بررسي مجموعه داستان بزرگراه / نوشته طیبه گوهری / حميدرضا اكبري شروه

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

از سوسور در کتاب پیش در آمدی بر مطالعه ی نظریه ادبی نوشته راجر وبستر خواندم :

شناخت ودرک ما از جهان حاصل ساختار تفاوتهای آوایی و معنایی وابسته به آنهاست .وی در نظریه هایش می گوید : انسانها زبان را بنا بر اهدافشان شکل نمی دهند ،بلکه این زبان است که بر آنان تاثیر می گذارد و افکارشان را تعیین می کند .همانطور ککه مارتین هایدگر نیز بیان می دارد زبان بیانگر ما است .

اکنون کتاب بزرگراه از منظر هنر همان نفس آمده است که در بوجود آمدنش سنت هنری زبان ، نقش بسزایی داشته است .

در این کتاب من فضاسازی زبانی را با تئصیف یکی نمی دانم .توصیف در این کتاب کوتاه ترین راه برای رسیدن مخاطب به فضای مورد نظر است . همین گفتگو هایی که در متن داستنانها رخ می دهد در شمار شگردهایی ست که نویسنده توانسته برای ایجاد فضا از آنان سود یاید.

0 ساسان کهن شب بعد گفت سر جمع سی وهفت سال دارد و قبلا در یک معدن کار می کرده و اجازه خواست چون خودم را معرفی نکرده ام یک اسم مستعار برایم بگذارد .

مثلا؟

بدون هیچ مکث یا تردیدی گفت :

مثلا ایراندخت .آشوب شیرینی در تنم چرخید.ص-84

00 بجنب محبوب .قبل از این که برف ها یخ بزند باید بریزیمشان پایین،می دانستم مخالفتم بی فایده است .حوله کلاهدارم را روی ژاکتش پوشید و کمر بندش رابست .شده بود مثل ملکه ی برفی .بخار نفسش همچون لوله ای هوا را می شکافت . ص-37

باید اذهان داشت مهمترین عنصر هویتی هر اثر ادبی زبان آن اثر می باشد خواه در حوزه شعر یا داستان طیبه گوهری و میترا داور دو نویسنده زنی می باشند که جوهره ی موضوعات عصر خود را در نوشته هایشان جای داده و به آن می پردازند .فقر ،ظلم زنانه .

زن از ترس خودش ترسیده بود .دوباره لنگ نبسته شیرجه را زد . ص-34

از این سخنان گذ شته در کلیت مجموعه بزرگراه سطر سطرش کنش اندیشه ای می باشند در جزء جدایی نا پذیر کلمات داستانی که در آن هر بسامد تنها یک بار اتفاق می افتد و این خود از تکنیک های بانو قصه نویس مما می باشد . که ذهن خوانند ه را در بسامد های تکراری خسته نمی کند .

مورد دیگر تعمیم یافتگی کارها نیز در خود ، معنا را شکل می دهند . گوهری نگاهی اجتماعی به معنا دارد . در داستان دست های چسب ناکش حکایتی بازگو می شود که شکل واقعی آن در جامعه بار ها مشاهده می گردد.

(بچه را که بغل زد ،دست هایش می لرزید ،صدایش می لرزید .همه تنش می لرزید ......ص- 5

موضوع آخر وپایان بخش این یاد داشت اشاره ای به ایجاز در زبان و نثر کتاب است که گوهری در آنان تولید ایجاز می کند .که به فهم خواننده بسیار کمک می نماید تا را های طولانی را نرود .

حمید رضا اکبری شروه -1393-بوشهر

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692