شعر کردی «نوید حسینی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

(پیس)

له‌وانه بوو

بێته‌ شێعر که‌سێ

خه‌مین و پڕ

فرمێسکێکی خولقاند و رۆیی

له‌وانه بوو

بێته‌ شێعر که‌سێ

هه‌ر له‌م سات و سووچه‌دا

وا چاو!

چه‌ن چاوه‌کان پیسن

له پشت په‌رده‌ و په‌نجه‌ره‌ و نه‌رده‌

بێ ئه‌ملاوه کچێێێێ!

ره‌ق ده‌بوون

پیاوه‌کان

ره‌ق ده‌بوون

||||||||||||||||||

زۆر بوون

زۆر!

رق ده‌بووم .

 

 

دیدگاه‌ها   

#1 ساغشکی 1393-06-19 03:58
====================

حالا اصررا بر کردی بودن زبان است لاقل گویش یا گونه این کردی بگویید.
کا انواع گویشهای ایرانی کردی داریم.
کردی سورانی
کردی کرمانجی
کلهری
کرمانشاهی
سندجی
مکری مهابادی
همچنین گویشهای و زبانهای دیگری که کُردی قلمداد میشود
فِیلی
گورانی
هورامی
زازایی
لکی
لطفاً بگویید این کدام کُردی.

دربارۀ خط
هرچند کردی سورانی البایی بر اساس فارسی-عربی است و خواندن راحت از لاتین نویسی کردی کرمانجی است که بر اساس ترکی استانبولی است.

ولی ای کاش همین حروف آکسون‌دار مخصوص استفاده بکنند در سیستم الفبای فارسی-عربی، بجای ایجاد و تکرار حروف صدا از حرکات کوتاه و علایم رایج در کتابت قرآنی استفاده کنند. مردم اکثر اینجا با کتابت قرآن اشنا هستند. الفبای فارسی-عربی در واقع با شیوه کتابت قرآنی کاملا آوایی و دقیق خوانش میشود. کاهلی خودمان و شادی برخورد ایدئولوژیک به گردن ضعف الفبای فارسی-عربی نه اندازیم. این الفبا تنها در ساختار نگارشی کتابت قران کارآیی لازم را دارم.


من قبلاً گفتم بجای این همه هزینه کردن زمان و نیرو و پول روی ایجاد شیوه های متنوع نگارش و نرم افزارهای مختلف و فونت... یک صفحه کلید فیزیکی مشترک مناسب طراحی و تولید کنند مثل افزودن یک ردیف حروف اضافه که کلیدهای مورد نیاز که حدود 10 کارکتر را با یک کلید و با شیفت 10 تای دیگر و مشکل عملاً حل خواهد شد.

خُردگپ (77) پیشنهاد برای کیبورد/صفحه کلید فارسی-عربی

از مشکلات و معضلات بزرگ کشورهای منطقه قومیت گرایی و تجزیه طلبی است و یکی از ابزارهای مورد استفاده رد این کار ایجاد تنوعهای بیهوده و غیر لازم در الفبای فارسی-عربی است که بیش از هزار سال مورد استفاده مشترک همۀ مردم منطقه بوده است.

من همیشه وقایع ترازیک و فاجعه اتفاق افتاده در یوگسلاوی سابق میان مردم صربوکروات-بوسنی مثال میزنم. در واقع از لحاظ زبان شناسی صرب، کروات، بوسنیایی همگی همزبان هستند و تفاوت زبانی آنها در حد لهجه یا گویش است، یعنی اختلاف آنها در حد اختلاف لهجه مشهدی، تهرانی و اصفهانی در ایران است، ولی بر اثر اختلافات دنیی و مذهبی میان این مردم هم زبان و هم خویش چنان جدایی افکنده شد که کارشان به آن فجایع عظیم انجامید.

بله! دین و مذهبی قرار بوده به قول خودم صلح و سعادت میان بشریت به ارمغان آورد امروزه بلای جان میان مردم جهان شده با اختلافات دینی و مذهبی که خودتان بهرت میدانید سرمنشااش چه کسانی هستند!

ولی در این میان از نقش آنهایی در کسوت به اصطلاح فرهنگی و ادبیاتی بودند نبایست غفلت کرد، کسانی که با ابداع و ترویج الفباهای متفاوت میان این مردم هم زبان و هم خویش باعث جدایی انها شدند و کشوری بزرگ و مقتدر و رو به پیشرفتی مثل یوگسلاوی را چند پاره کردند به طوری که اکنون سه کشور از آنها اصلاً به دریای آزاد راه ندارد! چند کشورها جنگ زده و ضعیف روی دست مردم یوگسلاوی سابق مانده که نیات شوم امپرالیستهای بزرگ (چندین میلیون کلیومتر مربعی وسعت و دهها تا چند صد ملیون نفری جمعیت!) تحقق بخشد!

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692