خوانش سه شعر از «هرمز علی‌پور» «ایوب کیانی»/ اختصاصی چوک

چاپ تاریخ انتشار:

خوانش سه شعر از «هرمز علی‌پور»  «ایوب کیانی»/ اختصاصی چوک

آنچه قلمی شده است حاصل کنکاش درزوایای سه شعر از شاعر نامدار و مؤثر ایران "هرمز علیپور" است.

1. در شعر «پایان» هرمز واژگان پاییز. جوانی. دگرگونی. زوال. رمز. چشم مرموز و بن بست و مرور زمان برجسته و حامل پیام شعری شاعرند.

2. شعر «الفبا».. برخوردی است با شعر و الفبای ناتوان که دربرگیرنده مقاصد شاعر نیستند وعاجزند. در بند و گرفتار بودن شاعر بواسطه گذشته‌هایش. منزل ساختن در ابر. تجسم خانه در کشتزار سبز و خرم. دیوار بی پنجره؟ ابری که ستاره را پنهان کرده. حقیقت غلاف در سکوت. پیش گویی های به آب داده.. حدس‌های در کوه مانده.. تحویل به چشم سفید.. ناتوانی شعر.. همه چیزرا به جهنم زدن وخستگی وملال شاعرانه...حامل پیامی چند گانه می‌باشد.

3. در شعر «مربع». ترکیبات سپری شدن بهار خاموشی. یافتن دلیل محکم برای مرگ... سکوت... گلی که شب جدی است و اشک می‌ریزد.. خیال نا آرام.. حضور کودکان... و مربع نشینی شاعر... در آفرینش شعر؛ یک پارچه و مرتبط شده‌اند...

الف: شعر هرمز خود بی‌تاب است دچار رمزوارگی است گاه کلمات سرد است خواننده می‌ماند و گاه خواننده بر سر دست کلمات.. خواننده بی تاب می‌شود اما در پیچ و خم همین کلمات است که در چمبری از معانی دقیق و حساب شده گرفتار می‌شود.. کلمه پاییز در شعر پایان همسنگ همه چیز شاعر است... پریشانی... رنگ زرد... پیری... ملال... اعتدالین پاییزی... مدرسه... کراهت در تن دادن به اجبار... زوال... گیر کردن وسط زمستان و تابستان... نرسیدن به بهار.. فصل کوچ... و انفعال حیات را در خود تابانده است... به عبارت؛ «شعر حجم»

گرفتاری و سرانجامی رمز آلود با از دست دادن جوانی با حالی منقلب مانده در چنگ خزان....

ب: در شعر الفبا چالشی درونی به روایت در آمده است. انزوا گزینی و حسرت بر تمام گذشته شاعر است. گذشته‌ای که تمام آینده نگری و حدس‌های شاعر عقیم مانده وبه بن بستی بی امان رسیده است... تحسری که قامت شعر و الفبا توان گفتنش را ندارد. خانه‌ای که شاعر سبز و آبادانش فرض می‌کرد و در

جستجویش بوده به دست باد و باران و توفان اشکش می‌بیند. و بر مزارع سرسبزی که برای خود متصور بوده مویه می‌کند و می‌نالد از ابری که روشنای ستاره‌ها را پوشانده و راهی جز صبوری در پیش پای خود نمی‌بیند. با افسوسی غیظ و غضبش را با گفتن؛ به جهنم؛ آشکار می‌کند و بغض فرو خورده را به نفس‌های بی تاب گره زده است...

ج- در شعر «دلیل محکم». ضمن گلایه و شکوا، شاعر طی سلوکی شاعرانه و حتماً عارفانه به شهودی دست یافته که وی را در برابر رمزآلودگی جهان پیرامنش که محکوم به فنا و زوال است به سکوت واداشته است.. مربع نشینی عارفانه و اختیار کردن سکوت؛ گویی شاعر به تنگ آمده را آرام کرده است.. او در این سه شعر نگاهی بی تاب به اطرافش دارد. هرسه شعر در برگیرنده یک هویت شعری است با تفاوت در این نکته که شعر مربع... سرکشی‌های شاعر قدری در فرمانش آمده و تاملش را برمرگ. این پدیدهٔ قطعی و حتمی انگیخته کرده. و او را به سکوت کشیده است.


 

نخستین بانک مقالات ادبی، فرهنگی و هنری چوک

www.chouk.ir/maghaleh-naghd-gotogoo/11946-01.html

دانلود ماهنامه‌هاي ادبيات داستاني چوك

www.chouk.ir/download-mahnameh.html

دانلود فصلنامه‌های پژوهشی شعر چوک

www.chouk.ir/downlod-faslnameh.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

دانلود نمایش‌های رادیویی داستان چوک                                            

www.chouk.ir/ava-va-nama.html

دانلود فرم ثبتنام آکادمی داستان نویسی چوک                           

www.chouk.ir/tadris-dastan-nevisi.html

بانک هنرمندان چوک صحفه ای برای معرفی شما هنرمندان                    

www.chouk.ir/honarmandan.html

شبکه تلگرام کانون فرهنگی چوک                                                        

https://telegram.me/chookasosiation

اینستاگرام کانون فرهنگی چوک                                              

http://instagram.com/kanonefarhangiechook

بخش ارتباط با ما برای ارسال اثر                                          

http://www.chouk.ir/ertebat-ba-ma.html

فعاليت هاي روزانه، هفتگي، ماهيانه، فصلي و ساليانه چوک

www.chouk.ir/7-jadidtarin-akhbar/398-vakonesh.html