صفحه ويژه«صادق هدايت»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

داستان نويسي، آموزش داستان نويسي، مهدي رضايي دبيركانون فرهنگي چوك، مهدي رضايي مدرس داستان نويسي، داستان زيبا، شعر زيبا، كارگاه داستان نويسي، جلسه داستان نويسي، آكادمي داستان نويسي، مقاله ادبي، مقاله علمي، مقالات مفيد، مقالات اجتماعي، جملات زيبا، جملات خنده دار، جوك، اس ام اس، ارتباط جنسي، روابط جنسي، جايزه ادبي شعر، جايزه ادبي صادق هدايت، جايزه گلشيري، شعر طنز، كلاسيسيم، مدرنيسم ادبي، پست مدرن، رئاليسم ادبي، رئاليسم، سوررئاليسم، عكس هنرمندان، عكس هنري، مكتب هاي ادبي، ناتوراليسم، رئاليسم جادويي، سبك مكتب هاي فرانسوي، مكتب پارناس، دادائيسم، نويسنده،‌شاعر، اجتماع، ماهنامه ادبي، ماهنامه ادبيات داستاني چوك، ماهنامه ادبيات داستان، ماهنامه ادبي، ماهنامه فرهنگي، هفته نامه ادبي، هفته نامه فرهنگي، سبك ادبي، سبك هاي ادبي، داستان كوتاه،فيلمنامه، نمايشنامه، طرح رمان، ماهنامه ادبيات داستاني چوك، سينماي جوان، كانون ادبيات ايران، حوزه هنري، گالري عكس، گالري نقاشي، عليرضا محمودي ايرانمهر، فتح الله بي نياز،ادبيات، عشق، ماهنامه ادبیات داستانی چوک

 

صادق هدايت در 28 بهمن ماه 1281 در خانه پدري تولد يافت. او كوچكترين پسر هدايتقلي هدايت اعتضادالملك و زيورالملوك هدايت بود كه نسب او به رضاقلي خان از شعراي دربار ناصري بوده و تخلص هدايت را برگزيده بود.از او علاوه بر ديوان غزليات آثار مهم ديگري به جاي مانده كه اهم آن ها مجمع الفصحا ، تذكرۀ رياض العارفين ، فرهنگ انجمن آراي ناصري ، اجمل التواريخ و سفرنامه خوارزم مي باشند .

صادق هدايت درسال 1287 وارد مدرسه ابتدايي علميه شد . درسال 1293 وارد دارالفنون شد ولي درسال 1295 به علت چشم درد از ادامۀ تحصيل بازمانده و درسال 1296 به مدرسه سن لوئي رفت. او از 1302 با انتشار نخستين كتاب خود «رباعيات حكيم عمرخيام» وارد كار نويسندگي شد كه تا پايان عمرش 1330 ادامه داشت. درسال 1305 براي ادامه تحصيل ابتدا به بلژيك و بعد به فرانسه و پاريس اعزام شد . درسال 1307 با غوطه خوردن در رودخانه مارن خواست به زندگي خود خاتمه دهد ولي او را نجات دادند . درسال 1309 به ايران مراجعت و در ادارات مختلف براي مدت كوتاهي كارمي كرد و سرانجام در دفتر دانشكده هنرهاي زيبا به عنوان مترجم مشغول شد.

مهم ترين آثاراو عبارتند از بوف كور، انسان وحيوان ، فوايد گياهخواري، زنده بگور، پروين دخترساسان، اصفهان نصف جهان، سه قطره خون، سايه روشن، مازيار، وغ وغ ساهاب، ترانه هاي خيام ، كاروان اسلام ،‌ترانه هاي عاميانه ، سگ ولگرد، ولنگاري ، علويه خانم، حاجي آقا، افسانه آفرينش ،‌توپ مرواري .

درسال 1315 به هند مسافرت كرده زبان پهلوي را ياد گرفت و در بازگشت كتب زند و هومن يسن ،‌كارنامه اردشير پاپكان، آمدن شاه بهرام ورجاوند ، گزارش گمان شكن و يادگار جاماسب را از زبان پهلوي به فارسي ترجمه و منتشر كرد .

او دست به ترجمه نيز زد كه اهم آن عبارتند از : گورستان زنان خيانتكار از آرتوركريستن سن، تمشك تيغ دار از آنتوان چخوف ، جلوقانون ،‌ شغال و عرب و گراكوس شكارچي از فرانتس كافكا ، ديوار از ژان پل سارتر ، مسخ و گروه محكومين از فرانتس كافكا.

صادق هدايت نويسنده آوانگاردي بود كه هيچ قيمي را نپذيرفت و آثاري را نوشت كه به 25 زبان در دنيا ترجمه شدند و البته بوف كور برتارك اين آثار نشسته است.او قواعد معمول ادبي را شكست وراهي راگشود كه هنوز اكثر نويسندگان ايران و زبان فارسي درآن راه درحركت اند.

از پايه گذاران پاتوق براي روشنفكران و نويسندگان بود و سرانجام در 19 فروردين 1330 در پاريس به گاز پناه برد چون هميشه مي گفت: اين مرگ است كه هرگز دروغ نمي گويد! آرامگاه او در پرلاشز گورستاني درپاريس مي باشد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692