گزارش و عکسهای روز جهانی داستان و بزرگداشت قباد آذرآیین اینجا
من گریزی میزنم به آثار آقای قباد آذرآیین و چیزی که در آثار او مهم است، همان خطاب غیراندرزی و غیرآموزشی است. یعنی آذرآیین قصد ندارد در نوشتن داستان، الزاماً پیامی بدهد، این در داستاننویسی اهمیت زیادی دارد. این را نباید فراموش کرد که آقای آذرآیین در دورهای شروع به نوشتن کرده که سیاست در آن دوره اهمیت بیشتری داشته، به خصوص که او نویسندهای از خطه جنوب است و ادبیات کارگری و سیاسی در آن زمان نمود بیشتری داشت اما آذرآیین در داستانهایش فراتر از این خطکشیها حرکت کرده. به نظرم خواندن آثار ایشان، تجربه لذتبخشی است و به این لذتبخشی من تاکید دارم. چون به نظر من اولین چیزی که از داستان توقع داریم لذت بخشیدن به مخاطب است که این اصل رعایت شده که البته این مسئله خالی از معنا نیست.
نکته دوم اینکه آقای آذرآیین برای نسل جدیدتر داستاننویسان بدون اینکه خطابهای صادر کرده باشد، پیامی دارد. او را با این پیرانه سری البته با دلی جوان، همچنان نویسندهای میدانیم که بازیگوشی و شیطنتورزی در داستان دارد و به ما نسل جدید داستاننویسی هستیم، میگوید که نباید راههای رفته شده و قوانین و قواعد عرف را رعایت کرد بلکه میتوان تجربهورزی کرد و ما اینها را در داستانهای او به عینه میبینیم. البته بهنظرم اگر این تجربهورزی با چاشنی طنز بیشتری همراه بود، میتوانست آقای آذرآیین نمونه وطنی نویسندگانی مثل بارتلمی یا براتیگان باشد. هرچند که میتواند این مسئله در آثار بعدی ایشان نمودار شود. در پایان هم دوست دارم یادی بکنم از آقای فتحالله بینیاز که خیلی جایش خالی است. او زحمات زیادی در حوزه نقد و نوشتن داستان کوتاه کشید و چقدر در تشویق نویسندگان جوان به انتشار اثر و هول دادن آنها به سمت نوشتن، تلاش کرد. نکته آخر را میخواهم ب خطاب به آقای آذرآیین بگویم که خیلی سپاسگزاریم که با داستانهای کوتاه خودتان این دنیا را برای ما قابل تحملتر کردهاید.