جشن ادبيات فرانسه 2011 در نانسي

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

نمايشگاه كتاب نانسي به عنوان نخستين جشن بزرگ پاييز ادبي فرانسه از 16 تا 18 سپتامبر (25-27شهريور) به مديريت لاور آدلر برپاست.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از مجله ادبي فرانسه، سي و سومين دوره نمايشگاه سالانه كتاب نانسي دیروز جمعه 16 سپتامبر (25 شهريور) با حضور رسمي فردريك ميتران وزير فرهنگ فرانسه در ميدان اصلي نانسي افتتاح ‌شد.

جايزه گنكور 2011 در بخش بهترين زندگينامه نيز در خلال برگزاري نمايشگاه كتاب نانسي به كتاب «نابه جا، زندگي و افسانه» اثر مائوريزيو سرا (نشر گراسه) اهدا مي‌شود. نابه جا ترجمه Malaparte يا نام اختصاري كورت اريش سوكرت، نويسنده، نمايشنامه‌نويس و روزنامه‌نگار ايتاليايي است كه با اقتباس از نام بناپارت (ناپلئون) از سال 1925 به بعد نام مستعار كورزيو مالاپارت را براي خود برگزيد.

همچنين جايزه امسال «كتاب و حقوق بشر» شهر نانسي به كتاب «آنها سرهايشان را بالا گرفتند» (نشر جي. سي لته) اثر مشترك ممونا هينترمن و لوتز كروشه تعلق مي‌گيرد. اين جايزه در چارچوب نمايشگاه كتاب نانسي توسط سيمون وي، مدير افتخاري نمايشگاه و وزير پيشين بهداشت فرانسه به همراهي آندره روزينو، شهردار نانسي به نويسندگان كتاب تقديم مي‌شود.

ممونا هينترمن، نويسنده و روزنامه‌نگاري فرانسوي از پدري مسلمان و مادري كاتوليك است كه پيش از اين به پاس پوشش خبري ريزش ديوار برلين، جنگ بالكان و جنگ در افغانستان براي كانال 3 فرانسه به دريافت لژيون دونور فرانسه نایل شده بود.

اريك امانوئل اشميت نمايشنامه‌نويس سرشناس فرانسوي نيز روز يكشنبه 18 سپتامبر (27 شهريور) ساعت 14:30 در برنامه بريژيت كرنل با حضور علاقه مندانش در هتل بزرگ نانسي درباره رمان تازه‌اش «زن در آينه» (نشر آلبين ميشل) گفتگو و سخنراني مي‌كند.

برنار پيوو، نويسنده و مجري پيشين و خبرساز كانال یک فرانسه نيز  كتاب تازه‌اش «كلمات و زندگي من» (نشر آلبين ميشل) را در نمايشگاه نانسي رونمايي مي‌كند. اين برنامه به صورت نشستي با حضور پيوو و اجراي فرانسواز روزينو روز يكشنبه 18 سپتامبر پيش از مصاحبه با اريك امانوئل اشميت ساعت 12-11 به وقت محلي در هتل بزرگ شهر نانسي برپا مي‌شود.

از سوي ديگر نيز راديو فرهنگ و فرانس اينتر به مناسبت اين رويداد برجسته برنامه‌هاي ادبي بريژيت كرنل، ژروم گارسن و كولومب اشنك را با حضور نويسندگان مدعو نانسي در نمايشگاه تهيه و پخش مي‌كنند.

فرانسواز روزينو نيز جز گفتگو با برنار پيوو، در روز نخست برپايي نمايشگاه با لاور آدلر نويسنده و مورخ پركار فرانسوي و مدير نمايشگاه امسال در اپراي لورن نانسي گفتگو مي‌كند. آدلر بنا به گرايش سوسياليستي‌اش امسال كتاب «فرانسواز» (نشر گراسه) را با موضوع زندگينامه فرانسواز ژيرو، فعال سياسي چپ‌گراي فرانسه در دهه 60 منتشر كرده است. «مارگريت دوراس» (گاليمار، 1998) و «بر جاي پاي هانا آرنت» (گاليمار، 2005) از ديگر آثار آدلر است.

روز دوم نمايشگاه ساعت 18:30 نيز كارول مارتينز و دلفين دو ويگان نويسندگان منتخب هيات داوران گنكور، رنودو و مديسي 2011 همراه  ليليان بكول در برنامه گفتگو با لارا آدلر در استوديو راديو فرانسه در نانسي شركت مي‌كنند. رمان‌هاي تازه «هيچ در برابر شب نمي‌ايستد» اثر دلفين دو ويگان (نشر لته) و «از حلقه پچ پچه‌ها» اثر كارول مارتينز (گاليمار) از شانس‌هاي اصلي دريافت جوايز بزرگ ادبي امسال فرانسه هستند.

برنامه‌هاي گراميداشت «مارگریت دوراس»، «فرانتس فانون» و «امه سه زر» نيز به طور جداگانه ميزبان علاقه مندان نويسندگان سياسي ادبيات متعهد دهه‌هاي 50 و 60 فرانسه هستند.

انكي بيلال چهره سرشناس ادبيات داستان مصور فرانسه درباره آثارش با علاقه مندان و منتقدان در نانسي به گفتگو مي‌پردازد و نشر گاليمار برنامه عمده «صد سال نشر گاليمار» را در نمايشگاه امسال برپا مي‌كند.

سال 2010 بيش از 140 هزار بازديدكننده فرانسوي از نمايشگاه كتاب نانسي ديدن كردند.

لينك

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692