کتاب‌های پرفروش‌ ناشران ناراضی در نمایشگاه کتاب

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

ناشران حاضر در بیست‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران از وضعیت فروش و پرفروش‌ترین کتاب‌های‌شان می‌گویند. بیش‌تر این ناشران از وضعیت فروش نمایشگاه امسال ناراضی‌اند.

خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گفت‌وگو با تعدادی از ناشران عمومی، وضعیت فروش و عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های آن‌ها را در نمایشگاه کتاب تهران جویا شده است.

***

مسؤول غرفه‌ی نشر ثالث رمان‌های «ملکان عذاب» اثر ابوتراب خسروی، «ریشه‌های آسمان» نوشته‌ی رومن گاری با ترجمه‌ی منوچهر عدنانی و کتاب «درباره‌ی فردیت و فرم‌های اجتماعی» گئورگ زیمل با گزینش دونالد لوین و ترجمه‌ی شهناز مسمی‌پرست را به عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های این نشر در نمایشگاه امسال معرفی می‌کند و می‌گوید: فروش ما آن‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم، نیست؛ اما تقریبا راضی هستیم.

***

مسؤول غرفه‌ی نشر مروارید «مجموعه‌ی کامل اشعار قیصر امین‌پور» و مجموعه‌ی شعرهای «فکر کنم دیشب باران مرا شسته امروز «تو»ام» سروده‌ی کامران رسول‌زاده و «مرثیه برای درختی که به پهلو افتاده است» سروده‌ی غلامرضا بروسان را به عنوان پرفروش‌ترین آثار این نشر معرفی و اضافه می‌کند: فروش امسال ما تعریفی ندارد. هر سال تعداد عنوان‌های ما بیش‌تر و غرفه‌مان کوچک‌تر می‌شود.

***

در غرفه‌ی انتشارات امیرکبیر، «جنگ و صلح» اثر لئون تولستوی با ترجمه‌ی کاظم انصاری، «کمدی الهی» نوشته‌ی دانته آلیگیری با ترجمه‌ی شجاع‌الدین شفا و «بر باد رفته» از مارگارت میچل با ترجمه‌ی حسن شهباز به عنوان پرفروش‌ترین آثار عرضه‌شده از این ناشر در نمایشگاه کتاب معرفی می‌شوند.

مسؤول این غرفه می‌گوید: وضعیت فروش بسیار خراب است. مشتری با شنیدن قیمت کتاب‌ها فرار می‌کند. متأسفانه ارشاد همیشه به ناشران بزرگ در بدترین جای نمایشگاه غرفه می‌دهد. به عنوان نمونه اگر ما سال گذشته روزی پنج میلیون تومان فروش داشتیم، این رقم امسال به سه میلیون تومان می‌رسد؛ این یعنی ضرر و خواب سرمایه که آدم را از کار چاپ و نشر زده می‌کند.

***

در غرفه‌ی نشر هرمس نیز کتاب‌های «جهان هولوگرافیک» اثر مایکل تالبوت و ترجمه‌ی داریوش مهرجویی، رمان «دنیای سوفی» نوشته‌ی یاستین گوردر با ترجمه‌ی مهرداد بازیاری و «روان‌شناسی داستان‌های مثنوی» اثر سمیرا بامشکی پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده‌اند.

مسؤول غرفه‌ی این ناشر نیز می‌گوید: با این همه گرانی کاغذ، فروش ما از سال گذشته خیلی کم‌تر شده است. این همه می‌گویند تورم‌ها را دور می‌زنیم، اما ما داریم به خودمان دور می‌زنیم.

***

در غرفه‌ی نشر مرکز «ایرانیان - دوره‌ی باستان تا دوره‌ی معاصر» نوشته‌ی همایون کاتوزیان، «سرگذشت حاجی بابا اصفهانی» اثر جیمز موریه با ترجمه‌ی میرزاحبیب اصفهانی و «کارنامه‌ی چهل‌ساله‌ی داریوش مهرجویی» اثر مانی حقیقی به عنوان پرفروش‌ترین‌های این ناشر در نمایشگاه معرفی می‌شوند.

مسؤول غرفه‌ی این نشر می‌گوید: فروش تعریفی ندارد و نسبت به سال گذشته کم است.

***

مسؤول غرفه‌ی نشر ققنوس هم که رمان‌های «دالان بهشت» نوشته‌ی نازی صفوی، «قلعه‌مرغی، روزگار هرمی» نوشته‌ی سلمان امین (برنده‌ی امسال جایزه‌ی گلشیری) و مجموعه‌ی داستان «دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل‌وهشتم» اثر جی. دی. سالینجر با ترجمه‌ی احمد گلشیری را از پرفروش‌ترین‌های این نشر در نمایشگاه کتاب می‌داند، درباره‌ی وضعیت فروش در نمایشگاه کتاب می‌گوید: فروش‌مان نسبت به سال گذشته کم شده است. بازدیدکنندگان هم کم هستند.

***

در غرفه‌ی نشر نگاه، رمان‌های «سال‌های سگی» از ماریو بارگاس یوسا با ترجمه‌ی احمد گلشیری، «چشم‌هایش» نوشته‌ی بزرگ علوی و «شوهر آهو خانم» نوشته‌ی علی‌محمد افغانی پرفروش بوده‌اند.

مسؤول غرفه‌ی این ناشر از وضعیت فروش ناراضی است: هم بازدید کم است و هم فروش، بیش‌تر بازدیدکننده‌ها هم کتاب نمی‌خرند.

***

مدیر نشر داستان‌سرا یادنامه‌ی منوچهر آتشی با عنوان «مرا تلنگر یادت بس»، مجموعه‌ی غزل «عطر تند نارنج» سروده‌ی سیامک بهرام‌پور و «رمانتی‌سیسم ایرانی - بررسی جریان رمانتیک در شعر فارسی» اثر بهزاد خواجات را به عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌هایش معرفی می‌کند و می‌گوید: من 16 سال است که در نمایشگاه شرکت می‌کنم و در هیچ سالی رکود فروش تا این اندازه نبوده است. البته درصدی از استقبال نکردن مردم به دلیل گرانی است، اما کتاب‌های خوب هم چاپ نمی‌شود که مردم بخرند. هیچ سالی مثل امسال نبود. بدترین روز هیچ‌کدام از روزهای سال قبل هم مثل این چند روز نبود. البته ما ناشکر نیستیم؛ امسال هم رویه‌ی هر سال خود را در اهدای کتاب به اشخاص و مؤسسات ادامه می‌دهیم. هدف ما از نمایشگاه، حضور است؛ نه فروش. ما در نمایشگاه می‌خواهیم آثار مؤلفان جوان شهرستانی را عرضه و معرفی کنیم.

***

در غرفه‌ی انتشارات گوتنبرگ نیز «اسراری که ثروتمندان به شما نمی‌گویند» نوشته‌ی حسین اسدی‌نیا، «هزارویک‌شب» عبداللطیف طسوجی و رمان «گوژپشت نتردام» اثر ویکتور هوگو با ترجمه‌ی جواد محیی بیش‌تر از بقیه‌ی‌ کتاب‌ها فروخته‌اند. مسؤول غرفه‌ی این ناشر می‌گوید: فروش امسال ما از پارسال خیلی کم‌تر شده، جای‌مان هم خیلی بدتر از سال قبل است.

***

رمان «وقتی عشق در می‌زند» اثر شهره وکیلی، «مهدیان دروغین» نوشته‌ی رسول جعفریان و رمان «کوری» نوشته‌ی ژوزه ساراماگو با ترجمه‌ی مینو مشیری پرفروش‌ترین کتاب‌های نشر علم در نمایشگاه بوده‌اند.

مسؤول غرفه‌ی این ناشر می‎گوید: امسال هم افت فروش داریم. با خلوت شدن نمایشگاه، عرضه‌ی کتاب‌های بیش‌تر برای ما راحت‌تر شده و رفت‌وآمد و حمل‌ونقل کتاب هم بسیار آسان شده است، اما تعداد بازدیدکنندگان کم‌تر شده و از لحاظ مالی شرایط خوب نیست.

***

مسؤول غرفه‌ی نشر معین رمان «شما که غریبه نیستید» نوشته‌ی هوشنگ مرادی کرمانی، «فرزند ایران» اثر میرجلال‌الدین کزازی و «فرهنگ پارسی» از سیمین جلالی را به عنوان پرفروش‌ترین آثار این نشر معرفی می‌کند و می‌گوید: فروش امسال ما خوب و خیلی بهتر از سال گذشته است.

***

کتاب «عدد، نماد، اسطوره» اثر آرش نورآقایی، مجموعه‌ی داستان «چرا می‌زنی؟» نوشته‌ی محمدرضا گودرزی و رمان «همیشه شوهر» فیودور داستایفسکی با ترجمه‎‌ی سعیده رامز از پرفروش‌ترین کتاب‌های نشر افکار در نمایشگاه هستند.

مسؤول غرفه‌ی این ناشر نیز از وضعیت نامطلوب فروش و تعداد کم بازدیدکننده‌های نمایشگاه گله‌مند است.

***

در غرفه‌ی نشر افراز رمان‌های «زمانی که یک اثر هنری بودم» نوشته‌ی اریک امانوئل اشمیت با ترجمه‌ی فرامرز ویسی، «زاغ مقلد» از سوزان کالینز با ترجمه‌ی شبنم سعادت و «ده فرزند هرگز نداشته‌ی خانم مینگ» اثر اریک امانوئل اشمیت با ترجمه‌ی فهیمه موسوی پرفروش بوده‌اند.

مدیر این نشر درباره‌ی وضعیت فروش می‌گوید: با این‌که ما از سالن‌های آخر نمایشگاه هستیم، باز هم مخاطبان‌مان که اکثرا مخاطبان ثابت ما هستند، به سراغ‌مان می‌آیند.

***

مدیر نشر امرود هم مجموعه‌ی شعر «ژنرال جنگ‌های سیب‌زمینی» سروده‌ی رسول یونان با ترجمه‌ی آیدین روشن، چاپ دوم رمان «خیلی نگرانیم! شما لیلا را ندیدید؟» نوشته‌ی رسول یونان و مجموعه‌ی داستان «چه معنی دارد که دسته‌ای توی یک مملکت دوره افتاده سرباز مملکت شما را بگیرند به گلوله ببندند‌، از خودرو بیرون بکشند و بعد توی خاک بغلتانند و مثله‌اش کنند» اثر دیو اگرز و چند نویسنده‌ی دیگر، با گردآوری و ترجمه‌ی اسدالله امرایی را به عنوان پرفروش‍‍‌ترین کتاب‌های نشرش معرفی می‌کند و می‌گوید: فروش ما نسبت به سال گذشته افت کرده است. با این‌که کتاب‌های ما با همان قیمت سال‌ قبل عرضه شده‌اند، باز هم مردم می‌گویند گران است و نمی‌خرند.

***

در غرفه‌ی انتشارات نوید شیراز کتاب‌های «شرح جامع غزلیات حافظ ده استاد»، «هنر فارس در گذر زمان» نوشته‌ی ارژنگ ربیعی و «پارسه» اثر سیدرزاق امیری از پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده‌اند. مسؤول این غرفه با اعلام نارضایتی از وضعیت فروشش، می‌گوید: مردم قدرت خرید کتاب ندارند.

***

مدیر نشر آموت چاپ دوم رمان «عاشقانه» نوشته‌ی‌ فریبا کلهر، رمان «پیش از آن‌که بخوابم» اثر اس. جی واتسون با ترجمه‌ی شقایق قندهاری و چاپ دوم رمان «نسکافه با عطر کاهگل» اثر م. آرام را به عنوان پرفروش‌ترین آثار نشرش معرفی می‌کند و می‌گوید: اوضاع فروش عالی بوده است. با تلاش می‌شود کار کرد. غرفه‌ی ما یک بار ردیف اول و یک بار ردیف آخر است، این موضوع فروش ما را از 10 میلیون تومان به سه میلیون تومان می‌رساند، اما امسال به نسبت این‌که در ردیف آخر هستیم، فروش‌مان عالی است. البته حدود 30 درصد از فروش ما به دلیل حضور فعال‌مان در فضای مجازی است.

***

مدیر نشر تازه‌تأسیس نون هم که کتاب‌هایش را در کنار کتاب‌های آموت عرضه کرده است، مجموعه‌ی داستان‌ «باغ اناری» نوشته‌ی محمد شریفی و مجموعه‌ی شعرهای «آهسته‌خوانی» سروده‌ی سیدعلی میرافضلی و «جزیره‌های معطل» اثر محمد شریفی را از پرفروش‌های خود عنوان می‌کند و می‌گوید: اوضاع فروش ما هم خوب بوده و راضی هستیم.

***

کتاب‌های «فیلسوف تاریک» ترجمه و تألیف داریوش درویشی از متون هراکلیتوس، «اخبارالحلاج» گردآوری نصرآبادی با پانوشت و مقابله‌ی لویی ماسینیون و ترجمه‌ی محمد فضایلی و سودابه فضایلی و «نگاهی دوباره به مبادی حکمت انسی» از مجموعه‌ی فردیدیه و نوشته‌ی سیدعباس معارف، از سوی مسؤول غرفه‌ی نشر پرسش به عنوان پرفروش‌ترین‌های این ناشر معرفی می‌شوند.

مسؤول این غرفه وضعیت فروش را این‌طور توصیف می‌کند: خوب است و روز به روز هم بهتر می‌شود.

***

مسؤول غرفه‌ی نشر بوتیمار که بیش‌تر کتاب شعر منتشر می‌کند، مجموعه‌ی شعرهای «نهنگ‌ها بی‌گذرنامه عبور می‌کنند» از بهرنگ قاسمی، «عاشقانه‌های جنجالی» سروده‌ی منیره حسینی، «اگر با شما سخن بگویم» اثر پابلو نرودا با ترجمه‌ی قاسم صنعوی و کتاب داستانی «شبانه‌های شیلی» اثر روبرتو بلانیو، ترجمه‌ی رباب محب را کتاب‌های پرفروش نشرش معرفی می‌کند و می‌گوید: تعداد عنوان‌های کتاب‌هایی که ما منتشر کرده‌ایم، نسبت به سال گذشته سه‌برابر شده، اما فروش‌مان نصف فروش سال پیش است.

***

مسؤول غرفه‌ی روایت فتح با معرفی کتاب‌های «منوچهر مدق؛ به روایت همسر شهید»، «همان لبخند همیشگی؛ کتاب محمد بروجردی» و «شهید قرشی؛ به روایت همسر شهید» به عنوان پرفروش‌ترین‌های این ناشر، می‌گوید: فروش ما از نظر ریالی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، اما با کاهش تعداد بازدیدکنندگان و تعداد عناوین به فروش‌رسیده، مواجه هستیم.

***

انتشارات سوره‌ی مهر کتاب‌هایش را در دو بخش کتاب‌های الکترونیک و کتاب‌های چاپی به مخاطبان عرضه می‌کند. مسؤولان غرفه‌ی این ناشر کتاب‌های پرفروش‌شان را در بخش چاپی «پایی که جا ماند» از سیدناصر حسینی‌پور، «نورالدین پسر ایران» تألیف معصومه سپهری و مجموعه‌ی شعر«ضد» سروده‌ی فاضل نظری و در بخش فروش کتاب‌های الکترونیک، کتاب‌های «دا» نوشته‌ی سیده اعظم حسینی، «پایی که جا ماند» و «نورالدین پسر ایران» معرفی می‌کنند. مسؤول بخش کتاب‌های الکترونیک درباره‌ی وضعیت استقبال از این سبک فروش، می‌گوید: از تصور ما بهتر است. ما در ابتدای راه هستیم، اما استقبال خوبی داشته‌ایم.

***

مسؤول غرفه‌ی نشر بوی شهر بهشت، کتاب‌های داستان «شهر اسلامی»، کتاب فکاهی «اصول انتخاب همسر» و «اصول پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی» را از پرفروش‌ترین کتاب‌های خود معرفی می‌کند و می‌گوید: امسال فروش‌مان نسبت به سال گذشته بهتر بود.

***

نشر ایلاف نیز با عنوان ناشر اهل سنت در نمایشگاه شرکت کرده است. مسؤول غرفه‌ی این ناشر کتاب‌های «خوشبخت‌ترین دختر جهان»، «ناامید مشو»، «کتابی ساده با معماهایی نه چندان ساده» و «مجموعه‌ی داستان‌های اسرارآمیز زندگی» را از پرفروش‌ترین کتاب‌های خود می‌داند و می‌گوید: فروش امسال ما از هر سال بهتر شده است.

***

مسؤول غرفه‌ی مهر راوش که کتاب‌های «فرهنگ نام‌های ایرانی»، «هنر پذیرایی با قهوه» و «گامی به سوی تندرستی با تغذیه‌ی سالم» را پرفروش‌ترین‌های این نشر می‌داند، می‌گوید: وضعیت فروش افتضاح است. همه‌ی مراجعه‌کنندگان ما می‌گویند کتاب گران است.

***

همچنین مسؤول غرفه‌ی انتشارات دارالمجتبی که هر سه کتاب پرفروشش، «توصیه‌های پزشکی عارفان»، «ملکوت» و «ورق‌های آسمانی»، درباره‌ی نظرات آیت‌الله بهجت است، با نارضایتی بسیار از وضعیت فروش کتاب‌هایش می‌گوید: اصلا فروش نداریم؛ روزی 50 تا 60 هزار تومان که فروش نیست. از قم تا این‌جا آمده‌ایم.

نمایشگاه کتاب تهران تا 21 اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برپاست.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692