نقاشی های هانی نجم را در نگاه اول/ سمانه پیریایی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

نقاشی های هانی نجم را در نگاه اول می توان دریافت .صورتکهای مختار او جایی دیگر از زندگی اند.آنها راوی اندوه روز مرگی انسانهای امروزه ماست اندوهی که ماقبلا آنها را به تکرار دیده ایم را می بینیم .جسم تهی سایه ی خاکسترش را پراکنده ا ست.دست ها مال ماست وبازوها مال ماست اما خود ما آنجا نیستیم .چشم ها مال ماست اما بسته است پلک نمیزند.خورشید دورتاب دیگر آنجانیست. حرفهای دلنشین ولحظه های تب وتاب و کتابخونه و چمدون نیست ناسازگاری فیگورهای مبهم در این سو وآن سوی نقاشی دیده می شود انگار که تفاله های زندگی امروزی اند.آدمک ها شانه های دنیا را بردوش میکشند دنیایی که بیش از دست کودکی وزن ندارد....روزگار بی معنای خلوص محض .چشم ها نمی گریندو دست هاتنها کاری پلید می کنندودل ها پژمرده است.

تی بگ ها دیگر در چرخه ی روی طبیعت بازیافت نمی شوند واما هانی نجم معنای سادگی را در آنها   پیداکرده بود آن ها قابل لمس بودند و چنین بود که نقش دست هایشان باهم یکی شده بود.

در نقاشی ها به جایی سفر میکرد ی که جایی دور در ورای هرتجربه ای که سکوت خود را داشت .او نشان میداد در ظریف ترین حالت ها چیزهایی چنان نزدیک است که نمی توان بدان دست یافت .میتوانستی ببینی که من وزندگی هردو به ناگاه وزیبایی بسته اند وبه همان سان که وقتی دل بهاراو می گوید :همه جا دارد رنگ می بارد......او از چیزهای دور و برش استفاده کرده از صدای باران آرام پشت پنجره و صدای فراری سرخ توی ذهن تا پاهای راحتی روی صندلی اتوبوس....

نقاشی های او واسطه های بیان هنری است که با توجه به ارزش های تصویری و کارکرد خاص خود همواره در قالب خلاقیت های هنری مورد توجه است و شاید جذابیت نقاشی ها روی تی بگ باعث شد که اولین تصویری که به ذهن متبادر شود در قا لب یک اثرتصویری در برابر چشمان مخاطب باشد واین یکی از دلایل مهجور افتادن در مقایسه با سایر روشهای ارایه ی اثر هنری او بوده وهست .

پیش از آنکه از نگارخانه هفتان بیرون بروم سر بر گرداندم بر جایی که سرهامان بود وآرام...با خود زمزمه کردم که چقدردوست دارم تا به یاد آوریم ..آن روزهای خوش که همه باهم دوست بودیم ..وزندگی آن روزها روشن تر بود و خورشید گرم تر از امروز وبرگ های خشک جاروب می شد وخاطرات وافسوس هارا نیز باد شمال با خود می برد....

امید است که این رویداد دل انگیز گامی مثبت در جهت ارتقا هنری هانی نجم باشد..

سمانه پیریایی

بهار 1392

                                                     

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692