«آگاهی نقد» ژرژ پوله به چاپ رسيد

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

 

کتاب «آگاهی نقد» اثر ژرژ پوله با ترحمه مرتضي بابک‌معين منتشر شد. در این اثر مخاطب با نظرات برخی منتقدان قرن بیستم درباره نقد مضمونی آشنا می‌شود.-

 پوله در سال 1991 از دنیا رفت. این منتقد ادبی بلژیکی با کتاب چهار جلدی‌اش که «مطالعاتی در زمانه بشری» شناخته می‌شود. او از مطرح‎ترین منتقدان فرانسوی است که تحولی در اندیشه‌های مکتب ژنو را به وجود آورد.
وی رویکردهای سنتی به نقد ادبی را رد کرد و نظریه‌ای را گسترش داد که در آن ادعا می‌کرد خواننده کتاب یا منتقد باید ذهنش را برای رسیدن به آگاهی از نویسنده بگشاید تا به درک بهتری برسد. به عبارتی او باید وارد ژرفای درونی نویسنده شود، به جهان اندیشه‌های او دست یابد و آگاهی خود را به آگاهی نویسنده پیوند بزند. پوله مفهوم نقد ادبی را در معنای یک ارزیابی عینی ار ارزش‌های زیبایی‌شناسانه با ساختاری یک اثر قبول نداشت. وی بر این باور بود که ادبیات را نباید در در قالبی مشخص و بر اساس شکل و فرمش نقد کرد.
در توضیح این کتاب آمده: «در نيمه دوم قرن بيستم رويكردهای جديدی در حوزه نقد به وجود آمدند كه می‌توان آن‌ها را متعلق به موج نقد نو به حساب آورد. اين رويكردهای جديد كه تولد آن‌ها را بايد ناشی از گسترش و پيشرفت علوم انسانی دانست، در تضاد با نقد سنتی دانشگاهی كه به دنبال قضاوت و ارزش‌گذاری آثارند، بر آن بود كه بی‌آن كه به قضاوت آثار بپردازد، تنها آن‌ها را تفسير كند. گسترش و پيشرفت علومی چون زبان‌شناسی، ساختارگرايی، روانشناسی و تاريخ منجر به تولد اين رويكردهای جديد گشت كه می‌توان آن‌ها را در حوزه نقد تفسيری مورد مطالعه قرار داد.»
«نقد مضمونی» و «فضای پروستی» از جمله آثار دیگر این نویسنده هستند. بابک‌معین، مترجم این اثر، کتابی نیز با عنوان «آرای ژرژ پوله» تالیف کرده است.
کتاب «آگاهي نقد» نوشته ژرژ پوله با ترجمه مرتضی بابک‌معين در 200 صفحه و به بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات علم منتشر شده است.

 

لینک

 

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692