معرفی انجمن داستان‌نویسی «شاهین شهر» «حمید نیسی» اختصاصی چوک

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

hamid neisi

داستان، دغدغه‌ای که باعث به وجود آمدن انجمن داستان نویسی شاهین شهر شد. داستان، برآمده از همان روایت‌های متعدد در دوره‌های مختلف زندگی، چاشنی دیروز قصه‌ها و داستان‌ها که توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های قصه گو فراهم می‌شد و نسل به نسل به پیش می‌رفت، امروز کم رنگ شده، اما به گونه‌ای دیگر در جریان است و تداوم دارد.

از چندین و چند جریان ادبی فعال در شاهین شهر اصفهان می‌توان از انجمن داستان نویسی شاهین شهر نام برد که علاوه بر آموزش داستان نویسی، می‌کوشد با برپایی فوق برنامه‌ها و یادمان‌های تقویمی و مناسبت‌هایی همچون بزرگداشت شاعران و نویسندگان احیاگر ادبیات کهن این مرز و بوم باشد. در حدود شش سال پیش گروهی از اهل قلم شاهین شهر اصفهان با مدیریت آقای عبدالحسین ریحانی تصمیم گرفتند دورهمی های تخصصی با محوریت داستان و داستان نویسی برگزار کنند. از همان زمان اعضا فعالانه در جلسات انجمن حضور داشتند و به مرور به شناسایی افراد مستعد اقدام کردند. خوشبختانه استقبال خوبی از جلسات شد و همچنان ادامه دارد. انجمن داستان نویسی کار خودش را از یک اتاق سه در چهار شروع کرد و بعد به کمک اداره‌ی ارشاد شهرستان توانست جلساتش را در آمفی تئاتر کتاخانه‌ی دستغیب ادامه دهد و در حال حاضر در فرهنگسرای دانش و خلاقیت این شهر به ادامه‌ی کار مشغول می‌باشد. از کارهایی که در این چند سال توانسته انجام دهد ویژه برنامه‌هایی برای شاعران و نویسندگان به نام ایران است که آخرین برنامه‌ی انجمن در این رابطه بزرگداشت شاعر ایران هوشنگ ابتهاج بود.

اهداف اصلی انجمن تربیت و آموزش است که برای رسیدن به این ادف از همه‌ی ظرفیت‌ها، توان اعضا و فعالان مؤثر انجمن استفاده می‌شود. یکی از مهمترین کارهای انجمن ارتباط برقرار کردن با سایر انجمن‌ها یا کانون‌های مرتبط ادبی و داستانی در داخل شهرستان و شهرهای مجاور و دیگر شهرهای کشور است. انجمن از زمانی که شروع به کار کرد در حدود سه برنامه‌ی “ شب قصه” در سال‌های 1396 و 1397 و 1398 جهت پیشبرد داستان نویسی و داستان خوانی برگزار کرد که با استقبال علاقه مندان روبرو شد. همانطور که از نام انجمن مشخص است انجمن داستان نویسی است که امر آموزش و تربیت نویسنده مهمترین هدف این انجمن می‌باشد و تا این تاریخ توانسته داستان نویس های خوبی را پرورش دهد که داستان‌های آنها در نشریات کشور دارد چاپ می‌شود. برنامه‌ی انجمن از پند قسمت تشکیل شده که عبارتند از:

داستان خوانی که یک هفته داستان از اعضا خوانده و نقد می‌شود و در هفته‌ی بعد داستانی از نویسندگان ایران و جهان خوانده و نقد می‌شود. در کنار خواندن داستان آموزش ویراستاری و جستارنویسی است و همچنین آموزش داستان نویسی که عبارت است: مشق کارگاهی و عکس نوشته و آموزش مؤلفه‌های داستان. و همچنین درس‌هایی همچون “ صور خیال”،” تکثر روایت و....”. در انجمن داستان نویسی عزیزانی همچون مترجم ادبیات عرب و کارگردان و شاعر و نمایشنامه نویس نیز حضور دارند که خوشبختانه در کنار اهداف انجمن از تجربه‌ها و آموزش‌های آنها نیز استفاده می‌شود. ■

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

معرفی انجمن داستان‌نویسی «شاهین شهر» «حمید نیسی»

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692