• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • یادداشتی بر فیلم «در مدت معلوم» کارگردان «وحید امیرخانی»؛ «مرضیه فروزنده»/ اختصاصی چوک

یادداشتی بر فیلم «در مدت معلوم» کارگردان «وحید امیرخانی»؛ «مرضیه فروزنده»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

یادداشتی بر فیلم «در مدت معلوم» کارگردان «وحید امیرخانی»؛ «مرضیه فروزنده»

تهیه کننده: سید محسن جاهد و رویا شریف

بازیگران: جواد عزتی، ویشکا آسایش، هومن سیدی، اکبر عبدی، علی اوسیوند، طوفان مهردادیان، صبا گرگین پور، شهره قمر، گوهر خیراندیش، مهدی فقیه، مجید شهریاری، علی سلیمانی، سلمان فرخنده، اصغر کرد بچه

خلاصه داستان: آنچه از گفتنش شرم داریم بی شرمانه بر ما می‌تازد. میثم دربه در گرفتن مجوز چاپ کتابشه؛ کتابی که میخواد معضلات بلوغ و جنسی دختر و پسرا را حل کنه.

سایر عوامل: نویسنده: مهدی علی میرزایی/ مدیر فیلمبرداری: سیدمحسن جاهد/ تدوین: حسن ایوبی/ موسیقی: آریا عظیمی نژاد/ فیلمبردار: حسن سلیمان / مدیر تولید: جعفر گودرزی/ طراح صحنه و لباس: نوید فرح مرزی/ طراحچهره پردازی: شهرام خلج/ صدابردار: فرخ فدایی/ صداگذار: حسین ابوالصدق/ دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: علی مردانی/ عکاس: لیلا خوش کنار

پخش: فیلمیران

متن فیلم نامه را مهدی علی میرزایی نوشته است با اولین کارگردانی از وحید امیرخانی است. شخصیت اصلی فیلم میثم نام دارد که جواد عزتی ایفاگر نقش آن است. میثم که در یک شهرستان نزدیک به تهران همراه هم خانه‌اش سعید زندگی می‌کند؛ کتابی نوشته درباره‌ی مسائل جنسی جوانان که برداشتهای شخصی او از وضعیت جوانان در اجتماع است اما به او اجازه‌ی چاپ نمی‌دهند و این باعث می‌شود که میثم در این فیلم درگیر نوشته‌هایش شود. میثم علاوه بر مشاهداتش در اجتماع دردبیرستان در هفته دوساعت ریاضی درس می‌دهد او کاملاً متوجه است که چشم و گوش نوجوان‌ها باز شده «استفاده از ماهواره و اینترنت و...» و محافظه کاری تنها راهی برای فریب خود و دیگران است ما در حقیقت سوال رو از بین می‌بریم و دنبال راه حل نیستیم درنتیجه نوجوان هم بدون راهنما و تنها می‌ماند. در این فیلم سوژه ای پرداخت شده است که کسی در سینمای ایران به آن توجه نکرده است تمام صحنه‌ها و خرده پیرنگ ها در راستای هدف اصلی فیلم و موضوع آن قرار دارد و براساس شخصیت اصلی داستان پیش می‌رود. فیلم در عین حال که مضمون کمدی و طنز دارد و مخاطب را به خنده وا می‌دارد در لایه‌های زیرین خود مخاطب را به فکر هم فرو می‌برد. می‌توان گفت مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف فیلم این است که پرداخت خوبی برای موضوع فیلم نداریم و با توجه به مدت محدود یک اثر سینمایی نتوانسته به خوبی از عهده‌ی طرح موضوع و ورود و خروج شخصیت‌ها برآید. این فیلم با روایتی خوب و طنزی تلخ توانسته به خوبی مشکلی که درجامعه بشدت نمایان است و هرکسی به شکلی سعی در انکار آن و نادیده گرفتن آن را دارد مطرح کند.

این فیلم بر اساس شخصیت میثم پیش می‌رود که یک شخصیت جنگجو و چند بعدی است. شخصی که درعین حال که فردی خجالتی ست جسور نیز هست و خشم و غضب درونی‌اش را با نشان دادن حرکات بروسلی در فیلم نمایان می‌کند. بنظر می‌رسد حرف اصلی فیلم نشان دادن فرهنگی ست که در مورد نیازهای اولیه و اصلی هر فرد سکوت کرده و نه تنها هیچ روشی برای برطرف کردن آن ارائه نمی‌دهد بلکه آن را انکار می‌کند و همه‌ی بحث‌های دیگر مثل انرژی هسته ای و حتی فوتبال از آن مهم‌تر می‌داند و عطش جنسی حاکم بر جامعه را نادیده می‌گیرند تا جایی که فساد حیاتی‌ترین بخش جامعه یعنی خانواده را نشانه می‌گیرد. در همان ابتدای فیلم اجتماعی که در آن فیلم اتفاق می‌افتد را جامعه‌ی مدرن نمای نامدرنیته می‌نامند. جامعه ای که فقط دارای ظاهری مدرن است و هیچکس درمورد برخورد ناگزیر دو جنس دختروپسر حرفی نمی‌زند و راه حلی ندارد. ما در جامعه برای برطرف کردن تمام نیازهای مان به بهترین شکل برنامه ریزی می‌کنیم اما برای اولی ترین نیازها برنامه ای نداریم.

در این فیلم میثم معتقد است در کتابش بحث‌هایی را مطرح کرده است که می‌تواند روش‌های سنتی را گسترش داده امروزی کند و بااستفاده از روشی که میثم آن را برخورد نزدیک از نوع سوم می‌نامد به کمک نوجوان امروز می‌رود درحالی که در اجتماع مسئولین و مردم سنتی فقط از ازدواج حرف می‌زنند روشی که شکست خورده است و برای فاصله‌ی بین بلوغ و ازدواج برنامه ای ندارد فیلم در مدت معلوم طنز تلخی دارد میثم هم که خود منتقد ومعترض بر فضای حاکم است قربانی کوچه رخصت می‌شود که تحت نظر هم می‌باشد و مشاهده می‌کنیم که در اجنماع ما بازهم برای چه چیزهایی وقت گذاشته می‌شود و نسبت به نیازهای انسانی بی اهمیت هستیم و حتی برخلاف آن بلند می‌شویم. تمام شخصیت‌ها در فیلم خود را افرادی نرمال و متعادل می‌پندارند در صورتی که برای نیازهای خود برنامه ای ندارند و اصلاً آن را نمی‌پذیرند و درنهایت راه حل‌های سلبی ارائه می‌دهند مثل خوردن کافور و... درکل می‌توان گفت با فیلمی روبرو هستیم که در لایه‌های سطحی لبخند به لب تماشاگر می نشاند اما حقیقت فیلم حرف‌هایی عمیق در دل خود دارد که در جای جای آن نمود پیدا می‌کند فیلم نام ای که از موضوع و موضع خوب برخوردار است همراه با بازی خوب بازیگران و انتخاب خوب روایت و شخصیت‌ها که موجب بهتر شدن فیلم است هرچند در پایان هم می‌توانست بهتر باشد. فیلم توانسته مطرح کننده‌ی موضوعی بااهمیت بسیار اما نادیده گرفته شده باشد هرچند به صورت تیتروار و از تکرار گفته‌ها دست کشیده ومتمایز شده است.


نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

http://www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

داستان های حرفه ای ادبیات ایران و جهان را از اینجا دانلود کنید.

http://www.chouk.ir/downlod-dastan.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك و فصلنامه شعر چوک

http://www.chouk.ir/download-mahnameh.html

دانلود نمایش رادیویی داستان چوک

http://www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم پیش ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک

http://www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه كانون فرهنگي چوك

http://www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان

http://www.chouk.ir/honarmandan.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692