مقاله «چرا باید مطالعه کنیم؟» «انسیه تاجیک»/ اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

zzzz

مطالعه بر توانایی‌های ذهنی، روحیات و احساسات تأثیر شگفت‌انگیزی دارد. مطالعه فعالیتی است بسیار مفید که می‌توانیم به وسیله آن خیلی از اتفاقات خوب و مهم را برای خودمان رقم بزنیم. هرکسی برای رهایی از استرس به روشی متصل می‌شود. گاهی موسیقی گوش می‌دهد، یا پیاده روی می‌کند، یا قهوه می‌نوشد، یا…اما محققان در تحقیقاتی که انجام دادند به این نتیجه رسیده‌اند که در مواقع استرس بهترین راه مطالعه است. مطالعه بی‌خوابی را درمان می‌کند.

ثابت شده که مطالعه یکی از موثرترین راه‌ها برای آرامش و آمادگی ذهن است. نور موبایل یا نور تلویزیون یا لپ تاپ دقیقاً برعکس این عمل می‌کند. اما کتاب خواندن تأثیر متفاوتی دارد. چون مغز تشخیص می‌دهد اکنون وقت استراحت است. همچنین وقتی کتاب می‌خوانید مخصوصاً کتاب داستان، از نظر احساسی به عمق داستان می‌روید و ارتباط احساسی با قهرمان داستان برقرار می‌کنید اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهد انسان‌ها پس از مطالعه باهوش‌تر می‌شوند زیرا چند روز پس از پایان یک کتاب مغز تغییرات مثبتی را نشان می‌دهد.

هر چه بیشتر مطالعه کنیم بیشتر خودمان را در قالب قهرمانان کتاب می‌بینیم و مدل رفتاری آن‌ها را به زندگی خود منتقل می‌کنیم. این به آن معناست که با دنبال کردن نکته‌های یک کتاب خوب، انگیزۀ درک عشق و رسیدن به آنچه را که می‌طلبیم را پیدا کنیم.

دانشمندان معتقدند مطالعه افسردگی و پریشانی را از بین می‌برد. وقتی انسان می‌تواند با مطالعه استرس را از بین ببرد پس می‌تواند ناراحتی و غصه خوردن را از بین ببرد. همه ما می‌دانیم یک انسان باهوش و تحصیلکرده که بتواند در هر حیطه‌ای و در هر بحثی آگاهی داشته باشد و بتواند توجه دیگران را به خود جذب کند، انسان جذابی به نظر می‌رسد. پس مطالعه می‌تواند انسان را جذاب کند.

مطالعه انسان را اجتماعی می‌کند. اکثر اوقات نشان داده شده کسانی که مطالعه می‌کنند انگیزه بیشتری برای شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گوناگون را دارند. افرادی که مطالعه می‌کنند در واقع ذهن خودشان را تعلیم می‌دهند. زیرا آنان با کلمات جدیدی مواجه می‌شوند که می‌توانند مفهوم آن را کشف کنند و در حافظه خود ذخیره کنند. تحقیقات ثابت کرده مطالعه زوال را در قوه ادراک شخص کاهش می‌هد و کسانی که ذهن را با مطالعه برمی انگیزند بهتر می‌توانند مغز را زنده نگه دارند.

مطالعه دایره لغات را بالا می‌برد. وقتی مطالعه می‌کنید با کلماتی روبرو می‌شوید که به طور عادی در زندگی خود به کار نمی‌برید. و شاید کلماتی که اصلاً نشنیده‌اید را متوجه شوید. پس مطالعه نه تنها دایره لغات شما را بیشتر می‌کند بلکه دانش و ادبیات شما را و حتی

 روش نوشتاری شما را هم تقویت می‌کند.

خیلی از مواقع دیده شده کتاب خوان‌ها از سلامت بهتری برخوردارند چون کسانی که مطالعه می‌کنند بیشتر ورزش می‌کنند وبا اشتیاق‌تر از کسانی هستند که به روش‌های دیگری اوقات فراغت خود را می‌گذرانند. مطالعه به شما کمک می‌کند روشن فکرو دوستانه‌تر باشید. ادبیات و داستان، ذهن را به سمت ایده‌ها و افکار جدید هدایت می‌کند وافق فکری را وسیع‌تر می‌سازد و می‌تواند به یادگیری زبان‌های خارجی هم کمک فراوانی کند.

چه باور کنیم چه نکنیم مطالعه می‌تواند بر توانایی‌های شنیداری تأثیر مثبتی داشته باشد و فهم کلمات و واژه‌های جدید را آسانتر کند.

همچنین مطالعه خلاقیت را تقویت می‌کند.

چنان که دیده شده تصاویر رنگی با متن‌های ساده تاثیرات خوبی بر خلاقیت و مهارت‌های هنری کودکان و حتی جوانان به وجود آورده است. همیشه افراد با سواد کمتر از افراد بی‌سواد دچار مشکلات مالی می‌شوند زیرا کسی که مطالعه داشته مسائل پیرامون کلاهبرداری و یا بی‌رویه خرج کردن را می‌داند. در صورتی که وقتی اشخاصی که در این زمینه‌ها اطلاعاتی نداشته باشند، زودتر دچار مشکلات مالی می‌شوند.

مطالعه می‌تواند به یادگیری بیشتر کودکان در مدرسه کمک کند. بچه‌هایی که قبل از مدرسه مطالعه می‌کردند و در کل مطالعه را دوست دارند، یادگیری بهتری را در مدرسه دارند. آن‌ها نه تنها در خواندن بلکه در ریاضیات وعلوم هم موفق‌تر هستند.

مطالعه بر روی مجرمان هم تاثیرات بسزایی داشته است. در دنیا نشان داده شده که مطالعه میزان تکرار جنایت در میان زندانیان که دوره‌های سواد آموزی را در زندان گذرانده‌اند ۳۰ درصد کاهش داده است. ما هر چقدر داستان بخوانیم، داستان گوی بهتری هم می‌شویم. هر شغلی که برای پیشبرد هدفش نیاز به آرامش فکر و تمرکز دارد. چنین آرامش و تمرکزی در کتاب بسیار وجود دارد. چون کتاب‌ها منابعی بی‌پایان هستند.

کتاب‌ها منبع الهام بخش و دنیایی از ایده‌های دست نیافتنی و جدید هستند که هر کدام از ما می‌توانیم در طرح‌هایمان از آن‌ها استفاده کنیم. ما می‌توانیم به عنوان یک فرد عادی در حال مطالعه، چکیدۀ ارزشمندی از تجربیات بهترین افرادی که در زمینه شغلی خود موفق هستند، بالاترین استفاده‌ها را ببریم تا در زمینه شغلی خودمان موفق‌تر عمل کنیم. اگر زمان کافی برای تمرکز بر نوشته‌های کتاب ندارید و دائماً در رفت و آمد هستید، کتاب‌های صوتی بهترین گزینه برای شما هستند. باید بدانیم که مطالعۀ مفید مطالعه‌ای است که در زمان کمتر بازدهی بیشتری برایمان داشته باشد. به امید دنیایی مملو از دانش و شکوفایی. ■

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مقاله «چرا باید مطالعه کنیم؟» «انسیه تاجیک»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692