لذت وارد شدن به دنيای ترسناك آلن‌ پو بعد از 162 سال

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

هفتم اكتبر، برابر با پانزدهم مهر، سالمرگ نویسنده‌ای است كه نامش اهالی ادبیات را یاد «گربه‌ سیاه» و فضایی وهم‌آلودی می‌اندازد كه گاه با موضوعات روان‌شناسی در هم آمیخته می‌شود و بعد از يک قرن و نيم، مخاطبان خاص خود را دارد._

 ادگار آلن پو در سال 1809 به دنیا آمد و هفتم اكتبر 1849، در سن چهل سالگی، از دنیا رفت. ادگار آلن پو نویسنده داستان‌های كوتاه، شاعر و منتقدی است كه بسیاری او را پرچم‌دار ژانر ادبی وحشت و خیال‌پردازی می‌نامند. او آن‌چنان فضای ترسناك داستان‌هایش را به مخاطب منتقل می‌كند كه تا مدت‌ها سایه این شخصیت‌ها در اطراف خواننده باقی می‌ماند.
 
اين نويسنده، در كنار خلق چنین فضای ترسناكی، اشعار زیادی هم سروده و در نوشتن داستان‌های پلیسی مدرن، یكی از چهره‌های مهم و تاثیرگذار محسوب می‌شود. استعداد و نبوغ وهم‌آلود آلن‌ پو، در بیش از 150 سالی كه از مرگ وی گذشته، همچنان كودكان و بزرگسالان را به مطالعه آثار ادبی وی علاقمند نگه داشته است. نخستین آثار ادبی این نویسنده، سه مجموعه شعر بود و به مرور آلن پو به داستان نویسی هم روی آورد و توانست چندین جایزه ادبی را نیز از آن خود كند. اما در ایران آلن پو با انتشار كتابی به نام «افسانه‌های راز و خیال» با ترجمه شجاع‌الدین شفا شناخته شد. بسیاری از آثار این نویسنده آمریكایی، به فارسی ترجمه شده‌اند و چندین اثر جدید هنوز در راه است. «سرگذشت آرتور گوردن پیم»، «افسانه‌های راز و خیال»، «داستان‌های شگفت انگیز»، «نقاب مرگ سرخ»، «كلاغ» و چندین اثر دیگر، از جمله آثاری هستند كه تاكنون از این نویسنده در ایران منتشر شده است. مدیر نشر «رادمهر» از انتشار مجموعه‌ آثار آلن پو در آینده‌ای نزدیك خبر داد. وی در این مورد گفت: به زودی مجموعه‌ای متشكل از دو اثر آلن پو، كه پیش از این در ایران ترجمه و منتشر شده بود، روانه بازار كتاب ایران می‌شود. این اثر متشكل است از كتاب «یك بعد از ظهر با ادگار آلن پو» با ترجمه بیتا ملك آرا و «هفت داستان از آلن پو» با ترجمه حبیب گوهری‌راد كه این بار، به صورت مشترك، در قالب یك كتاب منتشر می‌شوند.
 
گوهری راد نوشته‌های آلن پو را نمونه‌ای از نثر مینی‌مالیستی و داستان‌هایش را دارای موضوعاتی عجیب می‌داند. همچنین گوهری راد از انتشار برخی دیگر از داستان‌های آلن پو، در ادامه این كتاب خبر داد. «ماجراهای شگفت انگیز» كتابی است كه بعد از حدود بیست سال، با ترجمه پرویز شهدی، از سوی نشر «فرهنگ جاوید» تجدید چاپ و در ماه‌های گذشته روانه بازار كتاب شده است. در این اثر، مقدمه‌ای از شارل بودلر هم گنجانده شده كه در آن، شخصیت و سبك نگارشی آلن پو مورد بررسی قرار گرفته است. آلن پو، هفتم اكتبر سال 1849، در سن چهل سالگی، از دنیا رفت.

لینک

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692