نگاهی به ویژگی های بهترین کتاب های کودک «مريم رضايي»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

به‌عنوان یک مخاطب و نویسنده ادبیات کودک معتقدم که باید به این ادبیات به‌عنوان بنیادی‌ترین گونه ادبیات نگریست، چرا که مبنای تفکر، گفتار، نوشتار و حتی رفتار کودک در دوران ابتدایی زندگی او شکل می‌گیرد و در همین راستا آثار ادبی کودک می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر­ ابعاد شخصیتی او به‌شمار رود؛ با لحاظ چنین مطلبی، لازم است بدانید این«شما» هستید که با انتخاب نوع ادبیات یا خرید کتاب­هایی که برای گروه سنی کودک مناسب می‌دانید، ­تصمیم می‌گیرید چگونه او را به دنیای کتاب­ها معرفی کنید و سلیقه­‌اش را سمت و سو بخشید، بر این اساس، طبق نظر عده­ای از کارشناسان و نویسندگان آثار کودک دنیا، توجه به نکات زیر در انتخاب کتاب برای کودکان ضروری است:

1- آن‌ها را­ به کتابخانه­ها، فروشگاه­­ها و نمایشگاه­های کتابِ جذاب ببرید و فرصت دهید تا خودشان با کتاب­های جدید روبرو و­آشنا شوند.

2- کتاب­هایی را که در بچگی عاشقِ خواندنشان بوده­­اید، به کودک پیشنهاد کنید، اما هرگز انتخابتان را به او تحمیل نکنید، چراکه کودک ممکن است به همین دلیل، یعنی این که شما کتاب را انتخاب کرده­اید، از پذیرش آن خودداری کند.

3- از خرید کتاب­های خوبی که ممکن است هر از گاهی لغات سخت و بیرون از دایره واژگانیِ کودک داشته باشند نهراسید، چراکه همیشه کلماتی هستند که کودک، معنی آن‌ها را به‌سادگی درنیابد و از شما سؤال کند، خوبی چنین کتاب‌هایی این است که او را با کلمات تازه­ای آشنا می‌کنند، که ممکن است در هر موقعیت دیگری با آن‌ها مواجه شود.

4- فراموش نکنید، بهترین کتاب‌های کودک، دارای ویژگی­های زیر هستند:

* تصاویر جالب و چشمگیر دارند، به‌گونه‌ای که کودک را مجذوب خود می‌کنند.

*با نگاه مثبت و امیدوارانه، احساس خوبی را به کودک تزریق می­‌کنند.

* محتوای شاعرانه و موزون دارند، به این معنی که نویسنده با پرداخت خلاقانه، از طریق فراز و فرودها و رنگ و بو دادن مناسب به فضا و شخصیت­های کتاب، اثری زیبا و عمیق را به ‌تصویر می‌کشد.

*شخصیت­های بسیار جذاب دارند، فرقی نمی‌کند انسان، حیوان، شی یا... اما شخصیت­ها باید آنقدر دوست‌داشتنی و جالب باشند که کودک بتواند دنیاهای متفاوتی را با آن‌ها تجربه کرده، به‌راحتی خود را در قالبشان تصور کند، اهمیت این مطلب تا جاییست که برخی معتقدند (شاید همه­ هدف یک کتاب در داشتن شخصیت جذاب و تأثیرگذار خلاصه نشود، اما «شخصیت جذاب» برای کتاب یعنی «همه چیز».)

* همیشه در اعماق خود، چیزی برای گفتن و یاد دادن به کودک دارند، چیزی‌که به‌طرزی نامحسوس و گیرا به او می­‌آموزند؛ بهترین نمونه آن کتاب­هایی است که از طریق رنگ‌آمیزی، پر کردن جاهای خالی و تصاویر جالب به کودک شما، شمردن یا الفبا می‌آموزند، بی‌آنکه او حتی لحظه‌ای شک کند در حال یادگیری مطلبی است.

* علاوه بر کودک، برای شما هم به‌عنوان یک مخاطب بزرگسال جذابیت دارند، پس اگر کتابی هم برای شما و هم کودکتان جذاب نباشد، احتمالاَ گزینه خیلی خوبی نیست.

در پایان همواره به‌خاطر بسپارید در جستجوی بهترین کتاب­ها باشید و از خواندن چندین باره آن‌ها در کنار کودکتان لذت ببرید.


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692