زندگي «سلمان فارسي» نمايشنامه شد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

نمايشنامه «صحابي كبير» نوشته محمد قلي‌بياتي كه به سرگذشت سلمان فارسي اختصاص دارد، از سوي انتشارت افراز منتشر شد._

قلي‌بياتي توضيح داد: در اين اثر به سرگذشت زندگی بیش از سیصد ساله سلمان فارسی پرداختم. وي با بيان اينكه تاکنون آثار، روایات، مقالات و مطالب فراوانی درباره شخصیت «سلمان‌ فارسی» نوشته شده، اظهار كرد: برخی از این آثار منبع نوشتن همین نمایشنامه است ولي شاخصه بارز نمایشنامه «صحابی کبیر»، نمونه نخست یک اثر کامل دراماتیک و نمایشی محسوب مي‌شود. قلي‌بياتي ادامه داد: از جهت فضا، داستان در سه برهه زمانی و تاریخی متکی به مستندات تاریخی و معتبر روايت مي‌شود. نخست دوره ایران باستان و سلسله پیشدادیان یعنی عصر بدخشان فرزند «مهیار»، است .
وي توضيح داد: برهه دوم از زمانی است که روزبه که بعدها از طرف پیامبر سلمان فارسی خطاب می‌شود، از کیش نیاکانش خارج می‌شود تا به آیین کاملتری دست پیدا کند؛ یعنی دوره و آیین مسیحیت و وقتی پس از سال‌ها رنج و مرارت، احساس می‌کند مسیحیت هم گمشده‌اش نیست، از این کیش (اسقفان) هم عبور می‌کند و بی‌اعتنا به مقام اسقفی اعظم کلیسا، راه رسیدن به نزد محمد(ص)، خاتم پیامبران را که از زبان اسقفان و پدران مقدس کلیسا شنیده بود، در پیش می‌گیرد و به این ترتیب، گام به برهه سوم تاریخی عمر خود، یعنی عصر اسلام می‌گذارد و در نخستين ملاقات با پیامبر، به عنوان سلمان فارسی خوانده می‌شود و در رکاب پیامبر به درجه صحابی کبیر و در نهایت مقام عرفانی «سلمان منّا اهل البیت» می‌رسد و پس از انتصاب از سوی امیرالمومنین علی (ع) به ولایت شهر مدائن، پس از بیست سال حکومت بر این شهر، از دنیا می‌رود. قلي‌بياتي گفت: داستان سراسر عبرت ایمان آوردن سلمان فارسی به عنوان نخستين مسلمان ایرانی برای هر مخاطب ایرانی، جذاب و قابل اعتناست و می‌تواند منبعی مناسب برای تحقیق و مطالعه قشر دانشجو رشته‌های نمایشی قرار بگیرد. نمايشنامه «صحابي كبير» نوشته محمد قلي‌بياتي در شمارگان هزار و 100 نسخه و با قیمت چهارهزار و 500 تومان از سوی انتشارات افراز به فروش مي‌رسد. طراحی جلد كتاب توسط یاسین محمدی انجام شده.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692