شعر و شخصیت سیمین را چگونه میبینید؟
من سعادت این را داشتم که چندبار خانم سیمین را در منزلشان از نزدیک ملاقات کنم. بهنظر من: ایشان شخصیتی برجسته با تواناییهای خاص خودشان بودند. حافظهی روشنبین و روشنگر و به روز ایشان برای من قابل ستایش بود و انگیزهای که پس از یک عمر فعالیت، برای جریان در متن زندگی داشتند مرا به وجد میآورد.
آنچه که از شعر سیمین بهبهانی جالب توجه من بوده، ابداعاتی است که ایشان در زمینهی وزن غزل نو انجام دادهاند. به نظر من، بهره گیری از اوزان جدید در غزل امروز نگاهی هنرمندانه و حکیمانه میطلبد، چرا که نو آوری در وزن شعر، عرصهی سخن را نیز وسعت میبخشد و به شاعر اجازه میدهد، مضامین تازه و بکری را به تصویر بکشد.
از دیگر شاخصههای برجستهی شعری ایشان میتوان به نگاه و رویکرد زنانه اشاره کرد که همیشه مورد توجه و ستایش من است.
در مورد چگونگی انتخاب و ساخت آهنگ (چرا رفتی؟) توسط برادرتان برایمان توضیح دهید.
من فکر میکنم دنیای تهمورث همیشه به دنیای سیمین نزدیک بوده، علاوه بر اینکه او ارتباط خوبی با غزل معاصر برقرار کرده است و همواره از اشعار غزل سرایان معاصر چون منزوی و سیمین بهبهانی و ... بهره میگیرد.
آخرین دیدار من با خانم سیمین نیز حدود پنج ماه بعد از انتشار آهنگ (چرا رفتی؟) میسر شد. چون تهمورث در ایران نبود و من هم همیشه مشتاق دیدار خانم بهبهانی بودم، همراه همایون شجریان به خانهاش رفتیم و در بارهی موفقیتهای این آهنگ با ایشان صحبت کردیم. خود ایشان هم از نحوهی ساخت و اجرای این آهنگ و آهنگ کولی بسیار ابراز خورسندی کردند و ما را مورد لطف و مهربانی خود قرار دادند.
مهمترین دلیل موفقیت یک تصنیف یا ترانه چیست؟ آیا میتوان ادعا کرد که شهرت شاعر یا خواننده موفقیت یک آهنگ را تضمین میکند؟
به قول حافظ:
«جمال شخص نه چشم است و زلف و عارض و خال
هزار نکته در این کار و بار دلداری است»
برای اینکه یک اثر مورد توجه جامعه قرار بگیرد، عوامل بسیاری دخیل هستند. به نظر من هر سه ضلع یک تصنیف یا ترانه یعنی خواننده، شاعر و آهنگ ساز که گاهی ضلع چهارم یعنی تنظیم کننده نیز به آنها اضافه میگردد در کیفیت و برجستگی آن مؤثر هستند و نمیتوان در یک اثر خوب اهمیت یکی را بیشتر از دیگری دانست و باید تمام اضلاع هم طراز هم باشند.
به نظر شما آیا غزل معاصر توانسته است هم طراز غزل سنتی با موسیقی کلاسیک تطبیق پیدا کند؟
قطعاً غزل سرایان معاصر گامهای مؤثری در پیشرفت متن موسیقی کلاسیک این سرزمین نهادهاند. غزل در رگ تاریخ ادبیات ما جریان دارد و همچنان به حیات خود ادامه میدهد. اما در هر صورت گنجینههایی که از شاعران گذشته به یادگار مانده است جایگاه ویژه و غیر قابل انکاری در میان موزیسینهای این شاخه دارد.
به نظر میرسد که شما در زمینهی تحول موسیقی ایرانی گامهای تازه و حتی مدرنی برداشتهاید. چرا تا به حال سعی نکردهاید در ساخت آهنگهایتان از اشعار نو و نیمایی نیز بهره بگیرید؟
به نظر من: با اینکه برخی از شاعران نیمایی مثل مهدی اخوان ثالث توانستهاند به خوبی از میراث ملی سرزمینمان بهره بگیرند، در کل جهان بینی شعر نو با موسیقی کلاسیک ایرانی چفت و بست مناسبی ندارد.
با اینکه اوزان شعر نیمایی تنوع و کارایی بیشتری دارند، اما محور فکری اکثر شاعران این عرصه با محور هنری موسیقی ایرانی هم ساز نیست.■
منتشر شده در فصلنامه هشتم شعر چوک، یادنامه سیمین بهبهانی
نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک
http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html
داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.
http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html
دانلود ماهنامههاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک
http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html
دانلود نمایش رادیویی داستان چوک
http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html
دانلود فرم پیش ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک
http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html
فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك
http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html
بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان
http://www.chouk.ir/honarmandan.html
شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک
https://telegram.me/chookasosiation
اینستاگرام کانون فرهنگی چوک
http://instagram.com/kanonefarhangiechook
بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر
http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html