با لیلای شعر معاصر
مثل فلوکستین های بیست
مجموعه شعر لیلا کیانی کیا
چاپ اول ۹۴ نشر شمشاد مشهد
«و زن همیشه پرندهای
که لابلای برفها
خودش رابه خواب می زند
خیال کند
جنازهاش هنوزگرم است»
(از شعر شماره 10 ص 20.)
اولین کتاب شعر لیلا کیانی کیا ما را با شاعری جنوبی آشنا میکند که شعرهایش اقلیمی عاطفی و صمیمی مثل هوای زادگاهش است. هرچند در پارهای از شعرها از جنوب به همه جای جهان سرک میکشد و از زنی سخن میگوید که مصداق همه زنهای عالم است. زنی که با معصومیت زاده میشود. با مظلومیت زندگی میکند و غریبانه از دنیا میرود در حالی که بهشت را واگذاشته تا سیبهایش
را به آدم ببخشد.
«پاهایت رابرگردان
ازدلشوره های نرفتهٔ زنی
برگرد
باتکه هذیی ازشناسنامه ام
خط بکش مرزها را
مابی سرزمین نبودیم عزیزم»
(شعر 1 ص ۴)
کیانی کیا شاعری نگران است از زاگرس تا گودال ماریانا٬ از جنگ و پلاک تا کودکها و بمبهای عروسکی. از خزر تا خلیج٬ و...
افسردگی زنانهاش را حتا فلوکستین های بیست هم درمان
نمیکند:
لیلا
لیلا
لیلا
دیولنگی اش میپیچد توی نسکافه...
چشمهای توست که مرا در خود میکشد
شبیه فلوکستین های ۲۰
که قول دادهاند خندههایم راپس بگیرند»
عناصر٬واژگان واشیایی که کیانی کیا بر آنها تأکید دارد بیشتر توتم های زنانه هستند و لحن عاطفی و زجر کشیدهٔ زنها را همه جا با خود دارد. چه در مقام مادر٬ یا معشوق یا دختر یا... هر الههای.
کلماتی مانند پیراهن٬ روسری٬ بغض٬ عروسک٬ آشپزخانه٬ اجاق گاز٬ گریه٬ عطر٬ زن٬ کودک و بادبادک و...
شاعری به شدت عاطفی که گونهای لیلای معاصر است:
اصلن چه فرقی میکند؟!
وقتی از زن بودنم
تنها دکمههای پیراهن ام را میبینی
یا بغضهای رنگی
که در چند گوشهٔ روسریام میخندد»
(از شعر ۴۰ ص ۶۴)
شعرهای لیلای شعر معاصرهرگاه که به ایجاز میرسد کاملترند اما هرگاه بلند و طولانی میشوند عنان قلم از دست میرود. شاعر تا بیانیهاش را تمام نکند قلمش را زمین نمیگذارد.
خب٬ زن است وپر از بغض و درد. و تا دلش سر نرود مثل «دهن درههای داغ کتری»٬ ارام نمیگیرد. حتی وقتی از جنگ میگوید خودش را با آن یکی میکند. مگر نه اینکه زن همیشه درگیر است با خود٬
با عشق٬ با....
«انگار همین جا بود با هم گم شدیم
تو در جزیرهای که لیلاهای زیادی را
مجنون کشانده بود
من لابه لای عکسها٬ شعرهای فروغ٬ بندر و تورهای ماهی
گیر
گیر کردم...
.....
شاید
خوابهایت
از بوی اشپزخانه ای بیدار شوند
که دردهایش
آغوشات را کبریت میکشد!»
(از شعر ۵ ص ۱۰ و ۱۱)
در شعرهای لیلا کیانی کیا همه گونههای احساس به خوبی حس میشود: شفقت٬ صمیمیت٬ پرخاش٬ عصیان و... حتی خشم کنار همدلی:
«دخترم٬
عروسکها را دوست ندارد
چون
ساراهم بازی کودکیاش
سالهاست خوابیده
در آغوش بمبی عروسکی!»
(شعر ۴۸ ص ۷۵)
و یا در شعر شماره ۴۶ که شاعر فریاد میزند سکوت زن بوی شلیک میدهد و زخمهایش بوی پلنگ!.
چه میخواهم بگویم؟! شعرهای کتاب مثل فلوکستین های بیست٬ واقعاً به عنوان اولین مجموعهٔ شعر یک شاعر نه تنها حسرتی برای شاعرش در سالهای بعد در پی نخواهد داشت بلکه
خانم کیانی کیا ما را وا میدارد در تالار شعر معاصر به احترامش از جای خود برخیزیم!■
نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک
www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html
دانلود ماهنامههاي ادبيات داستاني چوك
www.chouk.ir/download-mahnameh.html
دانلود فصلنامههای پژوهشی شعر چوک
www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html
شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک
https://telegram.me/chookasosiation
اینستاگرام کانون فرهنگی چوک
http://instagram.com/kanonefarhangiechook
دانلود نمایشهای رادیویی داستان چوک
دانلود فرم ثبت نام آکادمی داستان نویسی چوک
www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html
بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان
شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک
https://telegram.me/chookasosiation
اینستاگرام کانون فرهنگی چوک
http://instagram.com/kanonefarhangiechook
بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر
http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html
فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک