پست مدرنیسم چیست؟

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

ترجمه: یوسف نوری‎زاده

 

در راستای ارائه تعریفی از پست‎مدرنیسم از میان گستره بحثهای‎ درباره آن، بحثهایی که در تفکرات از بسیاری جهات‎ امروزی پیش متنی، نقش مرکزی دارند، در اینجا تعریفی را که جیمز مورلی ارائه داده می‎آوریم.

این، همان تعریفی است که در فهرست کنفرانس‎ الکترونیکی فرهنگ پست مدرن آمده است.

***

در وهله نخست، پست مدرنیسم؟ جنبشی در معماری بود که مدرنیسم (به‎عنوان نهضت پیشگام ارائه تازگیها) را پس‎ زد. مدرنیسم، در نقاشی و معماری به مانند رد سنت برای نیل‎ به “جایی که پای هیچ‎کس تاکنون به آنجا باز نشده” عمل‎ می‎کند؛ یا بهتر از آن: ایجاد قالبهای هنری به صرف تازگی، و نه چیز دیگر. مدرنیسم کشف احتمالات و کاوش بی‎وقفه در پی بی‎همتایی، و همزادش، فردیّت بود. پست مدرنیسم معماری؛ ارزشگذاری نو و تازه به دست مدرنیسم را در دهه‎های پنجاه و شصت به دلایلی محافظه‎کارانه رد کرد. آنها می‎خواستند هنگام‎ بازگشت به قالبهای کلاسیک گذشته، که از نو به آنها قوت‎ قلب می‎داد، عناصری از افاده‎های مدرن را حفظ کنند. حاصل‎ این کار، یک زلم زیمبوی طنزآلود یا رویکردی چهل تکه‎ای به‎ بناسازی بود که ترکیب چند مدل سنتی را در یک بنا به کار می‎برد. معنا، همچون کلاژ، از مجموعه نقش و نگارهایی که‎ پیشاپیش درست شده‎اند، درمی‎آید.

معماری پست مدرن

در وهله نخست، پست مدرنیسم؟ جنبشی در معماری بود که مدرنیسم (به‎عنوان نهضت پیشگام ارائه تازگیها) را پس‎ زد

به تبع آن، تصور عمومی مدرن و رمانتیک از هنرمند خلاق یکه و تنها، جای خود را به تکنسین بازیگوش (شاید سارق اطلاعاتی کامپیوتری) داد؛ کسی که قادر است آثار خلق‎ شده گذشته را بازیابی کرده و مجددا باهم ترکیب کند. در این‎ وضعیت، فقط داده‎ها به درد می‎خورند. این رویکرد تصنعی در فعالیتهای هنری تصویری، موسیقایی و ادبی در سیاسی‎ترین‎ شکل ممکن اتخاذ شده است؛ جایی که از کلاژ استفاده می‎شود تا شاید به بیننده تلنگری وارد شود تا او درباره مفهوم بازآفرینی‎ تأمل کند.

در آمریکا هنر پاپ بازتاب فرهنگ است. اجازه دهید فرهنگ کالیفرنیایی را برای شما مثال بزنم، جایی که افراد، فرقی نمی‎کند که از لحاظنژاد اروپایی باشند، افریقایی، آسیایی، یا اسپانیایی، با ناخنک زدن به انواع سنتهای مذهبی دنبال‎ تجربه مذهبی اصیل یا “ریشه‎دار” هستند. با پیدا شدن سر و کله نسبیت کلاژ، بنیاد اصالت، واژگون شده است. در هنر و زندگی معنوی، شاهد الگویی هستیم که از استانداردهای جهانی‎ فاصله گرفته و از فضایی چند بعدی و پیچیده سر درمی‎آورد، و مهم‎تر از آن شاهد انحلال تمایزات هستیم. خلاصه آن‎که، به زبانی ساده و تاریخی می‎توان رئوس مطالب این جنبش را چنین برشمرد:

۱-پیش مدرنیسم: مفاهیم و تعاریف اصلی در ید حاکمیت‎ است (مثلا کلیسای کاتولیک) سنت بر فردیت سلطه دارد.

۲-مدرنیسم: طرد توامان روشنگرایانه/انسانمدارانه‎ سنت و حاکمیت در جهت خرد و علم طبیعی. این حرکت بر اساس مفروض انگاشتن فرد خودمختار به‎عنوان تنها منبع معنا و حقیقت پایه‎ریزی شده است: تفکر کارتیزینی. پیشرفت و نوآوری‎ در یک استنباط خطی تاریخی، مورد ارزشگذاری قرار می‎گیرد. تاریخی از دنیای “حقیقی” که به‎طور فزاینده‎ای واقعی یا ملموس می‎شود. می‎توان آن را شناخت از نوع پروتستانی قلمداد کرد.

۳-پست‎ مدرنیسم: طرد فرد خودمختار و مقتدر با تأکید بر تجربه‎ حکومت ستیزانه‎ جمعی و بی‎نام و نشان. کلاژ، گوناگونی، دست نایافتنیهای‎ رازورزانه، و شور جنون‎آمیز در مرکز توجه‎ قرار می‎گیرند. مهم‎تر از همه شاهد انحلال تمایزات، ادغام سوژه و ابژه، خود و دیگری هستیم. این‎ یک تقلید سخره‎آمیز نیشدار و بازیگوشانه از مدرنیته غرب‎ و فردیت “جان وین” گونه و عدم پذیرش‎ تند و آنارشیست‎ تمامی تلاشها برای تعریف، شیئیت یافتن یا معرفی دگرباره‎ موضوع‎ انسانی‎ست.

دیدگاه‌ها   

#1 محمد اکرامی 1393-11-10 00:13
واژه پست مدرن که از دو واژه پست +مدرن به معنی پست =دنباله رو ومدرن =یعنی نوگرایی بنابراین یعنی جریان تداوم نوگرایی اما تعابیر مختلفی ازپست مدرن ارائه شده عده ای می گویند متا فیزیک وامور ماورائی عدهای انرا ادامه مدرنیته می دانند مانند هاورماس عده ای انرا طغیان علیه مدرنیته می دانند مانند فرانسوا یوتار که از نظر وی نفی فراروایت تفسیر می شود منظور از فرا روایت همان اصول بنیادین و مکتبی است مثلا ایسم ها فرا روایت هستند

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692