معرفی فیلم «پشت سرت را نگاه نکن» کارگردان «مارینا دوآن»؛ «ساحل رحیمی‌پور»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

به فرانسوی: ne te retourne pas

کارگردان: مارینا دوآن

نویسندگان: ژاك  آكچوتی، مارینا دوآن

ژانر: درام،ترسناک، رمزآلود

بازیگران:

سوفی مارسو...... جین

مونیکا بلوچی...... جین

آندره آدی استفانو...... جیانی/تئو

تیری نئوویچ  ...... تئو2

بریگیته كاتیلون...... نادیا / والری

سیلوی گرانوتیر...... نادیا2

جِین (با بازی سوفی مارسو) نویسنده جوانی است كه به همراه همسر و دو فرزندش زندگی می‌كند. او درحال نوشتن داستانی از کودکی خودش است که از آن چیزی به یاد نمی‌آورد برای همین هر كسی كه داستان او را می‌خواند آن را وحشتناک و تخیلی عنوان می‌كند كه این باعث سرخوردگی جین می‌شود. او متوجه تغییراتی در عكس و فیلم‌های خانوادگی‌اش می‌شود به طور مثال حس می‌کند مبلمان و میز آشپزخانه جایشان عوض شده. او این تغییرات را در ذهنش مرور می‌کند و این سوال برای ببینده نیز به وجود می‌آید که آیا این جابجایی‌ها به وجود آمده یا اینکه جین درگیر یک وسواس یا اختلال روانی شده است؟ تا اینکه دچار تغییر‌های تازه‌ای در بدنش می‌شود. او دارد به دو نفر تبدیل می‌گردد و این آغاز دگردیسی و پرتاب جین به گذشته و کودکی‌اش است. کم‌کم کار به جایی می‌رسد که او نسبت به همسرش نیز دچار حس بیگانگی و عدم شناخت می‌شود. در اینجا جینِ تغییر شکل یافته با بازی مونیکا بلوچی وارد صحنه می‌شود. پس تصمیم می‌گیرد به همراه همسر خود پیش یك روانپزشک برود. دكتر از او می‌خواهد همسر خود را كه در كنارش نشسته است، توصیف كند و جین شروع به گفتن می‌كند ولی این مشخصات با همسرش تطابق ندارد. جین از همسرش می‌خواهد كه او را نزد مادرش ببرد تا مدتی به استراحت بپردازد. جین در خانه مادرش متوجه می‌شود كه چهره مادرش نیز عوض شده و او دیگر آن زنی كه می‌شناخته نیست. همچنین در وسایل مادرش عكسی را پیدا می‌كند كه خودش و مادرش را به همراه زنی ایتالیایی تبار

نشان می‌دهد و چهره این زن همان چهره‌ای است كه جین مادرش را با آن تصور می‌كرده. بنابراین او عازم ایتالیا می‌شود برای یافتن حقیقت ماجرا و یافتن كودكی گم شده‌اش ...

فیلم درامی بسیار پیچیده و روانشناسانه دارد. پیچیدگی‌ها و تغییراتی كه مدام در چهره و ظاهر شخصیت‌های فیلم رخ می‌دهد به گونه‌ای است كه گمراهی ذهنی و فكری را برای بیننده به وجود می‌آورد و بیننده را با نوعی گیجی و علاقه به کشف ماجرا ترغیب می‌کند. فیلم دو داستان موازی را به پیش می‌برد كه یكی واقعی و دیگری خیال‌گونه است یكی از نكات قابل توجه فیلم كارگردانی خوب و مناسب مارینا دوآن است و فیلمبرداری فیلم نیز بسیار قابل اعتناست.

فیلم در نوع خود فیلم فانتزی و خاصی است كه كارگردان جوان آن خانم مارینا دوآن با وسواس زیادی قطعات آن را كنار هم چیده است و مانند سنگ فرش نظم خاصی بر فیلم حاكم است. با توجه به گسستگی تعمدی كه در فیلم به چشم می‌خورد، این پازل به بهترین نحو چیده می‌شود و در سكانس بی‌نظیر پایانی به نظر می‌رسد كه تماشاگر در حال لذت بردن از گذاشتن آخرین تكه پازلی است كه دورنمایی زیبا و دل فریب دارد.

بازی فوق‌العاده خوب و جذاب دو بازیگر زیبا و جوان فیلم كه هر كدام نقش مهمی در به سرانجام رسیدن نقش مشكل و روانشناسانه جین دارند را باید ستود.

درمجموع فیلم خوب و دیدنی است و دیدن آن جذابیت خاصی دارد.


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692