• خانه
  • داستان
  • داستان «مسافری در تاریکی» نویسنده «فاطمه درغال»

داستان «مسافری در تاریکی» نویسنده «فاطمه درغال»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

fatemeh darghal

آسمان سُرمه ای رنگ بود و هوا با بوی خاک نم گرفته ای که از باران دیروز جا مانده بود ، در هم می پیچید و قلب نا آرامم را به کوبش وحشیانه ای دعوت می کرد . همیشه آدم های دور و برت را خالی می کردم ، که کسی بین ما نباشد . هیچ کسی تو را از من نگیرد . همیشه حوالی چشمانت پرسه می زدم .

اما بالأخره یک نفر پیدا شد ، که برای همیشه تو را از من بگیرد .

او از همه ی آن هایی که فکر می کردم زرنگ تر بود . یک نفر ، با چشمانی درشت و سیاه که هنوز هم ،  بی شرمانه نگاهم می کند . و نگاهش دور چشمانم می چرخد . عین خیالش نیست ، که مرا بی پناه کرده است . مُژه های درشتش و حالت نیم خیزش برای همیشه در فکرم باقی می ماند .

ساعت نه شب بود که فرهاد زنگ زد و گفت : فروغ امشب هم دو سرویس بار دارم و نمی تونم بیام خونه .

از ان سوی صدا با اَخم گفتم :" خوبه که خبر دادی ، وگرنه باید تا صبح خروس خوان منتظر اومدن جناب عالی می شدیم ."- حالا ترش رویی نکن فروغ جان ، بالاخره زندگی خرج داره و نمیشه با این پول ناچیز ، مسافر کشی ، یه زندگی چهار نفره رو اداره کرد . و با نداری ساخت و اسم این مرگ تدریجی رو زندگی نهاد ."

می دانستم حریف زبان او نمی شوم ، پس باهاش خداحافظی کردم و گوشی را روی میز گذاشتم .

مارینا و میلاد هم از کلاس نقاشی امده بودند و گرسنه شان بود .

" مامان چیزی واسه خوردن پیدا میشه ؟

- چرا پیدا نشه ، دست و صورت تان رو بشویید و سر میز غذا خوری اماده باشید ؛ الان غذا رو میارم ."

از حاضری خوردن خوشم نمی آمد ، اما بچه ها عاشق فست فود و غذاهای تند و بندری بودند .

سوسیس ها که سرخ شدند ، تخم مرغ ها را اضافه کردم و ادویه و رُب زدم .

بچه ها گرسنه شان بود و غذا را با ولع و اشتهای زیاد می خوردند .

میلاد که اصلا نفس نمی کشید و هوا وارد ریه هایش شد و به سکسکه کردن افتاد .

"- آب بخور بچه ، مگه قحطی زده ات که اینجوری غذا می خوری ."

اما خودم اصلا اشتها نداشتم و دلشوره بر دلم خانه کرده بود .

مثل وقت هایی که فرهاد می رفت و با بچه ها تنها بودیم و این وروجک ها حسابی حال مرا می گرفتند .

فرهاد همیشه دنبال راه های میانبر بود ، راه هایی که یک شبه راه صد ساله را طی کند .

ساعت ۳ بامداد بود که صدای چرخاندن کلید در قفل بیدارم کرد .

فرهاد با لباس خاک گرفته ای که چربی گازوئیل روی آن بود و بوی مواد پتروشیمی می داد وارد خانه شد .

از آمدنش خوشحال نشدم و با صدای گرفته ای که انگار از ته چاه به گوش می رسد ، فقط جواب سلامش را دادم .

سوئیچ را کنار آینه گذاشت و رفت حمام .

زیر گاز را کم کردم تا شام بخورد و رفتم خوابیدم .

صبح که سرویس مدرسه ی بچه ها آمد ، مارینا و میلاد را راهی مدرسه کردم و آمدم.

کارهای آشپزخانه را انجام دادم و منتظر شدم تا فرهاد بیدار شود .

باید این قضیه ی شغل پاره وقتش را حل می کردم .

نمی تونستم خونسرد باشم و دستی دستی خودش را نابود کند .

ماشین که از بوی گازوئیل پُر شده بود ، همین که روشن می شد ، میگرن م را فعال می کرد و سردرد شدیدی بر جانم رعشه می انداخت .

موهای ژولیده اش را با سشوار خشک می کرد و زیر لب اواز می خواند .

می خواست از دلم در بیاورد ؛ اما این دل دیگر سنگ شده بود .

"- فرهاد میشه چند دقیقه بنشینی ، می خوام مثل دو تا آدم عاقل و بالغ با هم حرف بزنیم .

من دیگه نمی تونم این وضع رو تحمل کنم .

- کدوم وضع ؟ مگه این وضع چشه ؟

نمیگی فردا که بچه ها بزرگ شدن ، توی این آلونک ۸۰  متری ، چجوری می تونن زندگی کنند ؟

- مشکل من خونه نیست !

- پس چیه ؟ بگو ما هم بدونیم ، دردت چیه ؟

- خب که اینطور ، مشکلم قاچاقچی بودن توئه ....

که وقت و بی وقت به دل جاده می زنی و معلوم نیست خودت برگردی یا زبونم لال جنازه ات ..."

- نترس خانوم ، گربه هفت تا جون داره ، من ایجوریا نمی میرم .

- من دارم جدی حرف می زنم فرهاد ؛ لطفا درست جوابم رو بده .

- جوابت معلومه ، نمی خواد صغری کبری بچینی ".

می دونم همیشه چشات دنبال زندگی مردمه و به روی خودت نمیاری ...

وقتی خواهرت میاد اینجا و تا ارنج طلا پوش شده و تو هم با حسرت نگاش می کنی ، فکر کردی من کورم  و این چیزا رو نمی بینم .

- اشتباه می کنی عزیزم ؛ من اصلا چشام دنبال طلای هیچکس نیست ، چه برسه به خواهرم .

- نه ، حالا که مطرح کردی بزار همش رو بگم ،

اون بابات رو ندیدی مگه ، وقتی عروسی هست چقدر قربون صدقه ی باجناق میره و چپ و راست مثل پروانه دورش می چرخه .

پس چرا دور تو و بچه هات نمی چرخه ؟ چون پول ندارین

چون زندگی معمولی دارین و به چشم نمیاین ، برا حرفاتون تره هم خورد نمی کنن .

اگه نمی دونی بفهم فروغ ؛ سرت رو از زیر برف بیار بیرون و ؛ واقعیت رو بپذیر .

این روزا زندگی یعنی پول ، پول داشته باشی آدم حسابت می کنند ، نداشته باشی جواب سلامِت رو هم با اکراه میدن ."

فرهاد عصبی شده بود و مردمک چشمانش تنگ و گشاد می شد . چین های دور چشمش یک جا جمع شده بود .

فهمیدم نمی تونم از کارش منصرفش کنم .

و باز هم طبق معمول باید کوتاه بیایم . از بس کوتاه امده بودم دیگر به خاک افتاده بودم .

فرهاد در حرص پول افتاده بود . حتی اگر شده به قیمت جانش .

برای ۷۰ سالگی اش هم برنامه ریزی کرده بود .

پیرمرد ثروتمندی که ویلای رو به ساحل دارد و کلاه فرانسوی می پوشد و خانه اش آشپز و خدمتکار دارد .

مخزن اب پُر شده بود و جوی ابی از وسط حیاط تا خیابان بعدی در امتداد رفتن بود .

از بس داد زده بودم ؛ دیگر نفسی برایم نمانده بود و حالت خفگی بهم دست می داد .

کیفم را برداشتم و از خانه زدم بیرون . سرگردان در خیابان می چرخیدم . بی مقصد و ناکجا ...

پژو نوک مدادی جلوی پایم بوق زد .

- حواست کجاست خانوم ؟ داری خودت رو به کشتن میدی

هیچ جوابی ندادم و به راهم ادامه دادم .

بوق پیامک بلند شد ، فرهاد بود .

- برگرد خونه ، بچه ها از مدرسه برگشته اند .

گوشی رو خاموش کردم . نمی خواستم هیچ خبری از او بگیرم .

من مقصر نبودم که معذرت خواهی کنم . نباید همیشه من کوتاه بیایم . فرهاد هم خطاکار بود و هم طلبکار .

از کنار رستوران رد شدم و یادم اورد که گرسنه ام و از دیشب تا حالا چیزی نخورده ام .

کم مانده بود ضعف کنم و کنار خیابان بیوفتم .

انگشتانم می لرزید و پلک چشمانم تیک عصبی می زد .

اب دهانم را به زحمت قورت می دادم . گلویم خشک تر می شد .

زیاد از خانه دور شده بودم . اما غرورم اجازه نمی داد به فرهاد زنگ بزنم ‌.

با خودم تسویه حساب می کردم . حساب های شخصی بود و به من و زندگی ام بر می گشت و نباید کسی را دخالت می دادم .

شعله ی افتاب تیز تر می شد و چشمانم را اذیت می کرد . پوست صورتم از تابش مستقیم خورشید می سوخت .

لنگ لنگان خودم را به خانه رساندم . بچه ها تنها بودند و فرهاد رفته بود .

رخت چرک های خودش را در سبد لباس شویی گذاشته بود .

آشپزخانه بهم ریخته و نا مرتب بود . فضای خانه واقعا چندش اور بود . مارینا یک کتاب کامل رنگ آمیزی را با قیچی تکه تکه کرده بود و کف سالن تا پذیرایی رو پوشانده بود .

فردایش هم گذشت و فرهاد خانه نیامد . هر بار که زنگ میزدم در دسترس نبود و یا خاموش بود .

صفحه ی اینستا گرام ش  را چک کردم . اخرین بازدیدش بیست و چهار ساعت پیش بود .

دلشوره ی لحظه ای به جانم رخنه کرد و چهل و هشت  ساعت برایم یک سالی گذشت .

از فرهاد هیچ خبری نرسید . هوا رو به تاریکی و گرگ و میش شدن می رفت که پدر فرهاد امد . چهره اش غمناک و گرفته بود .

"- فروغ با من بیا دخترم" .

با ترس و اضطراب رفتم . به دلم افتاده بود که اتفاقی افتاده است .

تا من رسیدم دیر شده بود و فرهاد نفس نمی کشید .

فقط نور ماه بود که مثل شمع زرد رنگی در دل تاریکی مستقیم روی کاپوت ماشین می تابید .

شعله ی زردی که آتش را در دلم سوزان تر می کرد .

پاهای شتر تا زانویش در شیشه فرو رفته بود و سپر را تا کف اسفالت اورده بود .

دهان شتر خونی بود . اما چشمان سیاهش هنوز باز بود و پلک می زد .

چشمانش همه ی سیاهی را در دل شب ریخته بود و شتر زخمی هنوز نشخوار می کرد .

همه عابرانی که از خیابان رد می شدند ، دور ماشین جمع شدند .

فرهاد بین صندلی و فرمان ماشین پرس شده بود و خون از میان صورتش بیرون می زد .

چراغ دستی را روشن کردند . هنوز اورژانس جاده ای نرسیده بود .

فردی ناشناس از کامیون پیاده شد و با افسوس به چهره ی فرهاد نگاه می کرد .

- بچیاره خیلی جوونه

جسمش میان آهن قفل شده بود . موهای طلایی اش از شیشه ی شکسته بیرون زده بود و زیر گردن شتر رفته بود .

چشمانش بسته بود و پیراهنش تکه پاره شده بود .

گوشت بازویش به طرز دلخراشی له شده بود و نوک برف پاک کن  در گردنش فرو رفته بود .

مَشک گازوئیل سوراخ شده بود راه آسفالت را در پیش گرفته و به جلو می رفت .

به خانه که امدم مثل مرغ سر کنده بال بال می زدم .

- چرا ان روز دعوایش کردم ، چرا با حالت قهر از خانه بیرون رفتم . چرا فرهاد را رنجاندم .

درست بود از هر چیزی ترسیدم بر سَرم امد .

مارینا امد و گفت : امسال سال تحویل رو کنار بابا می بگذرونیم  ، دلم براش تنگ شده .

- باشه دخترم

او رفته بود و یادش همواره در تمام لحظه هایم راه می رفت و زیستن را برایم دور از انتظار کرده بود . سیاهی شب تمام دلتنگی هایش را بر سر من آوار می کرد .

فرهاد بدون خداحافظی رفت . با قهر رفت . حتی فرصت نشد برای آخرین بار به چشمانش نگاه کنم . فرهاد با میل خودش از کنارم رفته بود .

تنگ ماهی را که کنار سبزه گذاشتم ، ماهی از حرکت ایستاد . ماهی گریه می کرد .

گریه ماهی ها دیده نمی شود اما من اشک هایش را دیدم که در تنگ چکیده شد .

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

داستان «مسافری در تاریکی» نویسنده «فاطمه درغال»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692