معرفي فيلم «راي مخفي»/كارگردان «بابك پيامي»،«امين شيرپور»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

رأی مخفی فیلمی ایرانی محصول سال 1380 به کارگردانی بابک پیامی و براساس طرحی از محسن مخملباف است. بابک پیامی کارگردان ایرانی، فیلم رأی مخفی را در جزیره کیش ساخت و در سال2001 به‌خاطر آن موفق به دریافت پنج‌جایزه از جمله جایزه نپتک، یونیسف، Special Director از جشنواره فیلم ونیز شد. وی همچنین برای این فیلم نامزد دریافت شیر طلایی جشنواره ونیز هم شد. فیلم رأی مخفی به شرایط یک جامعه ایرانی در مساله انتخابات از منظری سوررئالیستی نگاه می‌کند و سوالاتی را در ذهن به وجود می‌آورد در مورد آن چیزهایی که به قطعی و قاعده‌مند بودن‌شان باور داریم. فیلمساز در این فیلم نماهای طولانی را در بستری از جغرافیای محیط به‌کار می‌گیرد و با نگاهی مینی‌مالیستی، تصویری می‌دهد از شرایط سیاسی و اجتماعی یک جامعه. حاصل اما تصویری خشن و تلخ است درباره امکان پیشبرد دموکراسی در جوامع بسته. ژانر فیلم کمدی است اما از کمدی‌های کاملاً معنادار که گاه تلخی بعدشان بیشتر از خنده‌دار بودن اول‌شان است. این فیلم در خارج از ایران بازتاب گسترده‌ای داشت و در 26 کشور جهان در جشنواره‌های مختلف اکران شد و توانست جایزه‌های زیادی بدست بیاورد. «رأی مخفی» یک فیلم عالی است، حرف‌های زیادی دارد که هیچ‌‌کدام به سمت شعار نرفته‌اند. موقعیت یک زن شهری که با جسارت تمام به‌دنبال جمع‌کردن رأی روستاییان به جزیره‌ای در جنوب ایران می‌رود و یک نیمروز را با یک سرباز سرمی‌کند. سربازی که تنها همدمش شاید آن سرباز دیگر باشد و آن تفنگی که شیفتی به هم پاسش می‌دهند. موزیک متن فیلم هم خیلی مؤثر است، پلان‌ها، دکوپاژ‌ها، تدوین، فیلمبرداری، همه و همه مثل موج‌های دریا آرام و آرامش‌بخش است.

کارگردان: بابک پیامی/ تهیه‌کننده: مارکو موئلر/ نویسنده: بابک پیامی/ ژانر: کمدی/ بازیگران: نسیم عبدی، سیروس عبیدی، یوسف حبشی، فرخ شجاعی و... / موزیک: میشائیل گالاسو/ فیلمبرداری: فرزاد جودت/ تدوین: بابک کریمی/ طراح صحنه و لباس: ماندانا مسعودی/ استودیو: فابریکا، پیام، rai سینمافیکشن، شرمشیر/ توزیع ‌کننده: سونی پیکچرز کلاسیک، Artificial Eye، Moviola، Filmcoopi Zürich و.../ تاریخ اکران: 4سپتامبر 2001 (جشنواره فیلم ونیز)/ مدت زمان: 105دقیقه/ محصول کشور: ایران، ایتالیا، کانادا، سوئیس/ زبان: فارسی/

خلاصه‌ی داستان فیلم: سربازی كه در پاسگاه در ساحلی متروك خدمت می‌كند، از خواب بیدار می‌‌شود و درمی‌یابد كه آن روز، یك روز معمول نخواهد بود. روز انتخابات است ولی ظاهراً كسی چیز زیادی درباره‌اش نمی‌داند. درست همان موقع كه صندوق رأی با چتر از آسمان پایین می‌افتد، زن جوانی در ساحل پیاده می‌شود. در میان بهت سرباز معلوم می‌شود كه زن مسئول این صندوق رأی‌گیری سیار است و بنابراین سرباز مجبور است فرمان‌های اورا اطاعت كند و با جیپ ارتشی و اسلحه‌اش اورا برای رأی‌گیری همراهی كند...


نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692