یادی از اتا جیمز، اسطوره موسیقی بلوز

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

«اتا جیمز» (Etta James) یکی از پرآوازه‌ترین زنان خواننده‌ی موسیقی «سول» (Soul) و «بلوز» است و بیش از نیم قرن سابقه‌ی خوانندگی در این سبک از موسیقی را دارد. او در سبک‌هایی مانند «جز» (Jazz) و «راک اند رول» نیز آثار ارزنده‌ای از خود به جا گذاشته‌است. این اسطوره موسیقی بلوز، با ترانه هایی چون سرانجام (At last) و «ترجیح می دهم کور شوم» شهرتی جهانی داشت.

 اتا جیمز در سال ۱۹۳۸ در آمریکا متولد شد و در روزهای پایانی سال گذشته در سن ۷۳ سالگی در کالیفرنیا درگذشت. او از نوجوانی با آوازخوانی در گروه کُر کلیسا استعدادش را در خواندن نشان داد و دارای صدایی قدرتمند و پرحرارت بود و احساسات درونی‌ خود را در هنگام خواندن به صدایش منتقل می‌کرد. از این‌رو همگان وی را تشویق به ادامه‌دادن کردند و «اتا» با همراهی چند دختر دیگر، گروه کوچکی را تشکیل داد که موسیقی «ریتم اند بلوز» اجرا می‌کردند.

پس از آشنایی با یک تهیه‌کننده‌ی موسیقی، اتا جیمز در حالی‌که هنوز سال‌های آخر نوجوانی را می‌گذراند به دنیای ضبط صفحه قدم گذاشت و دوره‌ حرفه‌ای کارش آغاز شد.

موفقیت اتای جوان، با در اختیار داشتن صدایی قدرتمند و پراحساس رو به افزایش گذاشت و با وجود این‌که اتفاقات گوناگونی از شکست عاطفی گرفته تا اسیر شدن در دام اعتیاد به مواد مخدر، در زندگی اتا جیمز رخ داد، وی در اغلب موارد از نظر حرفه‌ای در جایگاه بالایی قرار داشت. اوج موفقیت اتا جیمز در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بود.

اتا جیمز در دهه‌ی اول قرن جدید ۸ آلبوم موسیقی به بازار عرضه کرده و عنوان بهترین خواننده‌ی زن بلوز را در سال ۲۰۰۹ به خود اختصاص داده‌است.

وی در طول سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۹، برنده‌ی هجده جایزه در جشنواره‌های مختلف مربوط به موسیقی سول و بلوز شده‌است. هم‌چنین در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۸ نیز ۶ مرتبه جایزه‌ی گرَمی را به خود اختصاص داده است. اتا جیمز هنرمندی پرکار بود به‌طوری که از سال ۱۹۵۵ تاکنون در مجموع بیش از ۳۰ آلبوم موسیقی و ۴۵ تک‌آهنگ به بازار عرضه کرده است.
اتا جیمز که  از سال گذشته به دلیل ابتلا به سرطان خون تحت درمان قرار گرفته بود سرانجام در ۷۳ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

اجرای او از آهنگ «می خواهم با تو عشقبازی کنم» که در سال ۱۹۹۵ در تیزر تبلیغاتی کوکا کولا از آن استفاده شده بود، در فهرست ده آهنگ پرفروش بریتانیا قرار گرفت.

جری وکسلر، تهیه کننده معروف، زمانی او را بزرگ ترین خواننده  بلوز مدرن دانسته بود. زندگی اتا جیمز در فیلم «کادیلاک رکوردز» با بازی «بیانسه ناولز»، خواننده آمریکایی، به تصویر کشیده شده است. «کادیلاک رکوردز» محصول سال ۲۰۰۸ درباره فراز و فرودهای صنعت موسیقی در دهه ۱۹۵۰ است.

 

لینک

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692