نگاهی به « پرنسس پابرهنه» اثر اریک امانوئل اشمیت

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

افشای رازهای ناگفته / میثم نبی

نگاهی به « پرنسس پابرهنه» اثر اریک امانوئل اشمیت

اریک امانوئل اشمیت در مجموعه داستان «پرنسس پابرهنه» از دنیای ذهنی انسان معاصر می گوید و به واکاویدن لایه های پنهان و عقده های خفته در ناخود آگاه او  می پردازد . شخصیت هایی که او در این مجموعه به تصویر می کشد در اکثر موارد به طبقات بالای اجتماع تعلق دارند  و در چنبره ی انواع بر خورداری های مادی اند ،  با این حال همچنان در ملال به سر می برند .  پرنسس پا برهنه (از داستانهای مجموعه)  داستان بازیگری را روایت می کندکه  دوران اوج و شکوه  خود را از دست داده و حالا خسته از لذت های کاذب و گذرای  این سبک زندگی به دنبال عشق حقیقی خود می گردد اما در نهایت امیدش به نا امیدی بدل می گردد.

اریک امانوئل اشمیت-

اریک امانوئل اشمیت

اشمیت با نگاهی « ناتورالیستی»  ریشه ی این ناتوانی و  نگاه یأس آلود به زندگی را در گذشته ی شخصیت هایش جستجو می کند.  در عدم بهره مندی فرزندان از کانون گرم خانواده و عوامل مخربی همچون فقر  . شخصیت های او سالهای متمادی زندگی خود را با رازهای پنهانشان سر می کنند  و همواره در هراس از افشای نیمه ی پنهان و گذشته ی شخصیتی خود هستند:

در داستان « همه چیز برای خوشبخت بودن» ساموئل به علت ناتوانی زنش در بچــــــه دار شدن مخفیانه با زن دیگری ازدواج می کند و این امر باعث می شود که ۲۰ سال حضور زن و ۲ فرزندش را از همــــــسر اصلی اش مخفی نگه دارد .  مرد با افشا شدن این راز پس از مدتی دچار حمله ی قلبی شده و دو فرزندش را یتیم می گذارد.

داستان « وندا وینی پج » پیرامون زن ثروتمنی است که تمام لحظات زندگی اش را در سفر های  تفریحی و اقامت در هتل های مجلل سپری می کند . خدمه و اطرافیانش همواره در هراس از وی هستند و تصویری که از او در ذهنشان دارند چهره ای دست نیافتنی و اسطوره ای است . وندا وینی پج که گذشته اش را در کنار  مادری معتاد و با کار کردن درکارخانه ی سیگار سازی سپری کرده و به دلیل چنین جبری فرصت تحصیل را از دست داده ، حال با رفتارش در پی انتقام از جامعه بر آمده است . او اینک  همه را مقصر و بدهکار خود می داند . از منظر روانشناسانه و  تحلیل یونگی ،  شخصیت « وندا وینی پج » با حالتی بیمارگونه در قالب نقش و «نقاب» خود فرو رفته  و سعی می کند  با غرق شدن در  زندگی مجلل ، گذشته ی تلخ خویش را به فراموشی بسپارد . در داستان «همه چیز برای خوشبخت بودن » نیز «ایزابل»  با رفتن به آرایشگاه  و تغییری که به وسیله گریم در صورتش ایجاد می کند  « نقاب » دیگری  را بر چهره می نشاند و به این طریق وارد بازی جدیدی در زندگی  می شود.

میثم نبی

میثم نبی

از بارزترین مولفه های آثار اشمیت می توان به حضور اندیشه های فلسفی  و هستی شناسانه اشاره کرد که در این مجموعه  نیز نمود دارد:   در داستان « یک روز زیبای بارانی » با نگاه «اگزیستانسیالیستی »  مؤلف مواجهیم .  داستان درباره ی زنی به اسم «هلن» است که با  متوسل شدن به همسرش « آنتوان » سعی می کند نگاه منفی بینانه ی خود را نسبت به هستی و محیط اطراف عوض کند.اما این متوسل شدن  به دیگری برای حل مسائل تنها برای مدتی کوتاهی دوام می آورد  .  «هلن » پس از مرگ همسر ش این وابستگی کودکانه را  از دست می دهد ،  بیش از پیش دچار بیگانگی و «الیناسیون » می گردد و عدم تبعیتش  از اجتماع رویکردی طغیان گرایانه به خود میگیرد:   در صحنه ی قبرستان او بدون در نظر گرفتن آداب رسوم رایج مراسم و با زیر پا گذاردن عرف های اجتماعی آزادانه به شیون و زاری بر سر تابوت همسرش می پردازد و بدین وسیله مخالفت خود را ابراز می دارد . در نهایت داستان او با تمسک به خود می تواند به  درک جدیدی نسبت به هستی برسد  و به تنهایی «مسئولیت» زندگی اش را به عهده گیرد.

اریک امانوئل اشمیت- پرنسس پابرهنه- سعیده بوغیری- نشر افراز - 89

اریک امانوئل اشمیت- نشر افراز

داستانهای  مجموعه ی « پرنسس پا برهنه »  در اکثر موارد  بر پایه ی روایتی خطی هستند  و با پایانی بسته و غافلگیرانه به سر انجام می رسند . عمده ضعف ساختاری « پرنسس پا برهنه » را باید در کمرنگ بودن جنبه های بصری آن دانست. در اکثر داستانها اتفاقات و  منطق اعمال بیش از آنکه  نشان داده شوند صرفا « بیان »  می گردند و چنین رویکردی گاه مخاطب را با آثاری مواجه می کند که علی رغم بن مایه و محتوای عمیقشان  بیشتر  قالب  بیانیه ای فلسفی را دارند و این امر از لذت ادبی و داستانی آنها می کاهد.

اریک امانوئل اشمیت- پرنسس پابرهنه- سعیده بوغیری- نشر افراز – ۸۹

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692