بررسی ادبیات داستانی انقلاب اسلامی

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

عملكرد متولیان فرهنگی دفاع مقدس به جای برگرداندن ادبیات دفاع مقدس به پیكره ادبیات انقلاب، با تفكیك این دو حوزه از هم و حمایت های یك سویه و ناخواسته، عاملی شدند تا ادبیات داستانی انقلاب هم چنان مهجور و ناتوان بماند.

اكبر صحرایی

به نظر می رسد پیش از ورود به مبحث و نحوه استفاده بهینه نویسنده از ذهن و تخیل؛ افسانه و فولكور، عشق و دیگر عناصر در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی، باید ابتدا به یك پرسش مهم راهبردی در این حوزه پاسخ داد.
آیا بعد از سی سال گذشتن از تاریخ انقلاب اسلامی متولی فرهنگی این حوزه و نویسنده تكلیف خود را با مقوله ادبیات داستانی روشن كرده است یا خیر؟ روشن تر می پرسم: انتظار جامعه از این نوع ادبیات داستانی چیست؟
پس از پاسخ به این پرسش است كه می توانیم از خود بپرسیم كه: حال برای استفاده بهینه تر و حرفه ای تر كردن ادبیات انقلاب اسلامی، چگونه و از چه ابزارهای داستانی باید استفاده كرد؟ چه بسا اساسی ترین علت عدم تالیف داستان و رمان های درخشان و تاثیرگذار با موضوع انقلاب اسلامی، توجه نكردن به ذات و جوهره ادبیات داستانی باشد. خطای بزرگ استراتژی این است كه انتظار داشته باشیم ادبیات داستانی یك رویداد مهم اجتماعی سیاسی مثل انقلاب اسلامی و یا دفاع مقدس را توجیه كند. در حالی كه وقایع و انقلاب های مهم تاریخ بشری مثل انقلاب اسلامی مبرا از توجیه است. ضمن این كه ادبیات داستانی ابزاری نیست كه در این راه خرج شود. اما همین ابزار اگر مناسب به كار گرفته شود می تواند یك واقعه تاریخی فرهنگی را ماندگار و ابدی كند.
نویسنده خوب حرفه ای با ابزار داستانی می تواند یك واقعه تاریخی سیاسی و فرهنگی را در عصر خود و قرن های بعد به خواننده نشان دهد. نویسنده، خواننده را به سفر زمان و لحظه ها می برد. او خواننده را وارد یك مقطع مهم وتاثیرگذار تاریخی مثل انقلاب اسلامی یا دفاع مقدس می كند تا خواننده آن لحظه های ناب را با پوست وگوشت خود لمس كند و ببیند؛ ادبیات داستانی انتقال حس درونی یك واقعه یا لحظه است به خواننده. ادبیات داستانی عواطف خفته خواننده را بیدار می كند و به غلیان وامی دارد كه البته از این راه درك خواننده از وقایع سرشارتر و عمیق تر می شود. تاكید می كنم وظیفه ادبیات داستانی نشان دادن لحظه های ناب زندگی است با جان و دل. بی شك این نشان دادن ابزارهایی مثل ذهن و تخیل؛ فرم، افسانه و فولكور، عشق و... می طلبد.
ادبیات داستانی با استفاده از ابزارهای خاص خود یك واقعه بزرگ تاریخی را با احساس عمیق نشان می دهد، توجیه نمی كند. به همین دلیل نویسندگانی كه از پتانسیل و جوهره ذاتی ادبیات داستانی استفاده مناسب كرده اند، خالق رمان های ماندگار تاریخی شده اند حتی اگر آن رمان افسانه یا تخیل ذهن محض نویسنده بوده باشد.
اگر به رمان های معروف جهان رجوع كنیم، هیچ كدام توجیه گر و یا مدافع محض یك رویداد مهم تاریخی نبوده اند. نمونه بارز آن رمان عظیم «جنگ و صلح» لئون تولستوی، «سلاخ خانه شماره پنج» كورت ونه گات جونیر، «وداع با اسلحه» همینگوی یا «بینوایان» ویكتورهوگو. رمان جنگ و صلح مقاطعی از مبارزات مردم روسیه را هنرمندانه با استفاده از عناصر داستانی به تصویر می كشد، توجیه نمی كند. یا بینوایان كه اشاره ای است به انقلاب مردم فرانسه.
هرچند این نظریه حكم مطلق نیست و تجربه و برداشت نویسنده از ادبیات داستانی انقلاب است. انقلاب اسلامی و یا دفاع مقدس ما آن قدر استدلال و پایه دارند تا بتوانند از خود دفاع كنند. روشن است كه این نگاه همراه است با آزمون و خطا! هر دیكته نوشته شده ای، غلط هم دارد. این نوع برداشت به ادبیات داستانی كمك می كند تا قدرت ذهن، جسارت و خلاقیت نویسنده هم آزاد بشود. و نویسنده البته با مطالعه دقیق و شناخت روی مقوله دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، این جسارت را در خود می بیند كه با ایجاد احساس محتوای عمیق، اثرش را به خواننده انتقال دهد. در نهایت نویسنده حرفه ای، یك تحلیلگر است نه یك جعل كننده یا توجیه گر وقایع. نویسنده تحلیلگر مثل بازیگری خوب، واسطه ای است بین تجربیات تاریخی مهمی مثل انقلاب اسلامی و یك خواننده در هر عصری. نویسنده وقایع مهم تاریخی را در قالب داستان و رمان برای مخاطب به تصویر و حتی به چالش می كشد. خواننده و نویسنده در همین نقد و چالش ها است كه می تواند به واقعیت ها و آرمان های انقلاب و دفاع مقدس برسد.
با این دیدگاه، نویسنده بهتر می تواند واژه های مقدسی مثل ایثار، عشق، محبت و شهادت و... كه مبنا و پایه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بوده را به خوبی به خواننده منتقل كند. به نظر می رسد دلیل این كه تا به حال استفاده از تكنیك ادبیات داستانی در موضوعی مثل انقلاب اسلامی، ابتر مانده و یا لااقل راضی كننده نبوده، شاید برگردد به انتظار بی جا و غیرمعقولی كه متولیان فرهنگی ما از این ابزار و عناصر داستانی دارند. مثل این است كه ما از آتش، سردی را بخواهیم! ذات آتش در گرمای اوست! ذات ادبیات داستانی نشان دادن و تحلیل هنرمندانه وقایع است به خواننده نه توجیه گر وقایع. بالطبع در این نشان دادن عمیق، می توان از عناصر داستانی مثل فرم، تخیل، فولكلور، طنز، سمبل و كنایه، و حتی خیال پردازی استفاده كرد. شك نكنیم وقتی عناصر داستانی در جای درست خرج نشود، نتیجه معكوس می دهد.
اگر به این خطای استراتژی یا راهبردی توجه نشود، یكی از آفات آن می تواند تولید آثار ضعیف و كلیشه ای در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد و نتیجه این كه سیاست های حمایتی و جشنواره ها هم بی تاثیر می ماند. اصرار بر خطای نخست، خطای بعد را هم پیش می آورد. یعنی به جای پرداختن به ریشه خطای استراتژیك ادبی؛ به تاثیرات منفی اشتباه اول غوطه ور می شویم.
خشت اول گر نهد معمار كج
تا ثریا می رود دیوار كج
اگر نقبی به سیاست گذاری ادبیات داستانی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بزنیم، به نظر می رسد بیشتر متولیان این عرصه تا به امروز به دنبال معلول بوده اند تا علت! آسان ترین تحلیل این عرصه برای متولی این است كه برای رشد این حوزه باید سازمان، انجمن و مسئول تراشید و سیاست گذاری كرد. بعد هم پول تزریق كرد و جشنواره گذاشت. نگارنده مخالف تشكیل سازمان، انجمن نویسندگان، برگزاری جشنواره و حمایت اصولی مالی و معنوی از ناشر و نویسنده نیستم، پول، سازمان وبرنامه ریزی زیربنای موفقیت هر كاری است. اما بررسی كنیم، ببینیم در این سال ها با این سیاست گذاری ها، چند درصد خواسته متولیان فرهنگی، ناشر، نویسنده و خواننده تامین شده است. مگر نه این كه همه فریاد می زنیم؛ رمان و داستان خوب در این عرصه كم داریم!
سیاست گذاری متولیان فرهنگی حوزه ادبیات داستانی، می تواند مثل خود تكنیك داستان و رمان، تكنیك تزریق غیرمستقیم حمایتی باشد تا مستقیم. برای اعتلا بخشیدن به ادبیات داستانی انقلاب اسلامی، می توان از تكنیك حمایت داستانی استفاده كرد. كه در ا ین صورت باید ناشر خصوصی ادبیات داستانی را هم به صحنه آورد.
سپس در روند خطای استراتژی اول به این نتیجه می رسیم؛ نویسندگان ما از عناصر داستانی درحوزه داستان انقلاب اسلامی، استفاده بهینه نكرده است؛ عناصری مثل فرم، تخیل، فولكلور و افسانه و عشق، نماد و سمبل و این جور چیزها. این نگاه نپرداختن به علت ها و پرداختن به معلول است! بی شك نویسنده خوب در این عرصه وجود دارد و با همه این خطاهای استراتژی، معتقدم ادبیات انقلاب اسلامی رفته رفته راه خود را یافته و به رشد خود ادامه خواهد داد.
متاسفانه در سال های پس از انقلاب، ادبیات داستانی انقلاب، میدان را به نفع ادبیات داستانی دفاع مقدس خالی كرده و نحیف شده. هرچند باید قبول كرد كه در طول جنگ این كار اجتناب ناپذیر بود! اما پس از آن چرا؟! عملكرد متولیان فرهنگی دفاع مقدس به جای برگرداندن ادبیات دفاع مقدس به پیكره ادبیات انقلاب، با تفكیك این دو حوزه از هم و حمایت های یك سویه و ناخواسته، عاملی شدند تا ادبیات داستانی انقلاب هم چنان مهجور و ناتوان بماند. به شخصه با تفكیك حوزه های ادبیاتی مخالف هستم. تاكید و تقسیم بندی بی مورد و تعصب بر داستان نویس جنگ، داستان نویس انقلاب، جایزه كتاب دفاع مقدس، منتقد جنگ، ناشر دفاع مقدس و... عاملی شد تا لحظه ها و سوژه های بكر و جان دار انقلاب اسلامی در این سی سال مورد استفاده بهینه قرار نگیرد و مهجور بماند. اتفاقات سی سال اخیر به اندازه چند قرن تاریخ ایران، بی نهایت سوژه ها و لحظه های بكر و ناب دارد برای نویسنده ایرانی و حتی خارجی. وقتی به علت ها توجه شود، آن وقت استفاده از تخیل، افسانه، عشق، اسطوره و... در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی هم حل خواهد شد.

منبع: noorplan.net

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692