گزارش ادبی : برگزیدگان سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ نیشابور معرفی شدند.

چاپ تاریخ انتشار:    ارسال شده در جوایز ادبی

simorghآیین اختتامیه «سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ» پنجشنبه 28 دی ماه 96 در پردیس سینمایی شهر فیروزه نیشابور با حضور مدیران، داستان نویسان و هنرمندان مطرح شهرستان، داوران کشوری و علاقه مندان به داستان و داستان نویسی برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم مصطفی بیان، پایه گذار و دبیر سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ با اشاره به سالروز تولد «محمد علی جمالزاده» پدر داستان کوتاه نوین ایران گفت: «ما مفتخریم در هفته ای که به نام محمد علی جمالزاده، پدر داستان کوتاه ایران نامیده شده است؛ آیین اختتامیه سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ را در زادگاه خالق سیمرغ برگزار کنیم.»

بیان افزود: «جایزه ی مستقل و مردمی داستان کوتاه سیمرغ از سال 1394 با هدف کشف، معرفی و حمایت از داستان نویسان نیشابوری در داخل و خارج از کشور پایه گذاری شد. همچنین مفتخریم برای سومین سال متوالی، توانستیم با ایجاد هماهنگی و همسو کردن ظرفیت ‌های موجود، بزرگترین و تنها جایزه ادبی خصوصی شرق کشور را در شهرستان نیشابور برگزار کنیم.»

در پایان، مصطفی بیان خبر از انتشار کتاب مجموعه آثار منتخب دوره اول و دوم و سوم، توسط یکی از ناشران خوب کشور در سال 1397 داد. همچنین اعلام کرد «چهارمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ» در سطح منطقه ای (استان های شرق کشور) برگزار خواهد شد.  

در این مراسم همچنین «حمید بابایی» یکی از داوران سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ گفت: «ما شهرهای بسيار زيادی داريم كه جايزه ادبی دارند. در همسايگی نيشابور، مشهد را می ‌بينيد. مشهد با آن همه امكانات، جايزه ادبی با اين كيفيت برگزار نكرده است يا اگر داشته به سرعت تعطيل شده است؛ جایزه داستان کوتاه سیمرغ نیشابور نياز به حمايت دارد و در واقع حمايت مسئولان را می ‌طلبد كه بايد پای كار بيايند.»

این منتقد ادبی و نویسنده ی رمان «پیاده» اظهار كرد: «بسياری از كارهای تبليغاتی سريع تمام می ‌شود؛ اما فراموش نكنيد يک مجموعه ای به عنوان مجموعه داستان های نويسندگان نيشابور سال‌ های سال در فضای ادبی كشور می ‌ماند و می ‌تواند جزء بزرگ‌ ترين دستاوردها و افتخارات يک شهر باشد؛ از اين منظر می ‌توان از جوايز ادبی حمايت كرد. استعدادهای اين شهر استعدادهای بسيار خوبی هستند و می ‌شود به آنها اميدوار بود.»

در بخش دیگری از مراسم «سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ»، نکوداشت مقام ادبی مرتضی فخری، رمان نویس محبوب نیشابوری برگزار شد و لوح ارج نامه، تندیس سیمرغ و سنگ فیروزه توسط استاد خدابخش صفادل و جعفر توزنده جانی نویسنده کودک و نوجوان به ایشان اهدا شد. در این بخش، مادر استاد مرتضی فخری با تشویق حاضرین به روی سن حضور یافت و مورد تقدیر  ستایش حاضرین قرار گرفت.

دراین مراسم همچنین جوایز برندگان «سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ» اهدا شد.

جایزه نخست، تندیس سیمرغ، دیپلم افتخار و هدیه نقدی یک میلیون و پانصد هزار تومانی برای داستان «فنس پاره» به معصومه دهنوی تعلق گرفت. رتبه دوم، لوح تقدیر و هدیه نقدی ششصد هزار تومانی برای داستان «لااُبالیِ کوچه لردها» به کیان درجزی اهدا شد و محمد اسعدی برای داستان «حس مرگ» جایزه سوم، لوح تقدیر و مبلغ سیصد هزار تومانی از آن خود کرد.

همچنین پنج داستان «پنج شب در اتاق کرایه ای» نوشته فریده ترقی از کیش، «سرخ» نوشته هستی بشروتنی از تهران، «کن فیکن» نوشته سولماز اسعدی از تهران، «مار/ماهی» نوشته نجمه باغیشنی از تهران و «فرنگیس» نوشته پوریا دارابیان از نیشابور شایسته تقدیر شدند و لوح تقدیر و جایزه غیر نقدی را دریافت کردند.

در بخش جنبی این مراسم فیلم «سرنگ اسپرسو» به نویسندگی و کارگردانی «پویان پاک نژاد» پخش شد.

همچنین در حاشیه سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ، جلسه تخصصی «آسیب شناسی داستان کوتاه» با حضور داوران کشوری برگزار شد.

«سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ»، ویژه داستان نویسان ساکن نیشابور و متولدین نیشابوری داخل و خارج از کشور است که در این دوره 110 داستان علاوه بر نیشابور از سراسر کشور از جمله تهران، مشهد، سبزوار، زاهدان، شاهرود، دامغان، کیش، رشت و اصفهان به دبیرخانه ارسال شد؛ که همگی شرکت کنندگان متولد نیشابور هستند.

داوری این دوره از جایزه ادبی را فرحناز علیزاده، حمید بابایی و بهاره ارشد ریاحی از داستان نویسان و منتقدان ادبی شناخته شده ی کشور بر عهده داشتند که علاوه بر چاپ کتاب، موفقیت در چند جایزه معتبر ادبی کشور مانند صادق هدایت، هفت اقلیم، لیراو و فانوس و همچنین برگزاری کلاس های داستان نویسی در تهران را در کارنامه ی ادبی خود دارند.  

گفتنی است؛ «سومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ» با حمایت شرکت فرآورده های لبنی نوبر و شرکت مواد غذایی تیار برگزار شد.