بلقیس سلیمانی: هنرمند جز فضای باز به چیزی نیاز ندارد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

بلقیس سلیمانی نویسنده و منتقد ادبی درباره دیدار رییس جمهوری با هنرمندان گفت: اگر هیچ‌یک از این سخنان او هم اجرایی نشود، کمترین حسن این مراسم این بود که بار دیگر امیدواری را در دل‌های ما زنده کرد.

بلقیس سلیمانی، نویسنده رمان و داستان کوتاه یکی از نویسندگانی بود که شب چهارشنبه (18 دیماه) در دیدار صمیمانه رییس جمهور با هنرمندان شرکت داشت. وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این دیدار گفت: جلسه بسیار خوبی بود و همه نمایندگان صنف‌های هنری بی‌پرده از مشکلات صنف‌های خود سخن گفتند. 

وی افزود: به نظرم برگزاری این جلسه از دو منظر قابل توجه بود. نخست اینکه مسوولان به صحبت‌های اهالی فرهنگ گوش دادند و پای درد ‌و دل‌های آن‌ها نشستند. از سوی دیگر حرف‌های امیدوارکننده‌ای در این جلسه زده شد که واقعا هنرمندان را شاد کرد. آقای روحانی در ادامه شعارهای انتخاباتی خود، در این دیدار نکات مهمی را یادآور شدند و اگر هیچ‌یک از این سخنان او هم اجرایی نشود، کمترین حسن این مراسم این بود که بار دیگر امیدواری را در دل‌های ما زنده کرد.

نویسنده کتاب« بازی آخر بانو» درباره اجرایی شدن این وعده‌ها گفت: باید منتظر ماند و دید که در عمل چه اتفاقاتی خواهد افتاد و در کوتاه مدت نمی‌توان انتظار زیادی داشت. اینکه وعده‌های آقای روحانی عملی شود و سیاست‌های فرهنگی دولت او تغییر کنند مستلزم زمان است.

سلیمانی درباره اسباب و ابزار کار هنرمند گفت: هنرمند جماعت چیزی جز فضای آزاد برای آفرینش اثر خود احتیاج ندارد. آقای روحانی در صحبت‌های خود این قول را دادند که فضای مناسبی را برای هنرمندان مهیا کنند. اصلا معنی ندارد که هنرمندان را به ارزشی و غیر ارزشی تقسیم کنیم. اینها محدودیت‌های ایدئولوژیکی هستند که برخی گروه‌ها برای منافع غیر‌فرهنگی خود از آن‌ها بهره می‌برند. آن‌ها برای بهره‌برداری‌های غیر‌فرهنگی و سیاسی خود این خط کشی‌ها را میان هنرمندان ایجاد می‌کنند. مقوله هنر یعنی آزادی و هنر در چارچوب ارش و غیر ارش قرار نمی‌گیرد.

نویسنده کتاب «پسری که مرا دوست داشت» درباره موضوع ممیزی گفت: درباره ممیزی با صحبت‌های آقای امیرخانی موافق هستم. ارشاد باید شفاف با این موضوع برخورد کند و سخت‌گیری‌های بی‌مورد را کنار بگذارد. نویسنده در فضای و جامعه‌ای که زندگی می‌کند تلاش می‌کند تا به چیزی یا کسی توهین نکند و به ارزش‌های دیگران احترام بگذارد. چرا با سخت‌گیری‌های بی مورد مته به خشخاش می‌گذاریم.

وی افزود: اگر قرار است آثار نویسندگان ممیز شود، این کار باید به اهالی این صنف واگذار شود. حتی می‌توان این کار را به نهادهای خصوصی نیز واگذار کرد و تصدی‌گری دولت در امور فرهنگی را کمتر کرد. 

سلیمانی با انتقاد از نبود صنفی برای نویسندگان جهت حل مشکلات آن‌ها گفت: در چندین سال اخیر متاسفانه خیلی به ادبیات توجه نشده است. در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم که علی رغم فشارهایی که برای بازگشایی خانه سینما وجود داشت، با حمایت‌های آقای روحانی فعالیت‌های این خانه از سر گرفته شد. متاسفانه نویسندگان به دلیل نداشتن صنف نمی‌توانند خواسته‌های خود را به مقامات بالا انتقال دهند و از این جهت با مشکل مواجه هستند. همچنین درحالی که به ادبیات احترام گذاشته می‌شود اما فراموش می‌شود که بیشترین ممیزی‌ها در اداره کتاب در حوزه ادبیات است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دیدارصمیمانه اهالی فرهنگ و هنر با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان، شامگاه چهارشنبه ۱۸ دیماه با حضور جمع زیادی از هنرمندان، سینماگران، نویسندگان، شاعران، اهالی موسیقی، تئاتر و هنرهای نمایشی در تالار وحدت برگزار شد. 
 
در این دیدار رضا امیرخانی، ابراهیم حقیقی، عبدالجبار کاکایی، نغمه ثمینی و محمد مهدی عسگر پور به نمایندگی از نویسندگان، هنرمندان هنرهای تجسمی، اصحاب تئاتر و هنرمندان سینما نظرات و دیدگاه های خود را بیان کردند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692