نقدی برمجموعه داستان «همین جاکنارمن» نوشته‌ی نیره نورالهدی/ ايوب بهرام

چاپ ایمیل تاریخ انتشار:

 

«همین جا کنار من» نوشته نیره نورالهدی اولین تجربهی شامل دوازده داستان کوتاه است که به تازگی توسط نشرآهنگ قلم در123 صفحه و تیراژ هزار نسخه و قطع رقعی چاپ شده .این مجموعه شامل داستان های:گیاه محض،انعکاس زرد،همزاد،کفش های خاکی،به رنگ عقیق،پژواک هی نیمه جان،

همین جا کنار من ،زمانی برای رسیدن، دستهایم را برای همیشه نبند، تا بی کرانگی یک بوم، تقلا.

 

«همین جا کنار من» کاری نسبتا قابل قبول است با ظرفیتهایی که‎ اگرچه می‎توانسته‎اند گسترش بیشتری در کتاب بیابند؛ اما درشرایط فعلی نیز به خلق مجموعه داستانی انجامیده از نظر زبانی یک دست واز لحاظ ساختاری درحدی مطلوب که نشان از تلاش نویسنده برای دست یافتن به یک زبان وا حد و یکنواخت در کلیت اثر دارد. از این منظر اگر بعضی توصیفات اضافه در این مجموعه صرف نظر کنیم با اثری قانع کننده به عنوان نحستین تجربه این نویسنده روبهرو خواهیم شد.

راوی این داستان‎‎ها به‎نظر شخصی واحد و به همین دلیل برخوردار از دلمشغولی‎هایی همانند در این داستان‎هاست و تنها گاهی شخصیتهای داستانها عوض میشود ؛ به همین دلیل پر بیراه نیست که اگر این داستانها را همانند قطعههای یک پازل در نظر گرفت که به هم مربوطند و حتی شاید بتوان «همین جا کنارمن» را یک رمان تقریبا زنانه محسوب کرد که به دوازده قسمت تقسیم شده است، البته به‎شکلی ظریف .

خانم نورالهدی سعی کرده بدون آنکه خواننده را خسته کند با توصیفات کم ولی به جای خود اورا همراه کندوگاهی به گذشته های دور وشاید کودکی ها ببردوخاطرات نوستالوژی را تلنگری بزند ولی درهمین حال امروز را هم فراموش نکرده وکمی ها ودرد ها ورنج ها را با خوشی هادر هم آمیخته ومعجونی ادبی به نام «همین جا کنار من» خلق کرده.

در این اثر نویسنده روحی شاعرانه را با عرفان سهراب در هم می آمیزد وبا کلماتی که نوشته های بیژن نجدی را تداعی می کند به داستان می کشد.

درشخصیت های این مجموعه همه جوره افرادی را می توان یافت.از کودکی که در یک اتاق که هم خانه هم حمام وآشپز خانه است وخبرنگاری که می رود تااولین سفرکاری را انجام دهد وولی آخرین سفرش می شود همه وهمه شخصیت هایی هستند قابل لمس ودست یافتنی.

نویسنده با قلم زنانه ی خود همه جا این حس ظریف را در داستان به کار برده ومیشود گفت ازابتدا با یک داستان مارک دار زنانه سرکارداریم ولی این به کلیت داستان لطمه ایی وارد نمی کند وتاجایی که لازم است خوب از ادای بیان شخصیت ها برامده.

بیشتر داستان های این مجموعه از زمین شروع می شوند ودرپایان به ماورائ ختم می شوند ویا حد اقل نظر را به ماورائ دارند.اخلاقیات دستمایه ی بیشتر داستان هاست.دوستی ،محبت،نگاه به گذشته در جای جای داستان ها دیده می شود.

اما چیزی که در بیشتر داستان ها دیده می شود تنهایی انسان امروزی است.نویسنده در جای جای این مجموعه تنهایی انسان امروزی را جار می زند.از گیاه محض گرفته تاتقلا.

مجموعه ی «همین جا کنارمن»به عنوان اولین کارمنتشر شده خانم نورالهدی کاری قابل قبول می باشد.به امیدانتشار کارهای منسجم تروموفقیت نویسنده.

دیدگاه‌ها   

#1 شهناز عرش اکمل 1392-10-11 18:22
تبریک به خانم نورالهدی! من کارهای ایشون رو در سایت خانم لیلا صادقی دنبال می کنم.داستان هایی با زبان روان ،ملموس و زنده .توصیفاتی موجز و قابل قبول همراه با شخصیت پردازی قابل توجه.با آرزوی موفقیت روزافزون برای ایشان

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جلسات ادبی تفریحی

jalasat adabi tafrihi

اطلاعات بیشتر

مراسم روز جهانی داستان با حضور استاد شفیعی کدکنی، استاد باطنی و استاد جمال میرصادقی
جلسات ادبی تفریحی کانون فرهنگی چوک
روز جهانی داستان و تقدیر از قبادآذرآیین سال 1394
روز جهانی داستان و تقدیر از فریبا وفی سال 1395
یازدهمین جشن سال چوک و تقدیر از علی دهباشی شهریور 1395

جلسات کارگاهی آزاد

jalasat kargahi azad

اطلاعات بیشتر

تماس با ما    09352156692