«چگونه يك داستان ترسناك بنويسيم»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

نگين كارگر

آيا شما داستان هاي كابوس واري را كه موهاي تنتان را سيخ بكند دوست داريد؟آيا عاشق ژانر وحشت هستيد؟

اگر به هر دو سئوال هاي بالا پاسخ بلي داده ايد،يعني به جاي درستي آمده ايد. در اينجا به نكاتي اشاره مي كنيم كه به شما مي گويد چگونه يك داستان ترسناك و دلهره آور بنويسيد.

گام ها

"با شخصيت ها و موقعيت ها آغاز كنيد" چيزي بايد در شخصيت ها و يا موقعيت ها وجود داشته باشد كه به آنچه كه قرار است در داستان روي دهد،كمك كند.مثلا چادر زدن يك خانواده در جنگل- نقل مكان يك زوج جوان به مكاني در همسايگي يك خانواده مرموز-يك مادر تنها كه با اقوامش ديدار مي كند و..

شما مي توانيد موقعيت را براي خواننده شرح دهيد.

"دريابيد كه كشمكش اصلي داستان به چه صورتي بهترين تاثير را دارد" اين كشش مي تواند بواسطه يك قاتل قتل هاي زنجيره اي باشد يا يك رويداد ماوراء طبيعت ويا تجربه اي دهشتناك براي شخصيت هاي اصلي و..

اين داستان شماست و شما در آن حق انتخاب داريد. نهايت تلاش خود را بكنيد تا كشش داستانتان در موضوعي ترسناك باشد.

"داستان خود را با مسايل روحي بياميزيد." در بيان وحشيگري و خونريزي افراط نكنيد. در عوض به ذهن خود مراجعه كنيد و يك تجربه ي بسيار ترسناك را كه تا كنون داشته ايد به خاطر آوريد. اين همان كليد موفقيت شماست.

"ميان شخصيت هاي داستان، موقعيت آنها و كشمكش داستان ارتباط موثري برقرار كنيد."

به عنوان مثال،گروهي دختر در يك پارتي شبانه دور هم جمع شده اند، ناگهان يك افسر پليس وارد راهرو مي شود و به آنها در مورد يك زنداني فراري هشدار مي دهد،سپس...

"از بهترين ها بياموزيد" داستان هاي ترسناك موفق را بخوانيد.به عنوان مثال نوشته هاي استفن كينگ.

شرح جزئيات بهترين روش براي ترساندن مردم در موقعيت هاي ترسناك است.البته توجه كنيد كه در اين زمينه افراط نكنيد.

"داستان را پيچ و تاب دهيد" مي توانيد با موقعيت هاي عادي كمي داستان را پيچ و تاب دهيد؛ اين كار كمك مي كند كه خواننده از تنش داستان دور شود و كمي استراحت كند. همچنين مي توانيد با استفاده از درام داستان را پيچ و تاب دهيد.مردم مي دانند كه داستان ترسناك شما داراي بخش هاي جدي نيز هست.

براي پيچ و تاب داستان مي توانيد از معما نيز استفاده كنيد با اين كار شما از داستانتان شاهكاري مي سازيد كه حتي خودتان را نيز متحير مي كند.

"با رعايت اعتدال از زبانهاي مختلف بهره بگيريد" اما توجه كنيد كه اگر خواننده كلمات داستان را نفهمد خسته مي شود و داستان را سطحي مي خواند و به طور واقعي به آن توجه كافي نخواهد داشت و حتي ممكن است كتاب را نيمه خوانده رها كند.

جزئيات را به خوبي شرح دهيد. شخصيت ها، موقعيت ها و احساسات را با دقت تمام تشريح كنيد.

نكات

براي الهام گرفتن، فيلمهاي ترسناك و مهيج بيشتري نگاه كنيد. داستان هاي ترسناك بيشتري بخوانيد.كتابخانه ها ، فروشگاه هاي كتاب و فروشگاه هاي فيلم را براي الهام گرفتن جستجو كنيد.

فيلمهاي ترسناك ژاپني، كره اي و اغلب فيلم هاي بريتانيايي از فرمول رايج در فيلمهاي ترسناك هاليوودي پيروي نمي كنند،بنابر اين سعي كنيد چند مورد از اين فيلم ها را تماشا كنيد.غير قابل پيش بيني بودن يكي از فاكتورهاي مهم در فيلم هاي ترسناك است.

از كساني كه به ژانر وحشت علاقه دارند سئوال كنيد كه چه نوع از داستان هاي ترسناك را بيشتر دوست دارند. داستانهاي ترسناك روحي، ترسناك جسمي، ترسناك اروتيك، داستان هاي كوتاه اسرار آميز، رومانتيك هاي سياه، داستان هاي كوتاه ماوراءالطبيعت، زنده شدن مردگان، مخاطرات جادويي، جادوي غرب، قصه ارواح، داستان بقاء و يا كمدي ترسناك.

به چيزهايي كه شما را به وحشت مي اندازد فكر كنيد.اگر از آنها مي ترسيد، آن را بيان كنيد، ارواح؟ خب احتمالا شما راجع به ارواح بهتر مي نويسيد تا در مورد عنكبوت ها(بخصوص اگر شما عنكبوت ها را دوست داشته باشيد).

راجع به تجربيات ترسناك خود بنويسيد و جزئيات دراماتيك به آن اضافه كنيد.

هشدارها

اگر مشغول نوشتن يك كمدي ترسناك هستيد، بيش از حد آن را خنده دار نكنيد چون مردم زماني كه مي خندند نمي توانند بترسند.اگر پيچ و تاب داستان شما با ماجرايي رمز آلود است از بيان معماي بيش از حد خودداري كنيد چون مردم نياز پيدا مي كنند كه درك كنند چه اتفاقي در حال روي دادن است و اين آنها را از ترسيدن دور مي كند.اگر از درام استفاده مي كنيد ماجرا را بيش از حد غمگين نكنيد چون قرار است مردم از شنيدن و خواندن داستان ترسناك شما جيغ بكشند و نه از شدت گريه!

از الگوي داستانهاي ترسناك هاليوودي دوري كنيد. از الگوهاي فيلم هاي ترسناك معمولي الگو بگيريد تا داستانتان به سادگي قابل پيش بيني نباشد.تلاش كنيد كه مبتكر باشيد.

انفجار و نبرد با اسلحه ترسناك نيست. به كلي از نوشتن آنها دوري كنيد.اگر پليس هاي مسلح يك ساختمان را به كلي نابود كنند،هرچند كه نبردي ترسناك و ماوراءطبيعي داشته باشند،وجود اين نبرد با اسلحه ساختار داستان شما را خراب مي كند.بهتر است از شخصيت هاي بي سلاح كه هيچ وسيله اي براي دفاع از خود ندارند استفاده كنيد.

كاركترهاي بي عرضه خواننده را آزار مي دهند . پس هيچ گاه شعور خواننده را دست كم نگيريد. يك كاركتري كه شمع روشن مي كند ،تنها و به آرامي از پله هاي تاريك بالا مي رود، در حاليكه مي داند يك هيولا آن بالاست نمي تواند تنش داستان را افزايش دهد. يك انسان واقعي در چنين موقعيتي فرار مي كند و يا از ديگران كمك مي خواهد مگر اينكه دليل موجهي براي به خطر انداختن زندگي اش داشته باشد. خواننده اين ها را مي داند.

در خلق جنايات باور نكردني از مسير خود خارج نشويد.ايرادي ندارد كه از جنايت و خونريزي به ميزان كم و براي توصيف صحنه استفاده كنيد. ولي در اين مورد نيز اعتدال را رعايت كنيد. بيان بيش از حد جزئيات جنايت و خونريزي هيچگاه داستان را از آنچه كه هست ترسناك تر نمي كند. اين كار به داستان شما ظاهري منزجر كننده و خشن مي دهد كه ترسناك نيست؛ احمقانه است!

چيزهايي كه نياز داريد

يك كامپيوتر و پرينتر(يا مداد و كاغذ)

يك ميز تميز و مرتب

يك قوه تخيل خوب

يك ذهن آرام و مقداري زمان

                  http://www.wikihow.com/Write-a-Scary-Story

 

دیدگاه‌ها   

#22 زینب 1400-05-05 00:04
عالی
#21 دیان 1398-01-14 16:05
سلام مطالبتون واقعا عالی بود... من یک داستان به است تابلویی در کمد را نوشتم که 318 صفحه داره
#20 amir 1397-04-11 09:23
سلام دوستان
من رتبه ی اول مسابقات شهرستان ، رتبه ی دوم مسابقات نویسندگی و رمان نویسی استان لرستان ، و رتبه ی چهارم منطقه ی دو تهران در نوشتن داستان های کوتاه و نول رو کسب کردم از نظر بنده نویسندگی تو خون آدم باید باشه هرکسی نمیتونه به طور تخصصی رمان نویس حتی در قالب های ترسناک باشه باید بسیار نوشت تا آموخت بنویس ، دوباره بنویس ، باز هم بنویس تا موفق باشی اگر کسی میخواست با من در این رابطه صحبت کنه که در متن و مسابقات کمکش کنم ایمیل من اینه فقط اسمتونو بنویسید و توضیح بدین که چرا پیام دادین
#19 هلیا 1397-01-03 18:52
سلام خیلی مطالبتون خوب بود . فقط میشع اسم چند تا از این فیلما و یا اسم کتاب های منتخب این نویسنده و بگید ؟ چون هر نویسندهای یه سری آثار منتخب دارد .ممنون
#18 ... 1396-11-27 00:35
خیلی عالی بود البته برای کسانی که میخوان تجربه داستان نویسی تو سبک ژانر وحشت را پیدا کنند ، ولی داستان نویسی با فیلم نامه نویسی فرق داره ، من فیلم ترسناک چن تا نوشتم فقط هنوز ب ثبت نرسوندم برام دعا کنید و اگر به فیلمنامه نویسی علاقه مند بودین و تجربه میخواستین به ایدی من مراجعه کنید ;-)
@H2ac0ker_g1en8ius
#17 Leyli 1396-10-11 12:03
واقعاممنون...من خیلی به داستان نویسی علاقه دارم ولی همیشه چیزایی که توذهنم بودن رو به مانگاکشیدم حالا میخوام داستان نویسی رو هم تجربه کنم. :D
#16 محمد 1396-09-09 10:59
نوشتن داستان برای نویسندگان مستعد و مبتدی نیازمند مرحله بندی است به گونه ای که بدانند از کجا شروع کنند و به کجا ختم نمایند. در نوشته حاضر، تاکید بر عناصر داستان نظیر موقعیت، شخصیتها، کشمکش و تعلیق خوب بود اما جا داشت به سایر عناصر لازم برای نگارش داستان در گونه وحشت نیز قدری پرداخته می شد.
متن خوبی بود. خداقوت و سپاس!
#15 ترانه 1396-03-16 21:11
عالی بود
#14 A.B 1396-02-16 23:06
خیلی ممنون بدرد خورد.
ولی بعضیا همچین میان میگند 10 20 تا کتاب نوشتم ولی هیچ کدوم رو چاپ نکردم انگار ناشرا در به در دنبال اینان برای چاپ کتابشون.
#13 Nooroze 1395-12-27 14:52
فهمیدم چیکار کنم ممنون
ولی من نمی تونم از اسلحه تو داستان استفاده نکنم باید استفاده کنم ولی باید نا کار امد باشه

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

«چگونه يك داستان ترسناك بنويسيم»، نگین کارکر، ترسناک ببین، خیلی ترسناکه

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692