معرفي فيلم «‌عوارض جانبی‌« كارگردان «استيون سودربرگ»، «امين شيرپور»

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

عوارض جانبی (Side Effects) محصول آمریکا در سال 2013 به کارگردانی استیون سودربرگ (Steven Soderbergh) است. سودربرگ که توانسته پیش از این اسکار را در سال 2000 برای فیلم Traffic بدست بیاورد و همچنین نخل طلای جشنواره کن در سال 1989 را برای فیلم «سکس، دروغ‌ها و نوار ویدئویی» در کارنامه‌ی خود دارد. فیلمبرداری این فیلم را با نام مستعار پیتر اندروز انجام داده و با این حال توانسته تریلری جذاب، پرکشش و معمایی بسازد. عوارض جانبی از آن فیلم‌هایی است که به سبک هیچکاک روندی آرام دارند اما کم‌‌کم می‌فهمید همه چیز برعکس آن چیزی که فکر می‌کردید در جریان بوده‌اند. سودربرگ و نویسنده‌اش بورنز تلاش کرده‌اند تا چند موضوع مهم در جامعه کنونی آمریکا، مثل افسردگی، اعتیاد به قرص‌های آرام‌بخش و حرص و طمع پول را دستمایه‌ای برای ساخت یک تریلر جنایی قرار دهند و در این کار هم موفق بوده‌اند.

کارگردان: استیون سودربرگ/ تهیه‌کنندگان: لورنزو دی بوناونتورا جورجی جیکوبز اسکات ز. بورنز/ نویسنده: اسکات ز. بورنز/ ژانر: جنایی- تریلر - درام/ بازیگران: جود لا - رونی مارا - کاترین زتا جونز - چنینگ تتیوم و... / موزیک: توماس نیومن/ فیلمبرداری: پیتر اندروز/ تدوین: ماری آن برنارد/ استودیو: Endgame Entertainment / توزیع کننده: Open Road Films / تاریخ اکران: 8 فوریه 2013 / مدت زمان: 106 دقیقه/ محصول کشور: آمریکا/ زبان: انگلیسی/ بودجه‌ی ساخت: 30,000,000 دلار / فروش باکس آفیس: 60,288,363 دلار

خلاصه‌ی داستان فیلم: عوارض جانبی با معرفی امیلی تیلو (رونای مارا) به ما آغاز می‌شود. همسری فداكار كه مشتاقانه در انتظار آزادی شوهرش، مارتین (چنینگ تتیوم) از زندان است، درحالی‌كه او به جرم قاچاق داخلی چهار سال حبس كشیده. به‌هرحال بازگشت مارتین به خانه، فقط آغازی برای آزمون سخت امیلی است. امیلی به ورطه‌ی افسردگی می‌افتد؛ او هنگام كوبیدن ماشینش به دیوار یك پاركینگ تقریباً خودش را به كشتن می‌دهد. همین واقعه منجر به دوره‌ای منظم از جلسات درمانی با دكتر «جاناتان بنكس» (جود لا) می‌شود. روانپزشكی جاه‌طلب كه گاهی گویا بیش از ارزیابی مناسب و مداوای بیمارانش، علاقه‌مند به پیگیری مطالعات دارویی برای شركت‌های داروسازی است. البته در مورد امیلی، او به اندازه‌ای اهمیت قائل می‌شود كه با درمانگر قبلی او، اریكا سیبرگ (کاترین زتا جونز) ملاقات كند، اما نكته‌ی مفیدی در این ملاقات نمی‌یابد. نسخه‌ی تجویزی جاناتان برای امیلی، انگیزه‌های خودكشی او را مهار می‌كند، ولی منجر به عوارض جانبی از جمله خواب‌گردی شدید می‌شود. زمانی‌كه فاجعه‌ای دردناك به‌وقوع می‌پیوندد، درحالی‌كه طوفانی رسانه‌ای او را احاطه می‌كند، جاناتان روش‌های خود را نیازمند به بررسی دقیق می‌یابد...

دیدگاه‌ها   

#1 erfan 1392-11-09 20:11
مجموعه فیلم های روانشناختی برتر جهان
/http://www.psychologytest.ir
همراه با نقد و معرفی و تصحیح مجدد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692