• خانه
  • بانک مقالات ادبی
  • یادداشت های روزانه جشنواره فجر / نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا/ساخته وحید جلیلوند /سپیده ابرآویز

یادداشت های روزانه جشنواره فجر / نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا/ساخته وحید جلیلوند /سپیده ابرآویز

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

یادداشت های روزانه جشنواره فجر Dark  ./. 90 نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا.ساخته وحید جلیلوندسپیده ابرآویز

1. اگر زندگی را بازی دومینویی فرض کنیم که با یک حرکت اشتباه بقیه مهره های آن فرو می ریزد ، بدون تاریخ یدوت امضا حکایت همان یک حرکت اشتباه است .حرکتی که به درستی در همان دقایق اول فیلم قرار داده شده تا  بدون معطلی ضربه کاری اول را به تماشاگر بزند و به او بگوید بنشین که می خواهم برایت قصه پر کششی تعریف کنم.

2. ایجاد تعلیق اولیه با صحنه تصادف دکتر و راکبین  موتور گره را می اندازد . این گره به مرور محکم تر می شود و قصه در فضایی سرد و سیاه جلو می رود.
3.اینکه جلیلوند فیلمساز خوشفکری است جای انکار ندارد.اینکه او بلد است پا به جاهایی بگذارد که روایتی تازه دارند هم کاملا ثابت شده است.سال گذشته در فیلم 4 شنبه 19 اردیبهشت نیز در داستانی اپیزودیک فضاهایی را خلق کرد که نوعی بدعت در موقعیت ، شیوه روایت و کارگردانی آن وجود داشت.
4.در بدون تاریخ بدون امضا هم جلیلوند به سمت دو موقعیت تازه می رود و اصطلاحا دو دگرجا را کشف می کند که کمتر فیلمسازی به سراغ آن رفته است ، پزشکی قانونی و کشتارگاهی که در آن لاشه مرغ های مرده به آدم های کم بضاعت فروخته می شود.
5. اصلا انگار جلیلوند تصمیم می گیرد فیلمی بسازد که سرتاسر صدای مرگ می دهد.کمابیش سکانسی وجود ندارد که خبری از مرگ در آن نباشد.
6. انتخاب بازیگرهای مناسبی مثل امیر اقایی و نویدمحمدزاده برای دو نقش سرد وگرم هوشمندانه و بازی گرفتن از آنها و استفاده از تمام ظرفیت های شان کاملا درست و حرفه ای اتفاق افتاده است .بماندکه هدیه تهرانی همان همیشگی است .نه پله ای بالاتر. و نه پایین تر . جایی خنثی. بین سردی آقایی و گرمای محمد زاده .زکیه. بهبهانی هم به. عنوان چهره ای تازه ، در نخستین حضور سینمایی. اگرچه خارق العاده نیست اما پذیرفتنی است.
7.جلیلوند در ایجاد لحظات سکوت و اکتفا به نمایش چند تصویر قدرت کارگردانی اش را به رخ می کشد و این قدرت کمابیش در کل فیلم جریان دارد.
8.انچه به طرز فزاینده ای روان مخاطب را می ازارد تلخی. بیش از اندازه ای است که پی در پی بر سر شخصیت ها می اید .شاید قانع. کننده ترین پاسخ کارگردان این باشد که همه این ها واقعیت های اجتماعی است .چقدر ، چرا و  تا کی  لازم است ما شاهد این همه واقعیت های اجتماعی باشیم وقتی از دست هیچ کداممان کاری ساخته نیست ..اصلا چطور باور کنیم پزشک متخصصی را که بیمه ماشینش را به عنوان ساده
ترین رفتار قانونمند فرهنگی پرداخت نمی کند ولی حاضر می شود در قبال واقعیت های اجتماعی این گونه مسیولانه برخورد کند؟
9. کدام دکتر ، روان شناس یا. جامعه شناس توصیه می کند به سالن سینما بروید.خودآزاری کنید و میان همه. واقعیت های اجتماعی که خودتان هر روز به آن دچارید دردی هم به دردهایتان بیافزایید؟ با. دهانی تلخ ، بعضی در گلو و دستانی گره خورده فقط بگویید :آخی ، چه دردناک!
10  بدون تاریخ بدون امضا فیلم بدی نیست تکنیکش درست است و فیلمنامه اش اشکال ندارد .اشکالش همان اشکال شکلات تلخ 90./.است .زیادی. تلخ است .آن قدر تلخ که نه برای قلب خوب است ، نه جسم و نه ذهن.

بهمن ماه 95

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692