عكس، داستان «آتش سوزی در خیابان مارلبرو» عکاس «استنلی فورمن»؛ «مرضیه اسدی»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

با دیدن بعضی عکس‌ها دلت می‌خواهد چشمانت را ببندی و ادامه این لحظه ثبت شده را آن‌طور که می‌خواهی در ذهنت بسازی. یادم است اولین‌بار که این عکس را دیدم دلم می‌خواست آن پایین، یک تشک نجات آتش‌نشانی در انتظار این مادر و دختر باشد، اما مطمئناً واقعیت چیز دیگری است، چه در این صورت گرفتن این عکس توسط استنلی فورمن (Stanley Forman) موجب اعطای جایزه پولیتزر به وی نمی‌شد!

در 22 جولای 1975 در یکی از خیابان‌های بوستون به‌نام مارلبرو، دیانا برایانت 19 ساله به‌همراه دختر 2ساله‌اش برای فرار از آتش خود را به نردبان اضطراری می‌رساند اما در طبقه پنجم (ارتفاع 15 متری) نردبان فرو می‌ریزد و موجب سقوط آن‌ها می‌شود. در همین لحظه استنلی که مشغول کار در روزنامه Boston Herald Americanبود متوجه آتش‌سوزی شده و خود را به صحنه می‌رساند و این لحظه را ثبت می‌کند.

یکی از ماموران آتش‌نشانی به‌نام رابرت اونیل از دیانا خواست که جونز را به‌وسیله بالابر به او که روی پشت‌بام بود برساند اما دیانا توانایی این کار را نداشت و اونیل برای کمک به آن‌ها قبل از رسیدنِ نردبان پایین پرید و خودش را به آن‌ها رساند. با همه این تلاش‌ها دیانا در اثر جراحات وارد شده درگذشت اما دخترش جونر، به‌دلیل فرود آمدن بر روی بدن دیانا آسیب کمتری دید و جان سالم به‌در برد.

این عکس ابتدا در Boston Herald و سپس در بیش از صد روزنامه منتشر شد. انتشار این عکس به تصویب قوانین جدیدفرار از آتش در ایالات متحده منجر گردید. عکس‌های دیگری از مجموعه عکس‌های مربوط به این حادثه لحظاتی را نشان می‌دهد که دیانا و جونز در انتظار نردبان و تشک نجات هستند.

فورمن در سال 1977 و 1979 نیز برنده جایزه پولیتزر شد.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692