آدونيس در يك قدمي جايزه نوبل ادبيات 2011

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

همه مي‌گويند آدونيس اما آكادمي نوبل هر سال به معرفي چهره‌اي پرداخته است كه يا هرگز شانسي براي او در نظر نبوده يا از شانس بسيار كمي براي دريافت نوبل برخوردار بوده است. آيا فردا نيز آكادمي نوبل در نظر دارد همگان را غافلگير كند؟-
به نقل از بلومبرگ، لدبروكس سرشناس‌ترين مؤسسه شانس و احتمالات بريتانيا آدونيس را شانس شماره يك دريافت جايزه نوبل ادبي 2011 اعلام كرده است. سرانجام شايد نوبل 2011 به نام آدونيس شاعر سوري ثبت شود.در حال حاضر آدونيس شاعر سوري-فرانسوي با احتمال 4/1 در صدر جدول احتمالات نوبل ادبي امسال جاي گرفته است. از آنجا كه در تاريخ نوبل تنها يك بار در دهه هشتاد ميلادي نويسنده‌اي عرب‌زبان چون نجيب محفوظ مصري موفق به كسب نوبل ادبي شده است، شانس اعطاي نوبل به آدونيس كمتر شده است در غير اين‌صورت چه بسا آدونيس با شانس بيشتري از رقباي امسال فاصله مي‌گرفت.توماس ترانسترومر شاعر سوئدي كه نامش جز در گمانه‌زني‌هاي هر سال نوبل چندان به گوش نمي‌رسد و اشعارش نيز در زبان‌هاي ديگر كمتر شناخته‌‌اند، پس از آدونيس با شانس 6/1در جايگاه دوم شانس‌هاي دريافت نوبل جاي گرفته است.با اين حال شانس سوم نوبل كاملا درخور توجه است، نويسنده‌اي كه ميليون‌ها نسخه از سه‌گانه تلميحي‌اش به رمان 1984 جرج اورول، به چندين زبان در گوشه و كنار جهان در حال دست به دست شدن است. هاروكي موراكامي نويسنده ژاپني، پس از انتشار چند اثر پرخواننده و كسب آوازه‌اي بين‌المللي با سه‌گانه اخير «1Q84» ميليون‌ها خواننده را شيفته ذوق داستاني‌اش ساخته با احتمال 8/1 شانس سوم كسب نوبل ادبي امسال است.اين كه سرانجام نوبل  2011 به يك نويسنده مي‌رسد يا يك شاعر، همواره يكي از سوالات اصلي درباره نوبل ادبي است، پس با توجه به شاعرپيشگي آدونيس و ترانسترومر، هاروكي موراكامي نويسنده‌اي است كه بيشترين شانس نوبل امسال را دارد، جايزه‌اي كه در دهه اخير به نويسندگاني چون آلفريده يلينك اتريشي و ژان-ماري گوستاو لوكلزيوي جزيره موريس فرانسوي رسيده است.پس نويسندگان انگليسي‌زبان در كجاي احتمالات لدبروكس جاي دارند؟ نام‌هاي امسال تقريبا با سال‌هاي گذشته چندان تفاوتي نكرده‌اند. همچنان لس موراي نويسنده ارزشمند اهل استراليا و توماس پينچون آمريكايي به ترتيب با احتمالات 16/1و 18/1 از ديگر نويسندگان انگليسي زبان پيشي گرفته‌اند. در همين حال كورمك مك‌كارتي، جان بانويل، جويس كارول اوتس، دون دليلو و فيليپ راث همگي از شانس1برخوردارند. اما به باور مؤسسه مذكور باب ديلان شاعر و ترانه‌سراي آمريكايي با شانس 10/1 از ديگر شاعران اصلي صاحب شانس به شمار مي‌آيد.اما چه مي‌توان گفت؟ سال گذشته ماريو بارگاس يوسا تنها از شانس 1/40 براي دريافت نوبل 2010 برخوردار بود. شايد به باور آلكس دونوهو مدير روابط عمومي سايت بوكي انگلستان، جذابيت اصلي نوبل همان غير قابل پيش‌بيني بودن آن است. در اين صورت اديبي مي‌تواند تنها با احتمال 50/1  از شانس‌هاي درخور توجه نوبل ادبي به شمار بيايد.دهه اخير ميلادي نيز نشان داد آكادمي نوبل در گزينش چهره‌هايش پنج قاره را زير ذره‌بين گرفته است و چهره‌هايي چون امره كرتز (لهستان، 2002)، جان كوتزي (آفريقاي جنوبي، 2003)، اورهان پاموك (تركيه، 2006)، لوكلزيو (جزيره موريس،2008) و يوسا (پرو،2010) را از دنياي ادبيات برگزيده است.از اين رو لدبروكس در پيش‌بيني نوبل ادبي 2011 از كساني چون خانم آسيه جبار از الجزاير و پتر ناداس از مجارستان با شانس 12/1 كو اون از كره جنوبي با شانس 14/1 و نورالدين فرح با شانس 20/1 نيز نام مي‌برد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692