معرفي فيلم «فصل كرگدن» كارگردان و نویسنده «بهمن قبادي» ؛ «امين شيرپور»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

بهمن قبادی کارگردان نام‌آشنای ایرانی سال 2012 علاوه بر کارگردانی فصل کرگدن، تهیه‌کنندگی و فیلمنامه‌نویسی آن ‌را هم به ‌عهده داشت. از همان روزهای آغازین با وجود نام‌هایی مثل مونیکا بلوچی، بهروز وثوقی، آرش لباف، ییلماز اردوغان و... در تیم بازیگری و کیهان کلهر و تورج اصلانی به‌عنوان موسیقی‌ساز و فیلمبردار خیلی‌ها کنجکاو بودند تا فیلم جدید قبادی را ببینند. این کنجکاوی زمانی‌که مشخص شد مارتین اسکورسیزی فیلم را تقدیم می‌کند بیشتر هم شد. فصل کرگدن در اولین اکرانش توانست جایزه بهترین فیلمبرداری بخش اصلی شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین اسپانیا و در ادامه بهترین فیلمبرداری ششمین دوره مراسم آسیا پاسیفیک (APSA) و همچنین جایزه‌ی قورباغه برنزی بهترین فیلمبرداری بیستمین دوره جشنواره تخصصی فیلمبرداران سینما در جشنواره بین‌المللی کمرایمیج لهستان را بدست بیاورد. همچنین جشنواره فیلم توکیو و فیلم آتن جایزه یک عمر دستاورد هنری و سینمایی خود را به بهروز وثوقی بازیگر اصلی فیلم سینمایی فصل کرگدن اهدا کردند. از همین آمار هم می‌توان فهمید که تکیه‌گاه اصلی فصل کرگدن فیلمبرداری و قسمت‌های تصویری آن است. استفاده از نماهای بسیار زیبا و گیرا به همراه موسیقی و دکلمه‌ شعرهایی که بخشی از کتاب فصل کرگدن نوشته‌ی ساحل (شخصیت اصلی و شاعر فیلم) هستند فصل کرگدن را با فیلم‌های سیاسی و ناشیانه ضدایرانی کاملاً متفاوت می‌کند. فصل کرگدن بیشتر از اینکه داستان ساحل و مینا و مصیبت‌هایی که در دوران بعد از انقلاب کشیده‌اند را نشان بدهد نمایانگر عشق و احساس دو طرفه بین آدم‌ها و ماندگاری آن است.

کارگردان: بهمن قبادی/ تهیه‌کننده: بهمن قبادی/ نویسنده: بهمن قبادی/ ژانر: درام/ بازیگران: بهروز وثوقی، مونیکا بلوچی، آرش لباف، ییلماز اردوغان و... / موزیک: کیهان کلهر/ فیلمبرداری: تورج اصلانی/ تدوین: والری لوازلو/ تاریخ اکران: 26سپتامبر 2012 (جشنواره فیلم سن‌سباستین)/ مدت زمان: 88دقیقه/ محصول کشور: ایران، ترکیه/ زبان: فارسی، ترکی.

خلاصه‌ی داستان فیلم:

فصل کرگدن حکایت زوج جوانی است که در آستانه انقلاب 57 در ایران با هم ازدواج کرده‌اند. مینا (مونیکا بلوچی) دختر یک نظامی عالی‌رتبه ارتش شاهنشاهی است و شوهرش ساحل فرزان (بهروز وثوقی در زمان حال و کانر سیندوروک در جوانی) شاعری اهل کردستان، بدون پیشینه سیاسی و موفق در انتشار آثار ادبی‌اش. راننده خانوادگی آن‌ها، اکبر رضایی (ییلماز اردوغان)، که شدیداً دلبستهی مینا است در اوج انقلاب در میان انقلابیون صاحب موقعیتی برجسته می‌شود و پس از بهمن 57 مینا و شوهرش را به قصد جداکردن‌شان به زندان می‌اندازد. داستان این سه نفر تا زمان حال (2010 استانبول) دنبال می‌شود، جایی که مینا با دو فرزندش زندگی می‌کند و در طول این سال‌ها به او گفته‌اند که ساحل مرده. اما ساحل که حالا آزاد شده در استانبول به دنبال مینا می‌گردد...

 

 


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692