اندر حکایت ناشران خونخوار...

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

از سري يادداشت هاي انگولگ ادبي منتشر شده در شماره 9 ماهنامه ادبيات داستاني چوك

به جون خودم وخودتون من با کسی پدر کشتگی ندارم. اگر به بعضی ازاین ناشران نامحترم گیرمی‌دم واسه اینه که شما دوستان عزیزدرجریان باشید و بدونید به سمت کدوم ناشر نروید. از شنیده ها و دیده های بعضی ازدوستان متوجه شدیم که یکی ازناشران که تعداد زیادی جوان های داستان نویس را به سمت خودش جذب کرده کتابشون رو منتشر می کنه و یه قرون حق التالیف هم بهشون نمی ده!!!!!

اینجا دو حالت وجود داره. اول یه ناشرچقدر می تونه بی شرف باشه که اثریه نفر رو منتشر بکنه و سود بکنه و به نویسنده- که اگر نباشه ناشری هم نیست- هیچ حق تالیفی نده. هرچند که نویسنده اولین اثرش هم باشه باز هم باید حق التالیف بهش داد. خوب حالا چه سودی می کنه ناشر؟؟؟؟ اول اینکه کتاب شما رو منتشر می کنه و بهتون پولی هم نمیده. از طرف دیگه کتابی رو که منتشر می کنه به تیراژواقعی عرضه نمی کنه یعنی می نویسه تیراژهزارجلد ولی هزارجلد نمی زنه بعدش هم همون تعداد کم رو می بره با التماس به سازمان های فرهنگي مرتبط مربوطه می فروشه درضمن کتاب شما جزو شناسنامه ناشر می شه و درآخر سال ناشریک پرونده پرکار داره و همه جا پز میده. اما نویسنده ازخودش سوال می کنه خوب حالا اين كتاب من چاپ شد و حق التاليف هم كه ندادن به درك ولي پس چرا كتاب من دركتابفروشي ها نيست. دليلش همون چيزيه كه عرض شد.

دوستان عزيزتوجه داشته باشيد كه نويسنده داراي حق وحقوقي است و قبل ازاين كه با ناشري قرارداد ببنديد اول با دوستان با تجربه مشورت كنيد. حتي زماني كه به پاي قرارداد مي رسيد بازهم سعي كنيد فردي با تجربه همراهتان باشد وهربند قرارداد را به خوبي مطالعه كنيد واگر با بندي ازقرارداد موافق نيستيد و به ضررخودتان مي دانيد با ناشر جنگ اول خود را راه بيندازيد كه اگر نه، صلحي درپيش نيست و همه اش شكست است.

خیلی ازناشران اول کار اعلام می کنند که اثرشما با پخش خوب همراه خواهد بود اما به محض منتشر شدن زیرهمه چیزمی زنند و بعضی ناشران به مولف اعلام می کنند که مبحث پخش اثرهیچ ربطی به آن ها ندارد و به عهده نویسنده است که اثرخود را پخش کند. برای اینکه درزمان انتشار کتاب ناشران نامحترم زیروعده های خود نزنند بهتراست که درقرارداد ناشراعلام کرده باشد که پخش اثرنیزبه عهده ناشرخواهد بود. با توجه به این بند که به قرارداد اضافه می کنید اگر ناشربخواهد خلاف آن عمل کند شما می توانید به راحتی از اوشکایت کنید.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692