معرفی فیلم «ابد و یک روز» کارگردان «سعید روستایی»؛ «سونیا آور»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

معرفی فیلم «ابد و یک روز» کارگردان «سعید روستایی»؛ «سونیا آور»

تهیه کننده: سعید ملکان

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی

ابد و یک روز فیلمی که شاید به طور خلاصه بتوان گفت ماحصل شانس و لیاقت کارگردان و تلاش گروهی دلسوز خواند. اولین مجال برای نسل جوان و تحصیلکرده در سینمای ایران. شاید نتوان این فیلم را اتفاقی بزرگ در موقعیت سینمای حال حاضر ایراندانست اما صراحتاً اتفاق خاص است.

فیلمی خوش ساخت با پشتوانه فکری و تجربی قوی کارگردان که نتیجهٔ آن باور پذیری فوق العاده فیلم است، باورپذیری که نه‌تنها در بازی‌های فوق‌العاده تیم بازیگرانش به چشم می‌خورد بلکه در طراحی صحنه و لباس نیز به طور ماهرانه‌ای استفاده شده. اولین احساسی که به مخاطب این فیلم پس از اتمام فیلم به دست می‌دهد اینست که چنان درگیر شخصیت‌ها شده که نمی‌داند خوشحال باشد یا ناراحت همانگونه که در خیلی از صحنه‌ها همزمان با بغض می‌خندیدند و این یعنی زندگی واقعی، همانگونه که هست.

این ملودرام اجتماعی با وجود این که تعدد شخصیت دارد و فیلم به تعبیری مبنا بر دیالوگ و موقعیت‌های کلامی است اما بازی رئال مجموعه بازیگران و میزانسن های طراحی شده به جا کارگردان باعث شده همهٔ شخصیت‌ها به درستی معرفی شوند و حضور پررنگ و یکسان داشته باشند و بازی شخصیت‌ها بر همدیگر سایه نیندازید و همچنین کات‌های دیالوگی زیبایی داشت که به تغییر موقعیت کمک شایانی می‌کرد. خلاصه فیلم اینست: تصمیم ازدواج سمیه دختر خانواده با یک افغانی موقعیت خانواده‌اش را دچار دگرگونی می‌کند و ...

بهتر است کمی بر شخصیت‌ها متمرکز شویم. پیش از هر چیز باید بگویم این فیلم هیچ تعلقی به جنبش فرهادیسم یا فیلمسازان پیرو سبک فیلمسازی اصغر فرهادی ندارد و در عین تکراری بودن موضوع طرز نگاه متفاوت سناریست این فیلمنامه را که تجربهمستند سازی در این حوزه را نیز داشته را به فیلمی با لایه‌های پیچیده روانشناختی و اجتماعی تبدیل کرده که سیاه نمایی ندارد بلکه سیاهی در دل این حقیقت زنده در جامعه است. بهتر است شخصیت‌ها را کمی واکاوی کنیم، مرتضی: شخصیتی شکست خورده که سعی دارد کمبودهای زندگی خود و شکست‌هایش را از طریق دیگران جبران کند در ظاهر تظاهر به مسئول بودن و سرپرست خانواده بودن دارد اما باطناً شخصیتی خودخواه است کسی که مشکلات خود را گردن دیگران می‌اندازد. سمیه: شاید در ظاهر سمیه فعال‌ترین فرد در خانواده در نظر بیاید اما کاملاً برعکس است و سمیه شخصیتی مفعول است که هیچ اختیاری از خود ندارد و تابع نظر دیگران است شخصیتی مهربان و مسئول و خانواده دوست. محسن: شخصیتی بی پروا و لجباز که از همه منطقی تر و عاقل تر است، اما اعتیادش به معضلی تبدیل شده که در همهٔ تصمیمات خانواده نادیده گرفته شود. لیلا: دختر افسرده خانواده شخصیتی مغرور و پرخاشگر در عین حال شکننده و مهربان کسی که اعلام استقلال می‌کند اما کاملاً وابسته است.

اعظم: شخصیتی عقده دار و بی دغدغه که رفاه بیشتری نسبت به خانواده دارد، قلبا مهربان است اما تنها عضوی است که از زندگی در خانه پدری فراری است.

شهناز: شخصیتی استرسی و ترسو که وابسته خانواده است و کسی که از زندگی توقع چندانی ندارد.

مادر خانواده: شخصیتی لی خیال که از لحاظ روانی کمی دچار مشکل است و دچار فقر فرهنگی است.

نوید: نقطه عطف و تنها فرد معصوم خانواده، شخصیتی مظلوم و پر تلاش و شاید تنها کسی که بیشتر از همه از لحاظ احساسی به سمیه وابسته است.با توجه به بحث اینکه تنوع لوکیشن در این فیلم کم است و خانه آن‌ها تقریباً لوکیشن ثابت است اما میزانسن های خلاقانه دوربین روی دست و همچنین بازی‌های باز بازیگران این تکرار را پوشش می‌دهد. جا دارد در انتها از نقد خانم یاسمن خلیلی فرد نیز استفاده کنم که بیان کردند موقعیت کلی فیلم به شکل سمبلیک در صحنه ای از فیلم که سمیه و برادرش نوید سعی دارند چاه توالت را که گرفته باز کنند تا بوی کثافت همه جا پخش نشود.شاید پایان فیلم خیلی راضی کننده نباشد اما قطعاً نمی‌توان گفت که پایان خوشی برای داستان است چه بسا که ممکن است فردا همه چیز مانند سابق باشد و این پایان به پایان باز نزدیک است.... در پایان از تیم فیلم ابد و یک روز تشکر می‌کنم.


 

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.

http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک

http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html

دانلود نمایش رادیویی داستان چوک

http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك

http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

http://www.chouk.ir/honarmandan.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692