نویسندگان تازه کاری که می‌نویسید، اگر دفعهٔ دیگر کسی داستان شما را با کارور به طور مثال مقایسه کرد و بعد هم نتیجه گرفت که شما بهتر است ننویسید اول اینکه به آن شخص بگویید که تمام ادبیات آمریکا بوده و یک کارور و خیلی‌های دیگر در همان آمریکا نوشته و می‌نویسند که هم سطح کارور نیستند، و دوم اینکه به آن شخص بگویید که گر تو بهتر می‌زنی... بستان بزن.

----------------------------------------------------------

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک    
telegram.me/chookasosiation
نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک
www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html
دانلود فصلنامه پژوهشی شعر چوک
www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html 
دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک
www.chouk.ir/download-mahnameh.html
دانلود نمایش رادیویی داستان چوک
www.chouk.ir/ava-va-nama.html 
سایت آموزشی داستان نویسی و ویراستاری خانه داستان چوک
www.khanehdastan.ir 
فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك
www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html
بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان 
www.chouk.ir/honarmandan.html 
اینستاگرام کانون فرهنگی چوک
instagram.com/kanonefarhangiechook
بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر
www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مقایسه نویسندگان تازه¬کار با بزرگان ادبیات «علی پاینده»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692