• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • باورهای عامیانه مردم «نشانه‌های برآورده شدن آرزو» نویسنده «سیما میرهادی‌زاده»/ اختصاصی چوک

باورهای عامیانه مردم «نشانه‌های برآورده شدن آرزو» نویسنده «سیما میرهادی‌زاده»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

sima mirhadizadeh

اگر در زمان نوشیدن چای قند ناخواسته در استکان چای بیفتد، آرزو برآورده می‌شود. اگر گلبرگ‌های خشک شده را در کف دست خرد کنند، سپس فوت کنند، در صورتی که همه آنها از کف دست خارج شود، آرزوهای وی برآورده می‌شود، در غیر این صورت برآورده نمی‌شود.

می‌گویند اگر کسی به قصد دیدن کسی حرکت کند و از نیمه راه برگردد و در راه همان کس را ببیند، حاجتش برآورده می‌شود. اگر برای بخت گشایی آینه‌ای را وسط دایره‌ای از شیرینی جای دهید و قفلی روی آینه بگذارید و از رهگذران بخواهید که آن قفل را باز کنند. اگر مرد جوان زیبا و دوست داشتنی قفل را باز کرد نیتتان برآورده شده است و اگر آدم زشتی آن را باز کرد خوشبختی از دست رفته است.

 نزدیک شیراز در چاه مرتضی علی در جای محصوری گوری دیده می‌شود به منظور مستجاب شدن دعا یا بهبود یافتن، برای فقرا آش می‌پزند که "دیگ جوش " نامیده می‌شود. روی دیوار سنگی هست که مهر نماز را به آن می‌زنند. اگر مهر به سنگ بچسبد دعا مستجاب شده است.

 بعضی معتقدند اگر در کنار قبر بزرگان سنگ ریزه به سنگ مزار بچسبانند و نیت کنند و سنگریزه بچسبد موفقیت حتمی است.

 در امامزاده سلطان سید احمد (ع) یک دیوار آجری وجود دارد که به آن سنگ می‌چسبانند. هر کس مرادی دارد سنگ‌های کوچکی که در آن دیوار هست برمی‌دارد و به دیوار فشار می‌دهد و نیت می‌کند. اگر پس از برداشتن دست، سنگ بچسبد مرادش برآورده می‌شود. اما اگر سنگ نچسبد و بیفتد جواب منفی گرفته است.

 می‌گویند اگر بند تسبیح کسی به طور ناگهانی و بی هیچ علتی پاره شود، صاحبش به مراد دل خود خواهد رسید. اگر کسی مسافری داشته باشد و دیر بیاید یا آرزو و حاجتی داشته باشد، شب شنبه در منزل همسایه به گونه‌ای که اطلاعی نداشته باشد رفته و شب شنبه می‌زنند با این بیانات: شب شنبه می‌زنم شنبه مجودان، حرف خیری بزنید ای آدمیان، مراد دلم را بدهید شاه پریان؛ اگر حرف خوبی زدند؛ دلیل بر صحت و سلامتی مسافر و برآورده شدن حاجت آنها ست و اگر حرف بدی زدند دلیل بر ناسلامتی و عدم برآوردن آرزوست.

 مردم شیراز باور دارند هر دختری که دستش را روی سنگ سیاه مسجد جامع بگذارد و نیت کند، اگر حاجتش برآورده شود، دستش عرق می‌کند، در غیر این صورت دستش عرق نخواهد کرد.

 بعضی معتقدند اگر مژه روی گونه شخص افتاد، از او سؤال می‌کنند کدام طرف صورتت را انتخاب می‌کنی؟ شخص یک طرف صورت را انتخاب می‌کند، حال اگر همان طرف را که مژه افتاده است انتخاب کند به آرزویش می‌رسد؛ در غیر این صورت حاجتش روا نمی‌شود.

مادری که فرزند دلبندش برای اولین بار به مسافرت رفته است؛ چون بازگردد و مادر و فرزند همدیگر را ببینند، در این لحظه اگر کسی آرزویی کند برآورده می‌شود یا اگر دعایی کند مستجاب می‌شود.

راه‌های برآورده شدن آرزو

گفتن اسم اعظم:

 خداوند ۴۰ هزار اسم دارد که تنها یکی از آنها دانسته نیست و آن اسم اعظم است اگر کسی نیت بکند و این نام را بر زبان آورد تمام خواسته‌های او برآورده خواهد شد.

 قفل زدن به امامزاده: بعضی از مردم معتقدند اگر به زنجیر امامزاده قفل بزنید مشکلات برآورده می‌شود.

 دختران دم بخت پس از باز شدن بخت و مردم برای گشایش در کار و زندگی در جشن خرمن، قفلی را به دور ضریح می‌بندند. اگر حاجتشان برآورده شود در سال بعد می‌گشایند.

اگر شخصی حاجتی داشته باشد و ریسمان یا قفلی را به ضریح یکی از امامزادگان ببندد، حاجتش برآورده خواهد شد. هر تیر شهاب امامزاده‌ای است که به دیدار امام یا امامزاده دیگر می‌رود. اگر کسی چشمش به تیر شهاب افتاد و همان دم از سر صدق مراد بخواهد مطلبش برآورده می‌شود.

 و اگر کسی بیرق برای قبر بزرگواری هدیه کند به مقصود خواهد رسید. همچنین نوشتن عرض حال و طلب حل معضل و انداختن آن در چاه آب امامزاده‌ها یا چاه‌های دیگر یا نهرهای خارج از شهر یا درون ضریح امامزاده‌ها، موجب برآورده شدن حاجت می‌شود.

 می‌گویند هر کس عریضه‌ای نوشته در چاه امام زمان بیندازد، مرادش حاصل می‌شود.

 نزدیکی مشهد، در نوقان، مقبره‌ای است به نام امامزاده " محمد نامی " که در زمان شاه عباس ساخته شده است. برای اینکه در کاری توفیقی یابند یک من نان و سی سیر ماست نذر حضرت عباس کرده و به وسیله پیرزنی گدا بین مردم بی چیز پخش می‌کند. و اگر کسی مشکلی داشته، یا نذر کرده باشد، مقداری آجیل به امامزاده می‌برد و دور امامزاده طواف می‌دهد و تبرک و بین زائران تقسیم می‌کند تا به حاجت خود برسد.

 در چرنداب تبریز در امام زاده‌ای زنجیری آویزان است، زن‌ها نیت می‌کنند و آن زنجیر را می‌کشند، هرگاه هنگامی که آن را رها می‌کنند به دور خودشان بگردند مرادشان داده می‌شود.

 برای برآورده شدن حاجت پارچه‌ای را به گوشه امامزاده یا درختان مقدس می‌بستند تا حاجتشان برآورده شود. به این عمل دخل می‌گفتند.

و نیز نذر می‌کنند و در اول ماه محرم، چند متر پارچه سبز یا سیاه می‌خرند و منبر یکی از مساجد یا تکایا را می‌پوشانند تا حاجتشان برآورده شود. همه ساله زن‌ها در امامزاده زید جمع شده برای رسیدن به حاجت و مراد، حنا درست می‌کردند و به همدیگر پخش می‌کردند، پیراهن می‌دوختند.

 می‌گویند اگر کسی چهل روز صبح در مسجد را جارو کند، هر حاجتی که آن شخص داشته باشد خواجه خضر آن را برآورده می‌کند.

گذشتن از قلعه یاسین:

 سوره یاسین و گذشتن از قلعه یاسین، آرزو را برآورده می‌کند. قلعه یاسین پارچه سفید است که سوره یاسین را با مشک یا زعفران بر آن نوشته‌اند و وسط پارچه شکافی دارد که اگر بزرگ باشد با نیت کردن برای رفع معضل از داخل آن رد می‌شوند و اگر کوچک باشد مانند جامه‌ای سر را داخل آن کرده و از پا بیرون می‌آورند.

جادو: برای برآورده شدن آرزو، کلمات جادویی یا دعا را که بر کاغذ نوشته شده است در ظرفی مملو از آب گرم می‌اندازند تا مرکب نوشته‌ها در آب حل شود. از آن پس این آب خاصیت جادویی دارد و هنگام طلبیدن مراد قطراتی از آن می‌آشامند تا آن مراد بر آورده شود. اما اثر این مایع وقتی قطعی و مسلم است که گرد تکلیس شده پوزه خر را بدان بیفزایند. همچنین برای اینکه خواسته‌ای برآورده شود نام‌های جادویی یا عبارات مقدس را روی اوراق پوستی می‌نویسند و بعد آن را در ظرف محتوی آب گرم می‌شویند تا مرکب در آن حل شود. سپس این آب را به نیت کننده درست هنگام نیت، می‌دهند تا بنوشد. برای اینکه تأثیر این ترکیب حتمی باشد قدری از گرد پوزه خر را که به حال زغال درآمده است باید بدان بیفزایند. ■

منبع: کتاب باورهای عامیانه مردم ایران از دکتر حسن ذوالفقاری

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

باورهای عامیانه مردم «نشانه‌های برآورده شدن آرزو» نویسنده «سیما میرهادی‌زاده»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692