نگاهی به ویژگی های بهترین کتاب های کودک «مريم رضايي»

چاپ تاریخ انتشار:

به‌عنوان یک مخاطب و نویسنده ادبیات کودک معتقدم که باید به این ادبیات به‌عنوان بنیادی‌ترین گونه ادبیات نگریست، چرا که مبنای تفکر، گفتار، نوشتار و حتی رفتار کودک در دوران ابتدایی زندگی او شکل می‌گیرد و در همین راستا آثار ادبی کودک می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر­ ابعاد شخصیتی او به‌شمار رود؛ با لحاظ چنین مطلبی، لازم است بدانید این«شما» هستید که با انتخاب نوع ادبیات یا خرید کتاب­هایی که برای گروه سنی کودک مناسب می‌دانید، ­تصمیم می‌گیرید چگونه او را به دنیای کتاب­ها معرفی کنید و سلیقه­‌اش را سمت و سو بخشید، بر این اساس، طبق نظر عده­ای از کارشناسان و نویسندگان آثار کودک دنیا، توجه به نکات زیر در انتخاب کتاب برای کودکان ضروری است:

1- آن‌ها را­ به کتابخانه­ها، فروشگاه­­ها و نمایشگاه­های کتابِ جذاب ببرید و فرصت دهید تا خودشان با کتاب­های جدید روبرو و­آشنا شوند.

2- کتاب­هایی را که در بچگی عاشقِ خواندنشان بوده­­اید، به کودک پیشنهاد کنید، اما هرگز انتخابتان را به او تحمیل نکنید، چراکه کودک ممکن است به همین دلیل، یعنی این که شما کتاب را انتخاب کرده­اید، از پذیرش آن خودداری کند.

3- از خرید کتاب­های خوبی که ممکن است هر از گاهی لغات سخت و بیرون از دایره واژگانیِ کودک داشته باشند نهراسید، چراکه همیشه کلماتی هستند که کودک، معنی آن‌ها را به‌سادگی درنیابد و از شما سؤال کند، خوبی چنین کتاب‌هایی این است که او را با کلمات تازه­ای آشنا می‌کنند، که ممکن است در هر موقعیت دیگری با آن‌ها مواجه شود.

4- فراموش نکنید، بهترین کتاب‌های کودک، دارای ویژگی­های زیر هستند:

* تصاویر جالب و چشمگیر دارند، به‌گونه‌ای که کودک را مجذوب خود می‌کنند.

*با نگاه مثبت و امیدوارانه، احساس خوبی را به کودک تزریق می­‌کنند.

* محتوای شاعرانه و موزون دارند، به این معنی که نویسنده با پرداخت خلاقانه، از طریق فراز و فرودها و رنگ و بو دادن مناسب به فضا و شخصیت­های کتاب، اثری زیبا و عمیق را به ‌تصویر می‌کشد.

*شخصیت­های بسیار جذاب دارند، فرقی نمی‌کند انسان، حیوان، شی یا... اما شخصیت­ها باید آنقدر دوست‌داشتنی و جالب باشند که کودک بتواند دنیاهای متفاوتی را با آن‌ها تجربه کرده، به‌راحتی خود را در قالبشان تصور کند، اهمیت این مطلب تا جاییست که برخی معتقدند (شاید همه­ هدف یک کتاب در داشتن شخصیت جذاب و تأثیرگذار خلاصه نشود، اما «شخصیت جذاب» برای کتاب یعنی «همه چیز».)

* همیشه در اعماق خود، چیزی برای گفتن و یاد دادن به کودک دارند، چیزی‌که به‌طرزی نامحسوس و گیرا به او می­‌آموزند؛ بهترین نمونه آن کتاب­هایی است که از طریق رنگ‌آمیزی، پر کردن جاهای خالی و تصاویر جالب به کودک شما، شمردن یا الفبا می‌آموزند، بی‌آنکه او حتی لحظه‌ای شک کند در حال یادگیری مطلبی است.

* علاوه بر کودک، برای شما هم به‌عنوان یک مخاطب بزرگسال جذابیت دارند، پس اگر کتابی هم برای شما و هم کودکتان جذاب نباشد، احتمالاَ گزینه خیلی خوبی نیست.

در پایان همواره به‌خاطر بسپارید در جستجوی بهترین کتاب­ها باشید و از خواندن چندین باره آن‌ها در کنار کودکتان لذت ببرید.