حسین زادگان: حق نشر نویسندگان خارجی را می‌پردازیم

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

برخلاف آنکه گفته می‌شود، ناشران ایرانی حق نشر کتاب‌های خارجی را نمی‌پردازند، امیرحسین زادگان مدیر نشرققنوس می‌گوید که از دهه هشتاد تاکنون برای خرید حق نشر آثار خارجی اقدام کرده و نشرققنوس با برخی از ناشران اروپایی قرارداد دارد.

وی در این باره گفت: ما از سال ۱۳۸۰ با یک سری از ناشران خارجی قرارداد بستیم و طی این سال‌ها سعی کردیم که قانون جهانی کپی رایت را رعایت کنیم. البته نه همه ناشران را، چرا که ناشران آمریکایی معمولا با ما قرارداد نمی‌بستند، اما با ناشران اروپایی مانند گالیمار، راتلج، قرارداد داریم و حداقل برای سی تا چهل عنوان از کتاب‌ها حق کپی رایت پرداخت شده است. وی از جمله نویسندگانی که حق التالیف آن‌ها رعایت شده، به خانم مارگارت اتوود شاعر و رمان نویس مشهور کانادایی اشاره کرده که نشر ققنوس کتابهای وی را با رعایت حق التالیف و کسب اجازه از پدیدآورنده منتشر کرده است.

این گفته در حالی بیان می‌شود که برخی از کسانی که کتاب‌ها را به صورت غیرقانونی دانلود یا افست می‌کنند؛ معتقدند از آنجایی که ناشران ایرانی خود را ملزم به قانون کپی رایت نمی‌دانند، بنابراین ما نیز خود را تابع چنین قوانینی نمی‌دانیم.

حسین زادگان وی با یادآوری یک تجربه خوب در زمینه دانلودغیرقانونی افزود: هنگامی که برخی سایت‌ها نسخه غیرقانونی کتابهای نشرققنوس را می‌گذارند، به آن‌ها تذکر می‌کنیم که معمولا آن را بر می‌دارند.

اما یک مورد جالب هم داشتیم که سایتی چند کتاب از مجموعه تاریخ جهان را به صورت پی دی اف در سایت خود قرار داده بود. به مدیر سایت تذکر دادیم، او نیز اعلام کرد که نمی‌دانسته این کار غیرقانونی است و کتاب‌ها را از سایت خود برداشت. یک روز به دفتر نشر ققنوس آمد و گفت که به کار نشر علاقه‌مند است. از آن تاریخ با او قراردادی را امضا کردیم و هم اکنون وی به تولید کتابهای صوتی از ناشران مشغول است. به عبارت دیگر شعار #من_دزد_کتاب نیستم در این مورد کاملا صدق می‌کند، چرا که هم اکنون مدیر سایت مذکور دوست ما شده و به صورت کاملا قانونی به تولید کتابهای صوتی مشغول است.

شعار#من_دزد_کتاب_نیستم، عنوان کمپینی است که برای جلوگیری از دانلود غیرقانونی کتاب‌ها تحت عنوان سایت رصد به نشانی rasad.fidibo.com شکل گرفته است. هدف این سایت فرهنگ سازی و همکاری کاربران اینترنت برای اطلاع رسانی در زمینه دانلودغیرقانونی کتاب در اینترنت است. کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت، هرگونه دانلود غیرقانونی کتاب‌ها را به اطلاع این سایت برای پیگیری‌های آتی برسانند.

تاکنون چهره‌هایی نظیر، محمود دولت آبادی، رضا امیرخانی، مهدی غبرایی، احسان شریعتی، علی دهباشی سردبیرمجله بخارا، عباس مخبر و اسدلله امرایی مترجم، تکین حمزه لو رمان نویس ایرانی، پوریا عالمی نویسنده و طنز‌پرداز، بهاره رهنما بازیگر و نویسنده، بلقیس سلیمانی داستان نویس ایرانی، به این کمپین پیوسته‌اند و از کاربران اینترنت درخواست کرده‌اند که کتاب‌ها را در اینترنت به صورت غیرقانونی دانلود نکنند.

با اینکه ایران به قانون جهانی کپی رایت (کنوانسیون برن) نپیوسته، اما قوانینی برای حفظ حقوق مولف ایران وجود دارد. برطبق قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی، حقوق معنوی پدیدآورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است و مدت حمایت از اثر، پنجاه سال بعد از فوت پدیدآورنده خواهد بود. بنابراین دانلودغیرقانونی آثاری که نسخه چاپی آن در کتابفروشی‌ها موجود است، موجب زیان به پدیدآورنده، ناشر و صنعت نشر می‌شود.

کانال فیدیبو در سایت آپارات

گفتگویفیدیبوبارضا امیر خانینویسنده 

گفتگویفیدیبوبامهدی غبراییمترجم 

گفتگوی فیدیبو بامحمود دولت آبادینویسنده 

گفتگوی فیدیبو بابهاره رهنما نویسنده و بازیگر ایرانی 

گفتگوی فیدیبو بابلقیس سلیمانینویسنده 

گفتگوی فیدیبو با علی دهباشینویسنده و سردبیر مجله بخارا

گفتگوی فیدیبو با احسان شریعتی پسر دکتر علی شریعتی 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692