10 فیلم پرفروش سینمای ایران در سال 93

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

با ده فيلم پرفروش سال 1393 که همه‌شان بالاي يک ميليارد فروخته‌اند آشنا شويد به اضافه يک فيلم هنري که در گيشه هم شگفتي‌ساز شد...
با اعلام اولين آمار از فروش فيلم‌هاي نوروزي، در حقيقت پرونده اکران سال 93 بسته شد. برخلاف پيش‌بيني‌هاي بدبينانه قبل از شروع سال، به لطف فيلم‌هايي که البته در جشنواره فجر سال گذشته حضور نداشتند، گيشه‌هاي سينماها خيلي هم سال بدي تجربه نکردند. اگر هزينه‌ توليد فيلم‌هاي پرهزينه را يک ميلياردتومان هم در نظر بگيريم، هشت فيلم داشتيم که بالاي دو ميلياردتومان در سرتاسر کشور فروش کردند و يازده فيلم هم بالاي يک ميلياردتومان فروختند. از بين فيلم‌هاي اکران نوروزي که پخش‌شان از روز چهارشنبه شروع شد، «ايران برگر» مسعود جعفري جوزاني و «رخ ديوانه» ابوالحسن داوودي طبق پيش‌بيني‌ها فروش نسبتا خوبي داشتند و هر دويشان حدود 40 ميليون تومان در روزهاي آخر سال فروخته‌اند. محمد شايسته از مسئولان دفتر پخش هدايت‌فيلم درباره ميزان فروش فيلم «رخ ديوانه» که به عنوان بهترين فيلم جشنواره سي‌و‌سوم فيلم فجر انتخاب شد،‌گفت: «اين فيلم در روز چهارشنبه،‌20 اسفندماه، 15 ميليون و پنجشنبه هم 23 ميليون تومان فروش داشت.»
او با اشاره به اينکه فعلا 20 سالن، اکران «رخ ديوانه» را آغاز کرده‌اند،‌ تاکيد کرد: «هنوز تعداد سينماهاي نمايش دهنده اين فيلم کامل نشده و در روزهاي آينده با اضافه شدن سالن‌هاي ديگر آمار دقيق‌تري را مي‌توان ارائه کرد.»
امير قطبي از دفتر پخش فيلميران نيز آمار فيلم «ايران برگر» به کارگرداني مسعود جعفري جوزاني را به دليل دير رسيدن هارد فيلم‌ها به سينماها کامل ندانست و افزود: «با اين حال در اولين روز نمايش اين فيلم در حدود هشت سينما، 12 ميليون و 500 هزار تومان فروش داشتيم و روز 21 اسفند هم در 22 سينماي تهران فروش 27 ميليون توماني حاصل شد. درتهران چند سينما را به علت مسائل فني در اختيار نداشتيم و اکران شهرستان‌ها نيز از شنبه، 23 اسفند آغاز مي‌شود.»

با شروع اکران نوروزي حالا مي‌توانيم نگاهي داشته باشيم به ده فيلم پرفروش و موفق اکران سال گذشته:

1) شهر موش‌ها 2 - مرضيه برومند/ فروش: 12 ميلياردتومان
مردم ايران هنوز هم آدم‌هاي نوستالژيکي هستند. خبر ساخته شدن دنباله «شهر موش‌ها» همه را به سينما کشاند. در دهه 60 که محصولات سرگرم‌کننده سينماي ايران انگشت‌شمار بود، فيلم کودک «شهر موش‌ها» فقط مخاطب کودک نداشت. بزرگترها هم دوستش داشتند. همين اتفاق در مورد قسمت دوم هم تکرار شد. از يک طرف نسلي که دهه 60 کودکي‌شان را با فيلم برومند گذرانده بودند به سينما رفتند و از طرف ديگر کودکان که سال به سال از تعداد توليداتي که به درد آنها مي‌خورد کم مي‌شود. بچه‌ موش‌ها دور از چشم پدر و مادرشان يک بچه گربه را به شهر مي‌آورند تا از او نگهداري کنند. آنها مفهوم دشمن را عوض مي‌کنند. لقب پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را از آن خودش کرد.

2) طبقه حساس - کمال تبريزي/6 ميليارد و 300 ميليون تومان
تا قبل از اکران «شهر موش‌ها2» تبريزي برنده بزرگ گيشه بود. مثلث تبريزي-عطاران-قاسم‌خاني اين فيلم در اوج نيستند اما همچنان کمدي که محصول آنها باشد خوب مي‌فروشد. ماجراي مردي که متوجه مي‌شود زنش در يک قبر دو طبقه دفن شده و طبقه بالا هم يک مرد نامحرم است.

3) معراجي‌ها - مسعود ده‌نمکي/5 ميليارد و 500 ميليون تومان
همين که در رتبه سوم قرار گرفته هم جاي تعجب دارد. تا به حال ده‌نمکي هميشه يا پرفروش‌ترين فيلم سال را ساخته بود يا دومي‌اش را. داستان خاکسپاري شهدا در يک دانشکده و واکنش‌هاي دانشجويان. فيلمي که از دل يک سريال بيرون کشيده شده بود. ستاره‌اي هم نداشت. اثر ضعيفي که با فرمول‌هاي ده‌نمکي خوب فروخت.

4) آتش‌بس 2 - تهمينه ميلاني/4 ميليارد و 500 ميليون تومان
يک فيلم ديگر براي اينکه ثابت کند مانور دادن روي ايده‌هاي قديمي و ساخت دنباله روي فيلم‌هاي موفق قبلي جواب مي‌دهد. اين‌بار نقش زوج ماجرا را بهرام رادان و ميترا حجار بازي مي‌کردند. در فرودگاه به مشاورشان برمي‌خوردند و برايش تعريف مي‌کنند که در طول ده سالي که از زندگي مشترک‌شان گذشته چه بلاهايي سر همديگر آورده‌اند. ميلاني وقتي کمدي مي‌سازد کارگردان خوبي است. قسمت قبلي پرفروش‌ترين فيلم سال اکرانش شده بود.

5) شيار 143 - نرگس آبيار/3 ميليارد و 930 ميليون تومان
شگفتي امسال سينما «شيار 143» بود. فيلم دوم کارگرداني که هيچ‌کس نمي‌شناخت. با بازي فوق‌العاده مريلا زارعي که شمايل ماندگار يک مادر جديد را به سينماي ايران اضافه کرد. مادري که سال‌هاست انتظار بازگشت فرزندش از جبهه جنگ را مي‌کشد. جناح‌هاي سياسي مختلف در ستايش فيلم همصدا شدند.

6) ردکارپت - رضا عطاران/2 ميليارد و 900 ميليون تومان
فروش فيلم عطاران بيشتر مديون گيشه سينماهاي تهران است. فيلمي درباره حضورهاي جشنواره‌اي سينماي ايران در خارج از کشور.

7) خط ويژه - مصطفي کيايي/2 ميليارد و 300 ميليون تومان
کيايي کارگردان جواني است که فرمول فيلم پرفروش ساختن را بلد است. خيلي‌ها مي‌گويند «عصر يخبندان» ساخته آخرش فيلم پرفروش 94 مي‌شود. علاقه‌اش به داستان‌هاي اختلافات مالي طبقات جامعه و البته آقازاده‌هاست.

8) چ - ابراهيم حاتمي‌کيا/2 ميليارد و 240 ميليون تومان
يکي از فيلم‌هاي خوب سال 93 سينماي ايران درباره شهيد چمران و ماجراي پاوه. با کارگرداني عالي و بازي‌هاي فوق‌العاده.

9) کلاشينکف - سعيد سهيلي/يک ميليارد و 940 ميليون تومان
بخشي از فروش‌اش قطعا بخاطر حضور رضا عطاران است و بخش ديگرش هم بخاطر داستان جذابش و فضاي فيلم که سهيلي خيلي خوب از کار درآورده.

10) خواب‌زده‌ها - فريدون جيراني/يک ميليارد و 445 ميليون تومان
هنوز هم کمدي ساختن جواب مي‌دهد.

انتخاب ويژه: «ماهي و گربه» شهرام مکري در گروه فيلم‌هاي مخاطب خاص يعني هنر و تجربه در چند سالن محدود در کل کشور اکران شد و  نزديک به 480ميليون تومان در 881 سانس فروش کرد يعني حتي بيشتر از برخي از فيلم‌هاي اکران عادي. براي مثال فروش «ماهي و گربه» از فيلم‌هايي مانند «لامپ 100»، «سيزده»،‌»بيگانه»، «ميهمان داريم»، «مستانه» و حتي «اشباح» مهرجويي بالاتر بوده است.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692