برترین رمان های ماه سپتامبر آلمان معرفی شدند

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

هیات داوران برترین رمان‌های ماه آلمان فهرست برترین آثار داستانی سپتامبر این کشور را منتشر کرد. در صدر این فهرست رمان «اگر ما جانور بودیم» نوشته «ویلهلم گنازینو» جاي دارد.-
 نویسنده دراین رمان 160 صفحه‌اي كه در انتشارات «کارل هانسر» منتشر شده در قالبی طنزآلود و با مزه  به توصیف فردی می‌پردازد که زندگی روزمره را تنها در صورتي می‌تواند تحمل کند که از قوانین و مقررات تخطی کند؛ زيرا زندگی در دنیای مدرن بسیار دشوار است. حضور روزانه در محل کار، داشتن تعهد کاری و چهره ای خندان، استفاده از وسایل حمل و نقل و رفتن به سوپر مارکت‌ها بخش بیرونی را تشکیل می دهد و بخش دیگر زندگی خصوصی هر فرد در درون منزل است و هر بخش مشکلات خود را داراست. ولی اگر ما حیوان بودیم ، آیا نمی‌توانستیم خواست‌های روزانه خود را به راحتی برآورده کنیم؟ «ویلهلم گنازینو» نویسنده شناخته شده و مطرح آلمانی متولد 22 ژانویه 1943 در «منهایم» است که در سال 2004 جایزه ادبی معتبر «گئورگ بوشنر» را نصیب خود کرد. او تحصیل‌کرده رشته‌های زبان‌شناسی، فلسفه و جامعه شناسی در دانشگاه یوهان ولفگانگ فون گوته در فرانکفورت آم‌ماین است که پس از پايان تحصیلات به عنوان روزنامه نگار و سپس سردبیر مشغول کار شد و از سال 1970 به عنوان نویسنده آزاد به كار پرداخت. در اواخر همین دهه سه‌گانه «آبشافل» او را به شهرت رساند و سال 1986 شروع اهدای جوایز ادبی متعدد به این نویسنده برای کتاب هایش بود. «سال های دروغین» 1979، «لکه. ژاکت. اتاق. درد» 1989 ، «چتری برای یک روز» 2001 ، «در دوردست» 1993 ، «تصویر نویسنده، رمان خواننده است» 1994 ، «خوشبختی در زمان‌های دور خوشبختی» 2009 از جمله آثار این نویسنده اند. «گنازینو» برای کتاب های خود که به زبان های متعدد از جمله انگلیسی، فرانسوی، یونانی، ایتالیایی، لیتوانیایی، هلندی، روسی ، اسلوونیایی، اسپانیایی ، چکی و مجارستانی ترجمه شده اند ، جوایز ادبی متعددی کسب کرده که تازه ترین آن ها جایزه زبان «رینکه» در سال 2010 برای رمان «خوشبختی در زمان های دور خوشبختی» بود. دیگر رمان های منتخب این ماه به شرح زیر هستند: «برای یک سرود و صد سرود» نوشته «لیائو یی وو»
رمان «برای یک سرود و صد سرود – گزارش یک شاهد از زندان‌های چین» در 584 صفحه در انتشارات «اس . فیشر» منتشر شده و «هانس پتر هوفمان» آن را به آلمانی ترجمه کرده است. شعر و شاعری «لیائو یی وو» را روانه زندان های چین کرد، زيرا او در سال 1989 شعر «قتل عام» با موضوع کشتار میدان «تیان آن‌من» و سرکوب خونین جنبش های آزادیخواهانه را به رشته تحریر درآورد. داستان نگارش این رمان تازه او نیز به دورانی که در حبس به سر می‌برد بازمی گردد. او مجبور شد سه بار این کتاب را از نو بنویسد زیرا ماموران سازمان اطلاعات دست نویس‌های او را توقیف کردند. این رمان در مورد سختی ها و شکنجه‌هاست. در مورد یک جهنم تاریک که حتی در پشت نمای یک قدرت اقتصادی موفق نیز پنهان نیست. «لیائو یی وو» نویسنده و شاعر منتقد چینی که اکنون 53 ساله است، در ماه جولای (تیر) به آلمان گریخت و اكنون ساكن اين كشور است. «پسر مادر» نوشته «مارتین والسر»
رمان «پسر مادر» به قلم «مارتین والسر» نویسنده شناخته شده آلمانی در 512 صفحه در انتشارات «روولت» به زیرچاپ رفته است. «والسر» که در سال 1927 در «واسر بورگ» در«بودنزه» متولد شده، در سال 1957 جایزه هرمان هسه، در سال 1962 جایزه گرهارد هاوپتمان و در سال 1965 جایزه تشویقی یادبود شیلر را کسب کرده است. همچنین کسب جایزه معتبر گئورگ بوشنر در 1981 ، جایزه فریدریش هولدرلین شهر بادهومبورگ در سال 1996 و جایزه صلح کتابفروشی های آلمان در سال 1998 از افتخارات این نویسنده 84 ساله است. رمان «پسر مادر» یک رمان ماجراجویانه و بی پروا در این مورد است که عشق، اعتقاد و زبان از چه توانایی هایی برخوردارند. «فرم های مزاحمت» نوشته «لیدیا دیویس»
«فرم های مزاحمت» یک مجموعه داستان نوشته «لیدیا دیویس» نویسنده امریکایی متولد 1947 است که «کلاوس هوفر» آن را به آلمانی برگردانده و انتشارات «دروشل» آن را در 288 صفحه منتشر کرده است. این رمان در سال 2007 به زبان انگلیسی منتشر شد و در سال جاری با ترجمه «هوفر» نویسنده اتریشی به زبان آلمانی انتشار یافت. این کتاب چهارمین داستانی است که از این نویسنده به زبان آلمانی منتشر شده است. او از جمله اصیل ترین و تاثیرگذارترین نویسندگان آمریکایی است که از موضوع‌هاي متنوعی برای نگارش بهره می‌برد. جاناتان فرانزن، دیوید اگرز و جویس کارول اوتس از نویسندگان سرشناسی هستند که به او به عنوان یک داستان نویس احترام می‌گذارند. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «سیزدهمین بانو و داستان های دیگر» 1976 ، «داستان و دیگر داستان ها» 1985 ، «آن را خراب کن» 1985 ، «پایان داستان» 2004 و «ساموئل جانسون خشمگین است» 2002 اشاره کرد. «دفترچه های یادداشت» نوشته «اریش موهزام»
این کتاب جلد نخست از خاطرات و یادداشت های «اریش موهزام» نویسنده ، شاعر و ناشر سیاسی آلمانی است که از 6 آوریل 1878 تا 10 جولای 1943 می‌زیست. او از جمله فعالان سیاسی بود که به 15 سال حبس نیز محکوم و پس از 5 سال با عفو  از زندان آزاد شد. او در جمهوری وایمار برای آزادی زندانیان سیاسی مبارزه می کرد. در شب آتش سوزی پارلمان آلمان در شب 27 و 28 فوریه 1933 «موهزام» از سوی نازی ها دستگیر شد و در 10 جولای 1934 توسط گارد اس اس اردوگاه کار اجباری «اورانین بورگ» به قتل رسید. این کتاب که در 352 صفحه در انتشارات «فربرشر» به چاپ رسیده دربرگیرنده زندگی این شخصیت ادبی مبارز از سال 1910 تا 1911 است. قرار است مجموع یادداشت ها و خاطرات وی در 15 جلد به چاپ برسد و نسخه آنلاین آن نیز همزمان منتشر شود. «ماهی زمستانی» نوشته «گرگور سندر»
داستان «ماهی زمستانی» که در سال 2009 در جریان رقابت ادبی اینگبورگ باخمن اتریش موفق به کسب جایزه «3 سات» شد ، در 192 صفحه در انتشارات «والشتاین» منتشر شده است. داستان این کتاب در «رریک» در کانال «کیل» در «گوتلند» در هلسینکی می‌گذرد و در مورد انسان هایی است که در میانه راه هستند و همزمان در سرنوشت خود اسیر شده‌اند. دو مرد که نیمی از دوران زندگیشان را با یکدیگر دوست بوده‌اند، همراه هم به «زگلتورن» سفر می کنند و این سفر هدیه‌ای است که آن ها برای چهلمین سالگرد تولدشان گرفته اند. مقصد این دو دوست سن پترزبورگ است. «گرگور سندر» متولد 1968 در «شورین» است. او تحصیل‌کرده رشته‌های پزشکی و زبان‌شناسی است که پس از تحصیل در مدرسه خبرنگاری برلین در همین شهر به عنوان نویسنده آزاد زندگی می کند. او در سال 2002 داستان «من واقعا اینجا متولد شده ام» را منتشر کرد و در سال 2004 برای این کتاب جایزه تشویقی «فریدریش هولدرلین» را کسب کرد. نخستین رمان او با عنوان «غایب» در سال 2007 نامزد دریافت جایزه کتاب سال کشور آلمان شد. «شانس بیش از حد» نوشته «آلیس مونرو»
مجموعه داستان «شانس بیش از حد» که مشتمل بر 10 داستان است را «هایدی سرنینگ» از زبان انگلیسی به زبان آلمانی برگردانده و انتشارات اس فیشر آن را در 368 صفحه به زیر چاپ برده است. «آلیس مونرو» متولد 10 جولای سال 1931 در اونتاریو است. او از مشهورترین و برجسته ترین نویسندگان کاناداست که با جوایز متعددي تجليل شده است و جایزه بین المللی من بوکر 2009 از جمله آن هاست. داستان‌های این نویسنده که در اونتاریو و بریتیش کلمبیا زندگی می‌کند، به زبان های متعدد ترجمه شده است. چه کم و چه زیاد .برای شانس میزان و مقدار وجود ندارد. قهرمانان «آلیس مونرو» کم و زیاد اتفاق ها و پیشامدها را از سر گذرانده اند. نویسنده در خلال داستان هایش مخاطب خود را شریک ماموریت های بسیار دشوار قهرمانان خود می کند و ناگهان مخاطب در می یابد که یک زندگی تازه را تجربه می کند. «فرشته فراموشی» نوشته «مایا هادرلاپ»
رمان «فرشته فراموشی» به قلم «مایا هادرلاپ» در 288 صفحه در انتشارات «والشتاین» منتشر شده است. این نویسنده متولد سال 1961 در اتریش، در رشته تاتر و زبان‌شناسی دردانشگاه وین تحصیل کرده و از سال 2008 به عنوان نویسنده آزاد در شهر کلاگنفورت زندگی می‌کند. او چند مجموعه شعر را به زبان های اسلوونی و آلمانی منتشر کرده و به ترجمه از زبان اسلوونی نیز می‌پردازد. رمان «فرشته فراموشی» نخستین رمان این نویسنده است که در سال جاری جایزه اینگبورگ باخمن را برای او به ارمغان آورد. این اثر ادبی یک داستان دردناک در مورد اقلیت اسلوونیایی های ساکن اتریش است. داستان یک دختربچه که کودکی خود در شهر «کرنتنر» را به یاد می‌آورد، یک خانواده و یک ملت است که توسط این دختر بچه روایت می شود و سرنوشت این گروه را پس از آغاز جنگ به تصویر می‌کشد. سرنوشتی که طی آن مادربزرگ روانه اردوگاه کار اجباری «راونسبروک» می‌شود و پدر که همراه با پارتیزان ها مبارزه می‌کند‌ و دستگیر و شکنجه می‌شود. «مجسمه های لیشتن برگ» نوشته «بن لرنر»
این کتاب یک مجموعه شعر دو زبانه است که با ترجمه «استفان پاپ» در 120 صفحه در انتشارات «لوکس بوکز» به زیر چاپ رفته است. این کتاب که به نام «گئورگ کریستوف لیشتنبرگ» ریاضیدان قرن 18 و نخستین پروفسور فیزیک تجربی آلمانی نامگذاری شده، مجموعه‌ای از غزل است که به روابط میان زبان، خاطرات و فرم های ساختاری می‌پردازد. این کتاب و ترجمه آن جایزه سال 2011 شهر مونستر برای شعر و شاعری بین المللی را کسب کرد. «بن لرنر» متولد 1979 اهل کانزاس است. او كه به صورت بورسیه در اسپانیا درس مي‌خواند نشریه ادبی تاثیرگذار «مجله هنرها» را تاسیس کرده است. وی در کالج کالیفرنیا تدریس و در برکلی زندگی می‌کند. وي از جمله شعرای جوانی است که مجموعه شعر او در لیست کوتاه جایزه «ناسیونال بوک آوارد» جای گرفت. «هنر داستان سرایی» نوشته «جیمز وود»
«جیمز وود» از مهمترین منتقدان ادبی کشور آمریکاست و این اثر او با ترجمه «هنر داستان سرایی» با ترجمه «ایما کلم» در 240 صفحه در انتشارات «روولت» منتشر شده است. مجادله یا ادب شناسی؟ این سوالی است که «وود» در این کتاب به طرح آن پرداخته است.«جیمز وود» ادیب و رمان نویس متولد 1965 در «دورهام» انگلستان، از سال 2010 با كرسي پروفسوري نقد ادبی در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند. وی به عنوان منتقد ادبی با نشریات بسیاری از جمله گاردین و نیو رپابلیک همکاری کرده و یکی از داوران جایزه بوکر بوده و مقاله‌ها و نوشته‌هایش در نشریاتی همچون نیویورک تایمز به چاپ رسیده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692