داستان «دیگری» نویسنده «محسن میرزایی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

mohsen mirzaei

زمان بسیار مغتنمی که در محضر یکی از بهترین اساتید زبان و ادبیات اسپانیایی به شهادت رزومه و شواهد موجود، دکتر لیلا روحی دوره ی شرق و غرب را می گذراندم گویی بدون پیش فرض و آکسیوم های بعید موجود در چنین ذهن درخشانی به این جمع بندی رسیدیم که قرن هاست آسیا و مشخصا ایران یک دیگری غریب در برابر غرب و سیطره و گستره ی آن در تمام کره ی زمین است.

مصداقا از نگاه متعصبانه ی ایزیدوس گفت. از مارکوپولویی که عمیقا غربیان را به آشنایی با تمدن های بزرگ آسیایی چون ایران و چین مجاب می کند و اعجاب آنها را برمی انگیزاند( درست خلاف رویکرد سراسر بربریت و توحش و استعمار کريستف کلمب که در نظر عموم به کاشف و خالق آمریکا هم معروف شده است!) و از برادران شرلی و.....
و از اتللوی شکسپیر تفسیر و تأویلی بسیار نو،عمیق و ثاثیرگذار ارائه داد: اتللوی( مغربی) نمایش نامه ی شکسپیر یک دیگری ست برای غربی ها. با آن رنگ پوست متفاوت و شجاعت و صداقت و سادگی و بی شیله پیلگی متفاوت. سیاس نیست. هرچند بزرگترین قهرمان و فرمانده ی منتخب غربیان در جنگ است. اما هر چه هست از آنها نیست. نمی توانند او را از خود بدانند. همیشه با او احساس تفاوت و تمایزی از بالا دارند.
برایش توطئه و توطئه ها می چینند. مجنون و دیوانه اش می کنند. و دست آخر ناخواسته و در اوج عشق و جنون قاتل دزدمونای معصوم و وفادار و قاتل خود می شود.

حالا و امروز هم بسیاری از ما ناخواسته دیگری شده ایم. نه در ظاهر که همیشه مزورانه و ریاکارانه خوب همدیگر را فریب داده ایم و ادای دوستان صدیق وفادار و یکرنگ و ماندگار برای همدیگر را بازی کرده ایم.
که در عمل و در تجربه ی زیسته و تاریخی مان و در کارنامه و خروجی و دستاوردهای ابتر مشترک و گروهی مان.
جامعه ی کوتاه مدت. جامعه ی نخبگان منزوی. جامعه ی مفردان متوهم که گمان می کنند سرنوشت خود را می توانند با اراده ای آزاد به دلخواه رقم بزنند.
دکتر لیلا روحی یکی از هزاران نخبه ی ممتاز ایرانی ست که در عنفوان جوانی از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شده است و بی هیچ غلو و تعصب منورالفکرانه ای این دیگر شاگرد دور صادقانه شهادت می دهد که او یکی از سرآمدان و اساتید بزرگ زبان و ادبیات اسپانیایی و پژوهندگان رابطه و جهان غرب و شرق است.

بی که کوهی از آکسیوم به ظاهر روشنفکرانه در جانبداری و برتری جلوه دادن یکی از این دو را در جسم و جانش پنهان و حمل کند.

جلسه ی آخر مغربی وار و ساده لوحانه گفتم: استاد انگار شما هم از پسِ دهه ها یک دیگری شده ای. البته یک دیگری بسیار بزرگ و محترم و دانشمند.
و گمانم تاثر او را برانگیختم. دیگری، دیگری ست. حتا اگر دکتر لیلا روحی باشی.
غربت و دیگری شدن ، فقط در مهاجرت و تبعید خلاصه نمی شود.

بسیاری از ما ناخواسته دیگری بوده ایم و هستیم و خواهیم ماند( یا للعجب چه بسیاری که چه تقلایی می کنند و دست و پایی می زنند که دیگری جلوه کنند!)

سال ها سال در تهران دیگری بودم و چند سالی ست در موطن خودم!

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

داستان «دیگری» نویسنده «محسن میرزایی»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692