«متالوژی سرب و روی» در کتابفروشی‌ها

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

نخستین چاپ کتاب «متالوژی سرب و روی» اثر حکمت رضوی‌زاده، به تازگی از سوی موسسه انتشارات دانشگاه صنعتی شریف راهی بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مولف در پیش‌گفتار کتاب «متالوژی سرب و روی» علت تالیف این اثر را، وجود درسی با عنوان «تولیدات فلزات غیرآهنی» در رشته متالوژی در دانشگاه‌ها عنوان کرده است. 

رضوی‌زاده در بخش نخست، درباره اهمیت موضوع این کتاب گفت: «در موضوع سرب و روی در دنیا کتاب‌های اندکی به چاپ رسیده است. در همین کتاب‌ها هم عمدتا طرز تهیه و تولید این دو فلز و اصول استخراج آن‌ها کانون توجه قرار گرفته است. به همین دلیل بیشتر اطلاعات مربوط به سرب و روی را می‌توان از کنفرانس‌هایی که هر چند سال یکبار در این موضوع برگزار می‌شود دریافت کرد. با وجود این، کتاب «zink» تالیف «ماتیسون» را شاید بتوان نخستین کتابی دانست که درباره متالوژی روی، در فصول متعدد به چاپ رسیده است.» 

کتاب «متالوژی سرب و روی» نخستین کتاب به زبان فارسی با موضوع سرب و روی محسوب می‌شود که در آن سعی شده با روندی ابتکاری درباره متالوژی فلزات سرب و روی، اطلاعات مفید و جامعی ارایه شود. 

در این اثر، ابتدا خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی این دو فلز و آلیاژهای مهم آن‌ها بررسی و سپس درباره تولید این فلزات، مباحث نظری و ترمودینامیکی بیان و در ادامه، فناوری تولید سرب و روی در صنایع ارایه شده است. همچنین سنگ‌های معدن هر فلز به‌طور مجزا بررسی و مراحل پرعیار کردن آن‌ها، تشریح شده است. 

«تاریخچه تهیه سرب»، «خواص سرب»، «مهم‌ترین آلیاژها و ترکیبات سرب»، «معادن سنگ سرب و پرعیار کردن آن‌ها»، «روش‌های کلی استخراج سرب»، «تصفیه سرب»، «هیدرومتالوژی سرب»، «معادن و انواع سنگ‌های روی و روش پرعیار کردن آن‌ها»، «هیدرومتالوژی روی» و «استخراج روی از قراضه‌ها و مواد کم‌عیار» عناوین برخی فصول مهم این کتاب علمی را تشکیل می‌دهند. 

چاپ نخست کتاب «متالوژی سرب و روی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 232 صفحه، به بهای 90 هزار ریال از سوی موسسه انتشارات دانشگاه  صنعتی شریف منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692