ژوسلين سوسيه «جايزه پنج قاره فرانسوي زبان» را برد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

به نقل از مجله ادبي فرانسه، داوران جايزه ادبي پنج قاره فرانسوي زبان روز 30 سپتامبر (9 مهر) در نشست بين‌المللي كشورهاي فرانسوي زبان در پاريس گرد هم آمدند و رمان‌ «پرنده مي‌بارد» (نشر XYZ) اثر ژوسلين سوسيه نويسنده اهل كانادا-كبك را از بين ده نامزد برتر سال برگزيدند.ژوسلين سوسيه متولد 1948 در نيو برانزويك ايالت كبك كانادا و دانش‌آموخته خبرنگاري و علوم سياسي است. «پرنده مي‌بارد» چهارمين رمان سوسيه به شمار مي‌آيد كه پس از دريافت جايزه ادبي «كالك» در ايالت كبك موفق به كسب جايزه ادبي پنج قاره فرانسوي زبان شده است. آثار پيشين سوسيه نيز دو بار به جمع نامزدهاي جوايز ادبي فرماندار كل كانادا راه يافته بودند.در رمان «پرنده مي‌بارد» فضاي زندگي 3 فرد سالمند به نام‌هاي تام، چارلي و بويچوك در جنگل‌هاي شمال ايالت اونتاريوي كانادا كه دوران بازنشستگي‌شان را در آنجا سپري مي‌كنند، ترسيم شده است. عكاسي سالمند نيز براي دريافت سرنخ‌هايي از علت آتش‌سوزي وسيع ابتداي قرن بيستم ميلادي در جنگل‌هاي اونتاريو به دنبال بويچوك مي‌آيد، اما پيش از رسيدن او بويچوك فوت مي‌شود. سرانجام عكاس درمي‌يابد بويچوك نقاشي زبردست بوده و در همه آثارش آتش بزرگ ماتسون به تصوير درآمده است.  از سوي ديگر نيز رمان «كوه زيبا» (نشر فيليپ ري) اثر «پاتريس انگانانگ» نويسنده كامروني اثر تحسين‌شده و مورد توجه هيأت داوران جايزه كشورهاي فرانسوي زبان لقب گرفت.«ابدو ديوف» دبير كل مجمع بين‌المللي كشورهاي فرانسوي زبان جوايز اين نويسندگان كانادايي و كامروني را روز 9 دسامبر (18 آذر) در اين نشست بين‌المللي در پاريس تقديم آنها مي‌كند.جايزه ادبي 10 هزار يورويي بين‌المللي زبان فرانسه از سال 2001 تاكنون هر سال به معرفي آثار برتر نويسندگاني از كشورهاي فرانسوي زبان پنج قاره مي‌پردازد كه با تكيه بر هنر ادبيات در آثارشان به معرفي تنوع فرهنگي، غناي زباني ادبيات فرانسوي و ارائه آثار ادبي‌شان در حوزه بازار ادبي بين‌المللي همت گماشته‌اند.«ليونل تروي» نويسنده سرشناس اهل هائيتي كه طي دو دهه اخير رمان‌هاي پرخواننده‌اي را از سوي نشر سويل در فرانسه عرضه كرده است، رياست هيأت داوران جايزه را بر عهده دارد و ژان-ماري گوستاو لوكلزيو (برنده نوبل ادبي 2009) از اعضاي هيأت داوران آن است. نمايندگاني از ديگر كشورهاي فرانسوي زبان نيز ديگر اعضاي كميته داوران را تشكيل مي‌دهند. همچنين ليز بيسونت (كانادا-كبك)، مونيك ايلبودو (بوركينافاسو)، پائولا ژاك (مصر)، ونوس خوري-گاتا (لبنان)، پاسكال كرامر (سوئيس)، لوكلزيو (جزيره موريس)، هانري لوپز (كنگو) و رنه دو ابالدياي عضو آكادمي زبان و ادبيات فرانسه (هنگ كنگ) هر يك به نمايندگي از يكي از كشورهاي فرانسوي زبان از حوزه‌اي جغرافيايي چهره‌هاي هيأت داوران جايزه را تشكيل مي‌دهند.خانم ليليانا لازار برنده اين جايزه در سال 2010 نيز صاحب يكي از كرسي‌هاي داوري جايزه بين‌المللي ادبيات فرانسوي زبان است. سال گذشته رمان «سرزمين بردگان آزاد» اثر ليليانا لازار بهترين رمان بين‌المللي ادبيات فرانسه لقب گرفت.

لینک

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692