تابلوي «تابلوي غول» اثر «‌فرانسیسکو گویا یا آنسنسیو ژولیا؟!»،‌ «امیر کِلاگِر»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

تابلوی غول؛ اثر فرانسیسکو گویا یا آنسنسیو ژولیا؟!

در این اثر، غولی با هیبت برهنه و نیم‌رخی وحشتناک در فضایی تیره و افسانه‌ای و تا حدودی وهم‌آلود دیده می‌شود که از یک روستای اسپانیایی در مقابل ارتش ناپلون بناپارت که به‌عنوان غول اروپا مشهور بود محافظت می‌کند. جدالی برابر در عالم هنر! جنگی که هفت‌سال به‌طول انجامید و در نهایت به استقلال اسپانیا در سال 1814 م از فرانسه انجامید.

حالا این آقای غول (ال غولوسو) را چه کسی در این تابلو بر سر ارتش خونخوار و امپریالیست فرانسه خراب و هوار کرده بود، خود مناقشه‌های زیادی را در بین کارشناسان مختلف برانگیخته بود. آیا نقاش این تابلو همان فرانسیسکو گویای بزرگ بود؟ اگر گویا خالق این اثر بود، پس چرا با نقاشی‌ها و آثار دیگر این استاد کهنه‌کار به‌لحاظ محتوایی و سبکی متمایز بود؟ به‌راستی، گویا این غول عصبانی و وحشت‌زا را از کدام چراغ جادوی ذهنش بیرون کشیده است؟

این شک و تردیدها تا سال 2008 ادامه داشته و نام گویا را همچنان به این تابلوی غول‌آسا که در موزه پرادوی اسپانیا قرار دارد منسوب می‌کردند یا تابلو را به فرانسیسکو گویا.

چه فرقی می‌کند؟

اما مثل اینکه خیلی فرق می‌کند. فرانسیسکو گویا کسی بود که سوم ماه می 1808 را می‌کشد، نقاشی که ماجای برهنه را می‌کشد؛ ما جایی‌که انتقادهای شدیدی را در اسپانیا بر علیه او به‌وجود می‌آورد و بعدها در سال 1815م و یک سال پس از استقلال اسپانیا از فرانسه بناپارتی، گویا به‌دلیل عدم همکاری با مأموران دولتی در شناسایی مدلی که در ترسیم ماجای برهنه از آن استفاده کرده بود، از کلیه مقامات و القاب دولتی کنار زده می‌شود.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692