نقد سمفونی قورباغه ها نويسنده کرم رضا تاجمهر/ ايوب بهرام

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

این کتاب با داستان باغ کاغذی شروع می شود.خیلی آرام وآهسته مانندشروع بارانی نم نم.شروع که می شود می گویی چیزی نیست اما کم کم تند می شودوزمانی متوجه می شوی که خیس خیس شده ایی.

داستان باغ کاغذی دل مشغولی نویسنده ی امروز است.دل مشغولی قشری که می نویسند بدون هیچ چشم داشتی،می نویسند ومی نویسند ومی نویسند.

داستان نویسنده ایی که به هزار امید وآرزو می نویسد ولی در برآوردن کمترین احتیاجات زندگی خود می ماند.نویسنده سعی کرده زندگی نویسنده امروز را که نه از بیرون که ازدرون مورد کنکاش قرار دهد.این داستان نمای درونی زندگی نماینده ایی از این گروه را به قلم بکشد.همسر نویسنده که به هزار امید وآرزو به همه چیز پشت پا می زند وزندگی سنتی منتال خودرا شروع می کندولی کم کم با همسری مواجه می شویم که به سرخوردگی می رسد سرخوردگی که من خواننده در پایان داستان به آن می رسم .هرسه ی ما درپایان سراز باغ کاغذی در می آوریم همان باغی که همسر نویسنده به آتش می کشد.وخودنیز ققنوسی می شود که در آن بال بال می زند .                                      

دراین مجموعه نویسنده تا توانسته به زندگی امروزی ودیروزی نزدیک شده.از پس توصیف ها خوب برآمده.در خط خوردگی با این که شخصیت های زیادی وجود ندارد اما با همین تعداد کم داستان نسبتا خوبی از آب در امده.جناب تاجمهر توانسته وارد لایه لایه افکارورسم ورسومات مردم شود.او به غلط ودرست بودن آنها کار ندارد وتصمیم گیری را با خواننده واگذار می کند.

در سمفونی قورباغه ها یک نوع حل شدن همه چیز دیده می شود یا حدااقل در طبیعت.نویسنده سعی می کندتامیتواند به طبعت نزدیک شود.مانندپری که مانند رنگ ها در رنگ های بی شماروشاید همان رنگ بی رنگ حل می شود.رنگ در این مجموعه نقش فعال ومحرکی را ایفا می کنداز خط خوردگی گرفته تا -راز رنگ-تاسمفونی قورباغه ها.هرچند گاهی وقت ها یک چیز خیلی تکرار می شودوحوصله ی خواننده تاق می شودولی می شود گفت نویسنده به منظور خودکه جذب خواننده وایجاد یک بسامد مثبت ویک تعلیق کارامد می باشدرسیده .

ازدیگرنکات این مجموعه افسانه است.نویسنده حرف هارا در لفافه ورمز می پیچدحرف هایی را شاید چند پهلو باشد.با ایهام وکنایه بیان می کند.رمز آلودوسربسته.ودر پایان مُهر افسانه بودن بر آنها می خورد.واین دست روایت ها در بیشتر داستان های این مجموعه دیده می شود.

تاج مهرخیلی ساده می نویسد.به نحوی که بیشتر مخاطبین حرفش را می فهمند.هرچند گاهی رمزآلود می نویسد ولی همینش هم برای خواننده جذاب است.

درسمفونی قورباغه ها مرگ همه جا هست اما نه مرگی که در کوی وبرزن جارمی زنند.در این این مجموعه فریاد زده می شود که مرگ پایان کبوتر نیست.بیشتر آدمهای این مجموعه از مرگ هراسی ندارند._گفتم بیشتر آدم ها نه همه_خیلی ها به استقبال مرگ می روند مانند خط خوردگی.خیلی ها با مرگ زندگی می کنند مثل هوشنگ در سیتاج.خلاصه عنصرمرگ یک عنصر انفعالی نیست یک حرکت همیشگی است.مرگ عین زندگی است.طرف یک عمر منتظرمرگ می نشیند نه اینکه از زندگی خسته است یاشمه ایی از خود کشی با شد نه یک جور عرفان مدرن همان عرفانی که بوی سهراب می دهد ودر رگ وپی طبیعت جاری است.عین درختان که همیشه در رستاخیزند.اما یک نوع اعتقاد به تناسخ که نمود آن در داستان گل پری است بروز داده می شود.                                                                                                           در این مجموعه نویسنده به یک قلم واحدی دست یافته .یک نثر یک نواخت ویک دست.که تاحد زیادی به موفیت مجموعه کمک کرده.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692