تولستوی از نگاه خود و معاصرانش/ فخرالدین احمدی سوادکوهی

چاپ تاریخ انتشار:

 

بر حسب اتفاق کتابی دستم رسید تحت عنوان ( تولستوی از نگاه خود و معاصرانش) ترجمه دکتر سیروس سهامی ، نشر نیکا که جالب و خواندنی بود.  ، کتاب فوق که به زندگی تولستوی مربوط می شد، خیلی برایم لذت بخش و جالب بوده است. جالب برای اینکه در زندگی یک از غول های ادبیات داستانی جهان سرک کشیده و در لایه های زیرین زندگی اش وارد می شوی که این کند و کاو و جستجو در افکار و شخصیت و زندگی نویسنده شگفت انگیز است. زندگی از نظر خودش و اطرافیان و نزدیکان تولستوی که کاملترین و جالب ترین و خواندنی ترین بخش خاطرات به قلم ماکسیم گورکی بنیان گذار رئالیسم سوسیالیسمی مربوط می شود. ماکسیم گورکی بطرز ماهرانه ای وارد لایه های تودر توی افکار و شخصیت  و زندگی تولستوی می‌شود و تمام او را می کاود و شخم می زند و به هستی اش را به نمایش می گذارد.تولستوی براستی به تنهایی بخشی از تاریخ ادبیات روسیه محسوب می شود. برگی پر بار از تاریخ روسیه است که از حافظه ی تاریخ فراموش نمی شود . تولستوی را باید رمان نویسی دانست که اندیشه ی فیلسوفانه و زاهدانه اش را در قالب رمان هایش ریخته و این خوراک را به جامعه ی بشری خورانده است. خوانش این کتاب خالی از لطف نیست . هر چند به زندگی و اطرافیان و اندیشه تولستوی مربوط می شود ، ولی باز ارزش خواندن دارد. بخصوص خاطراتی که ماکسیم گورکی بیان می کند. گورکی به زیبایی مهمترین بخش های زندگی و اندیشه  و روحیات  تولستوی را توصیف و معرفی کرده است.  ترجمه ی این اثر خوب و روان بوده و خواننده را دچار سکته های ناگهانی نمی کند. به این امید باز کتاب های خوبی اجازه انتشار بگیرند و کارهای خوبی نیز ترجمه بشود و براستی! اندیشه بسان کبوتر سفیدی است که باید پرواز کند و قانون کبوتر صلح است و مهربانی و پرواز.