عليرضا بهرامی: فضاهای مجازی نمی‌تواند جایگزین محافل ادبی شود

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

بهرامي، با اشاره به وضعيت محافل نقد و رونمايي كتاب در سال‌هاي اخير توضيح داد: حيات و ممات جلسات نقد در دوره‌هاي مختلف به صورت موجي بوده است. در يک مقطع سليقه‌هاي مديريتي حوره فرهنگ سبب شد با كاهش رونق محافل نقد مواجه شويم و اکنون دوباره این محافل درحال رونق گرفتن هستند.

وي افزود: با اين مرور به این نتيجه می‌رسیم كه اين جلسه‌ها چندان اصولي و علمي شكل نگرفته‌اند كه با هر تغييري، شدت و ضعف مي‌يابند.

اين منتقد در ادامه سخنانش با تاكيد بر اينكه فضاهای مجازی نتوانسته جايگزين شكل اصيل محافل ادبی شود، توضيح داد: با گذشت زمان مشخص شد كه همان‌طور كه در زماني خيلي‌ها به طرف آپارتمان‌نشيني هجوم بردند و هم‌اكنون دوباره احساس نياز به خانه‌هاي ويلايي بالا گرفته است،‌ فعاليت‌هاي پاتوق‌هاي ادبي نيز به شكل اصلي خود بازگشته است. در سال‌های گذشته ‌نشست‌های ادبی روبه تعطيلي رفته بود، ولی این محافل رفته رفته مجددا رونق پيدا كرده است.

دبير نشست‌هاي ادبي «عصر روشن» در ادامه، كاستي‌ها و نقاط ضعف محافل نقد و رونمايي كتاب را برشمرد و گفت: در حال حاضر اغلب جلسات متكي بر تبليغ كتاب است كه البته اين شاید به تنهایی نقطه ضعف نباشد ولي چنین جلساتی جایگزین نقد حرفه‌ای کتاب نمی‌شود.

وي افزود: برخي نشست‌هاي نقد كتاب اساسا به شيوه رونمايي و معرفي است. در اين‌باره اين نكته ضروري است كه ما چنین نشستی به اثری قابل توجه يا اثري از نويسنده‌اي صاحب‌نام، اختصاص دهيم تا بتوانيم  لفظ رونمايي را درباره آن به كار ببريم. همچنين لازم است كه در استنباط كلي جامعه نيز لحظه‌شماري براي ديدن اثر وجود داشته باشد، وگرنه چه نیازی به رونمایی اثر وجود دارد؟

بهرامي ادامه داد: اغلب جلسات نقد از معرفي كتاب فراتر نمي‌روند و غالبا در فضايي دوستانه برگزار مي‌شوند كه بيشتر اغنا‌كننده حس مولف است تا مخاطب.

وي همچنين به چالش ديگر جلسات نقد كتاب اشاره كرد و گفت: مساله ديگر آن است كه اين روزها اغلب نشست‌هاي نقد كتاب،‌ بر انگيزه‌هاي اقتصادي ناشران متكي‌اند و اين مساله اساس شكل‌گيري آن برنامه را تشكيل مي‌دهد.

بهرامي در ادامه توضيح داد: گاهي اوقات نيز در جلسات نقد به بهانه نقد يک كتاب، پاره‌اي مباحث ديگر و اختلاف‌نظرهايی مطرح مي‌شوند كه این مساله را اتفاق مثبتي مي‌دانم. در اين مواقع، تبادل مباحث به صورت رودررو ميان نويسندگان و منتقدان رخ مي‌دهد و بسيار خوشايندتر از روايت‌هاي پشت پرده آنان در قالب شخصيت‌هاي مجازي و در فضاهاي مجازي است.
 
بهرامي پیشنهاد کرد نشست‌های نقد، فقط به یک کتاب خاص محدود نشوند و گفت: با برپايي نشست نقد كتاب كه غالبا از سوي ناشر و بخش خصوصي يا فرهنگسراها شكل مي‌گيرد، موضوع بر كتاب محدود مي‌شود و  اين مساله ‌سبب شده تا از تعداد نشست‌هاي موضوعي كه زماني بار آن‌ها را مجله‌هاي ادبي بر دوش مي‌كشيدند، كاسته شود. بر اين اساس، در حال حاضر يكي از رويكردهاي نشست‌های ادبی «عصر روشن» بر برگزاری نشست‌هاي موضوعي استوار شده است. 

وي ادامه داد:  فضاي نشريات ادبي محدود است و ما اميدوارم تمهيدات معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشکلات اين حوزه را مرتفع كند. نشست‌هاي موضوعي مي‌تواند اين نقيصه را جبران كند و به واكاوي نيازهاي جامعه ادبي همت گمارد

link.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692