معرفی هنرمندان متولد شهریور ماه «مائده مرتضوی»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

معرفی هنرمندان متولد شهریور ماه «مائده مرتضوی»

هوشنگ مرادی کرمانی

متولد شانزدهم شهریور هزار و سیصد و بیست و سه است و نویسنده معاصر ایرانی است. شهرت او به دلیل کتاب‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته است.

مرادی در رشته هنرهای دراماتیک از دانشگاه فارغ التحصیل شد و در رشته ترجمه زبان انگلیسی نیز لیسانس گرفت. از سال 39 در کرمان و همکاری با رادیو محلی کرمان نویسندگی را آغاز کرد و درسال 47 با چاپ داستان در مطبوعات فعالیت فرهنگی‌اش را گسترش داد. اولین داستان وی به نام "کوچه ما خوشبخت‌ها" در مجله خوشه به سردبیری شاملو منتشر شد که حال و هوایی طنز آلود داشت. در سال 49 اولین کتاب وی "معصومه" حاوی چند قصه متفاوت و کتاب دیگری به نام "من غزل ترسیده‌ای هستم" به چاپ رسیدند.

در سال 53 مرادی کرمانی "قصه‌های مجید" را می‌نویسد. داستان پسر نوجوانی که همراه مادر بزرگش زندگی می‌کند و همواره ماجرا می‌آفریند. قصه‌های مجید جایزه مخصوص کتاب برگزیده سال 1364 را نصیب وی ساخت.

"بچه‌های قالیباف خانه" در سال 59 جایزه نقدی شورای کتاب کودک و جایزه جهانی اندرسن در سال 1986 را نصیب او کرد. این کتاب داستان کودکانی را روایت می‌کند که به دلیل وضع نابه‌سامان خانواده مجبور بودند در سنین کودکی در بدترین شرایط به کار بپردازند.

درک و لمس آنچه که می‌نویسد از ویژگی‌های نویسندگی کرمانی است که در تمامی داستان‌های او مشهود است. مرادی با تمام وجود می‌نویسد. آثار مرادی به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، هلندی، عربی، ارمنی و هندی ترجمه شده‌اند. اولین اثری که از او به زبان انگلیسی ترجمه شد داستان "سماور" از قصه‌های مجید بود که برای یونیسف فرستاده شد.

تاکنون هجده فیلم تلویزیونی و سینمایی بر اساس داستان‌های او به تصویر درآمده است. آثار ترجمه شده‌ی وی جوایزی را از موسسات فرهنگی هنری خارج کشور به دست آورده است که از آن می‌توانن به جایزه "دفتر بین‌المللی کتاب‌های نسل جوان"[1] در سال 1992 اشاره کرد.

برخی از آثار او عبارت‌اند از:

قصه‌های مجید، بچه‌های قالیباف‌خانه، نخل یک داستان بلند چکمه، داستان آن خمره، مشت بر پوست، تنور، مهمان مامان و...

سید مهدی شجاعی

متولد شهریور 1339 در تهران نویسنده و روزنامه نگار ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشته هنرهای دراماتیک است اما در نهایت حرفه نویسندگی را برگزید و تمرکز خود را به ویژه در حوزه داستان‌نویسی قرار داد. در سال‌های 58 و 59 اولین آثار وی در مطبوعات و قالب کتاب منتشر شدند.

حدود هشت سال در صفحه‌های فرهنگی و هنری روزنامه "جمهوری اسلامی" فعالیت می‌کرد و سردبیر ماهنامه "صحیفه" و سال‌ها نیز سردبیر مجله "رشد جوان" بود همزمان در سمت مدیر انتشارات "برگ" حدود سیصد کتاب از نویسندگان و محققان کشور را منتشر نمود.

  • ·برخی آثار شجاعی در زمینه بزرگسالان:
  • ·برخی کتاب‌های کودک:
  • ·کتاب‌های ترجمه شده برای کودکان:

کشتی پهلو گرفته، چشم امید، برمحمل بال ملایک، ضیافت به دوک، سانتا ماریا (مجموعه داستان)،

ایمان و گندم، در راه مانده، والعادیات، قصه دو گنج، اولین زمستان جوجه‌ها، قصه پلنگ سفید و...

برای اینکه ماهی‌ها نمیرند، پرنده و شکارچی، در قصر ملک خاتون، قهر اسباب بازی‌ها و...

سید مهدی شجاعی هم اکنون مدیر مسوول انتشارات کتاب نیستان است.

کیومرث صابری فومنی

هشتم شهریور ماه هزار و سیصد و بیست در فومن متولد شد. او پایه گذار موسسه گل آقا، نویسنده، طنزنویس و معلم ایرانی بود. طنز پس از انقلاب 57 مدیون صابری یا همان "گل آقا" است. وی با سبک خاص طنز خود میزان تحمل مسئولان حکومتی ایران را تا حدی بالا برد.

صابری دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات از دانشگاه تهران بود و به معلمی اشتغال داشت. با "رجایی" رابطه نزدیک داشت و همزمان در مجله "توفیق" فعالیت می‌کرد و معاون سردبیر مجله بود. پس از انقلاب در زمان نخست وزیری رجایی به مقام مشاورت فرهنگی و مطبوعاتی نخست وزیر منصوب شد و در زمان ریاست جمهوری رجایی به مشاورت فرهنگی رییس جمهور رسید. و تا زمان شهادت رجایی در این سمت باقی بود و هنگام ریاست جمهوری آیت ا... خامنه‌ای نیز در همان سمت ابقا شد.

وی در سال 1362 در حالی که شانس به دست آوردن پست وزارت را نیز داشت ناگهان از همه‌ی مسئولیت‌های دولتی خود کناره گرفت و از روز 23 دی سال 1363 شروع به نوشتن یادداشت‌های روزانه طنز با نام مستعار "گل آقا" و تحت عنوان "دو کلمه حرف حساب" با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات جامعه در صفحه سوم "روزنامه اطلاعات" کرد. که نقطه عطفی در طنزنویسی ایران و احیاگر طنز مطبوعاتی پس از انقلاب بود.

"شاغلام"، "غضنفر"، "ممصادق" و "کمینه عیال ممصادق" تحولی کم‌نظیر با توجه به جو محدود آن سال‌ها در جامعه ایجاد کرد. پس از گذشت شش سال، صابری بر آن شد که اولین هفته‌نامه طنز پس از انقلاب را منتشر سازد. وی با هدف تیراژ صد هزار نسخه در اول آبان ماه سال 1369 اولین نسخه هفته نامه گل آقا را به قیمت 15 تومان منتشر کرد که با نایاب شدن نسخه‌های اولیه مجبور به تجدید چاپ شد. این هفته‌نامه سرآمد نشریاتی بود که طی دهه‌های 70 و 80 با زبان طنز و کاریکاتور به نقد فضای سیاسی و اجتماعی کشور می‌پرداخت.

نشریات گل آقا در عرصه طنز جایگاه والایی دارند و مورد تایید صاحب نظران و اهل تحقیق‌اند. در اولین نمایشگاه مطبوعات در سال 1371 گل آقا از میان تمامی نشریات کشور حائز مقام اول شد و به دریافت لوح بلورین و تقدیرنامه مفتخر گردید.

ماهنامه گل آقا، سالنامه گل آقا، هفته نامه "بچه‌ها ... گل آقا" انتشارات گل آقا برای انتشار کتب طنز و کاریکاتور و سرانجام خانه‌ی طنز ایران جهت پرورش طنز نویسان جوان از دیگر فعالیت‌های کیومرث صابری است.

کیومرث صابری توانست با سرمایه‌گذاری روی جوانان، نسل آینده طنز کشور را تربیت کند. او بی شک تأثیرگذارترین طنزنویس کشور بر دیدگاه‌های طنز است. طنز گل آقایی آمیزه‌ای است از: انتقاد تجاهل، شفقت، انصاف، ادب، ایجاز، رندی حافظانه و شادی آفرینی.

گل آقای ملت ایران پس از تحمل بیماری سرطان خون در یازدهم اردیبهشت ماه سال 1383 به ملکوت اعلی پیوست.

تیودور درایزر

زاده 27 اوت و درگذشته 28 دسامبر 1945 داستان‌نویس آمریکایی بود. او را پدر ادبیات سیاه و پیرو سبک طبیعت‌ پردازی دانسته‌اند. درایزر آدمی تجربه‌گرا بود. ناتورالیسم درخشان او در دوره‌ای ظهور کرد که بیست و سه سال از مرگ زولا می‌گذشت. از نخستین آثار مهم او رمان "خواهر کاری" بود که بعد از چاپ بیش از پنجاه نسخه فروش نکرد! این اثر بعدها به عنوان یک شاهکار قرن بیستمی مورد توجه قرار گرفت.

"تراژدی آمریکایی" به سال 1925 منتشر شد و درایزر 54 ساله را به نقطه اوجی در ادبیات امریکا رساند. درایزر راوی دوره‌ی ویرانی آمریکاست. برای درایزر رنج بردن و از تصویر ساختارهای رنج نوشتن، اهمیت اساسی داشت. در آثار وی فرم پیچیده و خاصی برای خواننده امروز ادبیات وجود ندارد بلکه روح و جهان‌بینی متن اوست که اثر را هنوز جزو شاهکارهای ادبیات داستانی قرار می‌دهد. درایزر در هفتاد و چهارسالگی در هالیوود از دنیا رفت.

آثار وی عبارت‌اند از:

تراژدی آمریکایی ترجمه‌ی سعید باستانی، جف سیاهه ترجمه‌ی پرویز داریوش، پول پرست، خواهر کاری، مکانی در آفتاب، بامداد.

دیوید هربرت لارنس

معروف به دی اچ لارنس، نویسنده، شاعر، نقاش و مقاله نویس بریتانیایی و یکی از معتبرترین چهره‌های ادبیات زبان انگلیسی بود.

هربرت در 11 سپتامبر 1885 در خانواده‌ای فقیر چشم به جهان گشود. وی نخستین داستان خود به نام "طاووس سفید" را در سال 1911 نگاشت. و طی سال‌های آتی داستان‌های زیادی منتشر نمود. "پسران عشاق" و "رنگین کمان" از آن جمله‌اند. وی در نمایاندن غرایز حیوانی و هم‌چنین عواطف بشری مهارت ویژه‌ای داشت. شیوه نگارش او ساده و داستان‌هایش عامه پسند است. دی اچ در زمره بهترین نویسندگان قرن بیستم به شمار می‌آید و برخی دلیل شهرتش را نگارش داستان‌های "غیر اخلاقی" می‌دانند. معروف‌ترین اثر او "معشوق خانم چترلی" است. خلاصه شده‌ی این داستان با عنوان"فاسق لیدی چترلی" در ایران ترجمه شده است. انتشار این رمان به دلیل داشتن صحنه‌های عیان جنسی در ایالات متحده و بریتانیا ممنوع بود.

دی اچ به همراه جیمز جویس از پیشوایان بزرگ رمان مدرن خوانده می‌شوند. به گمان بسیاری از منتقدان، رمان مدرن، مصافی است بین دو پیشوای بزرگ آن جیمز جویس و دی اچ لارنس.

لارنس در 2 مارچ 1930 در فرانسه بر اثر بیماری سل درگذشت و خاکستر او را در نیو مکزیکو به خاک سپردند.

منابع:

خبرگزاری هنر ایران

همشهری آن لاین

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

سایت نشر ناکجا

سایت نشر نیستان

ویکی پدیا.

منتشر شده در ماهنامه ادبیات داستانی چوک شماره 61


[1]IBBY

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692